Vetletutta Skrevet 16. juni 2002 Del Skrevet 16. juni 2002 Jeg fikk under min første fødsel en styrtblødning på ca 900ml da morkaken ble født. Etter litt om og men fikk de stanset den ved blant annet press mot livmoren og medikamenter. Jeg fikk oxitocin og et stoff som hette noe på M. På føden hadde ikke jordmor tid til å prate med meg og hun sluttet like etter slik at jeg aldri fikk vite noe om hvorfor dette skjedde. Jeg venter nå nr.2 og prøver å forberede meg på fødselen. Det vil mest sannsynlig gå veldig raskt (2 timer med førstemann...) og risikoen for uforberedt hjemmefødsel er definitivt tilstede. Det jeg lurer på er om det finnes noen tiltak som kan forebygge en slik blødning. Jeg går ut ifra at de riestimulerende midlene ikke er noe som foreskrives i tilfelle noe skulle skje...eller? Har ambulansene oxytocin i medisinkoffertene sine? Vil en jordmor ha evt. ekstra medikamenter med seg ved uttrykning. Kan blødningen ha vært forårsaket av at jeg for tidlig ble bedt om å føde morkaken? Min mann reagerte på at jeg knapt hadde fått ut barnet før jeg ble bedt om å presse igjen, og dette var før blødningen! Dersom vi ender med å føde hjemme og det oppstår en blødning. Er det tiltak utover å presse mot toppen av livmoren og å innta sjokkleie med hevede ben? Vi har mulighet til å låne oksygenutstyr, kan dette være en idé? Takk for all veiledning og om mulig forklaring på hvorfor dette skjer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/59430-styrtbl%C3%B8dning-under-f%C3%B8dsel/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsa Prebensen, Jordmor Skrevet 17. juni 2002 Del Skrevet 17. juni 2002 Synd att du inte fick prata med jordmor eller någon annan, efter din förlossning. Orsaken till blödningen kan var många eller flera i hop; livmodern som tar lång tid på sig att dra i hop sig för att förlossningen har gått mycket fort eller tvärtom utdragen, rester kvar av moderkakan eller hinnor som inte har lossat. Vid stora bristningar/rifter kan man också blöda mycket. Det kan ha varit en medicin som hette Methergin, som du fick efter oxitocinet. De mediciner som ges på förlossningen, om det uppstår en stor blödning, finns inte att tillgå i hemmet. Jag är också osäker på om ambulanspersonalen har det med sig. Jordmor borde ha Efter en sådan första rask förlossning, bör du absolut åka in till föden vid minsta förvarning om sammandrgningar. Åk hellre in för en kontroll, än att vänta hemma. Det är inget som säger att du kommer att få en stor blödning denna gången, men det bör ändå tas med i betraktningen. Att föda hemma, bör du absolut undvika, efter en sådan blödning. Skulle detta mot all förmodan inträffa, så, behöver du inte pressa ut moderkakan om du inte blöder eller att det känns som du måste gjöra det. Livmodern masseras hårt när det inträffar, för att försöka reta den att dra ihop sig. Några andra åtgärder tycker jag att du skall överlämna till ambulanspersonal eller jormdor, när de i så fall möter upp. Jag hoppas och tror ändå, att du hinner in i tid till föden och att du inte blöder så kraftigt denna gången. Lycka till vidare! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/59430-styrtbl%C3%B8dning-under-f%C3%B8dsel/#findComment-255877 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsa Prebensen, Jordmor Skrevet 17. juni 2002 Del Skrevet 17. juni 2002 Synd att du inte fick prata med jordmor eller någon annan, efter din förlossning. Orsaken till blödningen kan var många eller flera i hop; livmodern som tar lång tid på sig att dra i hop sig för att förlossningen har gått mycket fort eller tvärtom utdragen, rester kvar av moderkakan eller hinnor som inte har lossat. Vid stora bristningar/rifter kan man också blöda mycket. Det kan ha varit en medicin som hette Methergin, som du fick efter oxitocinet. De mediciner som ges på förlossningen, om det uppstår en stor blödning, finns inte att tillgå i hemmet. Jag är också osäker på om ambulanspersonalen har det med sig. Jordmor borde ha Efter en sådan första rask förlossning, bör du absolut åka in till föden vid minsta förvarning om sammandrgningar. Åk hellre in för en kontroll, än att vänta hemma. Det är inget som säger att du kommer att få en stor blödning denna gången, men det bör ändå tas med i betraktningen. Att föda hemma, bör du absolut undvika, efter en sådan blödning. Skulle detta mot all förmodan inträffa, så, behöver du inte pressa ut moderkakan om du inte blöder eller att det känns som du måste gjöra det. Livmodern masseras hårt när det inträffar, för att försöka reta den att dra ihop sig. Några andra åtgärder tycker jag att du skall överlämna till ambulanspersonal eller jormdor, när de i så fall möter upp. Jag hoppas och tror ändå, att du hinner in i tid till föden och att du inte blöder så kraftigt denna gången. Lycka till vidare! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/59430-styrtbl%C3%B8dning-under-f%C3%B8dsel/#findComment-255882 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.