Gå til innhold

bivirkninger med p-piller

Anbefalte innlegg

Gjest (ikke undertegnet)

Hei

Jeg vurderer å begynne med p-piller for å kontrollere mensen bedre da jeg har en jobb som gjør det umulig å skifte bind/tamponger til stadighet.

Jeg har lest at p-piller gir økt risiko for blodpropp og siden hjerteinfarkt har forekommet hyppig blant forskjellige medlemmer av min familie, lurer jeg på om jeg derfor kan bli nektet p-piller pga risiko for dette. Jeg bruker og kontaktlinser(har lest at dette og kan skape problemer ved bruk av p-piller)

Kan du da evt. anbefale meg et annet alternativ? Om det finnes noe som "fjerner" mensen helt, ville det ha vært ideelt.

Jeg er 23år, ikke seksuelt aktiv for tiden og har ikke født barn.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/59421-bivirkninger-med-p-piller/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er riktig at p-pille kan øke risiko for blodpropp med et tillegg på ca 2 per 10.000 kvinne per år, og det er sjelden livsfarlig. Jeg tror ikke at du vil bli nektet p-pille.

Man kan ta p-pille uten pause, så får man ikke mensen, men det må være såkalte monofasiske piller som har samme hormoninnhold i alle. P-sprøyten kan også stoppe blødningen etter en periode med uregelmessigheter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...