Gjest irra Skrevet 6. oktober 2000 Del Skrevet 6. oktober 2000 Jeg leser stadig at vin (rødvin) er bra for helsen. Mannen min og jeg deler en flaske hver kveld vi. Vi setter oss ned og spiser og drikker, koser oss. Jeg hadde høyt blodtrykk lenge, men nå er blodtrykket fint. Er rødvinen bra for blodtrykket, medisinsk sett, eller er det bare det at vi slappper av og koser oss et par timer om kvelden? Og hva med leveren? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/5939-r%C3%B8dvin-sunt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luise Skrevet 6. oktober 2000 Del Skrevet 6. oktober 2000 Synes dette er et spennende spørsmål og leser masse av artikler om dette, men er langt fra noen ekspert. Så vidt jeg kan skjønner ER det faktisk stoffer i selve rødvinen som er sunne for blodtrykket og andre ting. Men så var det dette med mengden - hvor mye er egentlig sundt - og da blir det vel litt mer komplisert. Det er jo ikke akkurat noen hemmelighet at for mye alkohol heller ikke er bra. 1/2 flaske per dag blir ca. 2,5 * 7 = 17,5 alkoholenheter pr uke så vidt jeg skjønner - og det er jo noe mer enn den anbefallte grensa som ofte blir angitt til maks 14 per uke for kvinner. Og hvis man i tillegg drikker noe annen alkohol så kan det kanskje fort bli for mye? Alderen er kanskje også en faktor - hvis man er litt oppe i årene slik at høyt blodtrykk og hjerteproblemer er mer aktuelt enn for yngre så blir kanskje de positive sidene ved 17 enheter viktigere enn de negative - mens yngre mennesker bør tenke seg litt mer om før de drikker såpass mye som rutine? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/5939-r%C3%B8dvin-sunt/#findComment-30927 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stafylie Skrevet 6. oktober 2000 Del Skrevet 6. oktober 2000 Synes dette er et spennende spørsmål og leser masse av artikler om dette, men er langt fra noen ekspert. Så vidt jeg kan skjønner ER det faktisk stoffer i selve rødvinen som er sunne for blodtrykket og andre ting. Men så var det dette med mengden - hvor mye er egentlig sundt - og da blir det vel litt mer komplisert. Det er jo ikke akkurat noen hemmelighet at for mye alkohol heller ikke er bra. 1/2 flaske per dag blir ca. 2,5 * 7 = 17,5 alkoholenheter pr uke så vidt jeg skjønner - og det er jo noe mer enn den anbefallte grensa som ofte blir angitt til maks 14 per uke for kvinner. Og hvis man i tillegg drikker noe annen alkohol så kan det kanskje fort bli for mye? Alderen er kanskje også en faktor - hvis man er litt oppe i årene slik at høyt blodtrykk og hjerteproblemer er mer aktuelt enn for yngre så blir kanskje de positive sidene ved 17 enheter viktigere enn de negative - mens yngre mennesker bør tenke seg litt mer om før de drikker såpass mye som rutine? Finnes ikke de stoffa i vinen som skal være bra, også i vanlige bllå druer? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/5939-r%C3%B8dvin-sunt/#findComment-30956 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lege Nina Lindstad Skrevet 7. oktober 2000 Del Skrevet 7. oktober 2000 Til irra vedr. blodtrykk/rødvin. Rødvin påvirker ikke blodtrykket, iallfall ikke i positiv retning. Så grunnen til at blodtrykket har sunket må være at dere slapper mer av, har mindre daglig stress eller andre ting som er endret. Sålenge dere ikke drikker mer enn det du nevner, tar neppe leveren skade, og den ellers er frisk og du ikke bruker medikamenter som kan skade leveren. Dere bør nok forøvrig dle flasken så det paser i fht. kroppsvekt, slik at promille og evt, bivirkninger blir "rettferdig" fordelt". Rødvin inneholder såkalte anti-oksydanter som er gunstige i fht. hjerte-kar-sykdomer. Samme mengden anti-oksydanter kan skaffes gjennom druesaft, og grønnsaker/frukter med sterke farger. Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. Vennlig hilsen Nina Lindstad, Spes allmennmedisin og idrettslege. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/5939-r%C3%B8dvin-sunt/#findComment-31212 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.