Gå til innhold

Jeg prøver igjen,-vil så gjerne ha svar!

Anbefalte innlegg

Gjest Ssssnitt?

Jeg skjønner du ikke har anledning til å svare på alle innlegg, men jeg gjør likevel et forsøk til, da dette er svært viktig for meg.

Jeg lurer på om dr.Moen har litt info/statistikk å komme med, gjeldende keisersnitt.

Da tenker jeg spesielt på komplikasjonsrater, og forskjell her mellom akutt k.snitt og planlagt (epidural)snitt.

Ved et planlagt (epidural) snitt, hva kan en selv best gjøre pre og postoprativt, for å unngå komplikasjoner?

Jeg skal antagelig ha et planlagt keisersnitt i sommer, og vil være mest mulig forberedt.

Mvh,

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg har ikke svart deg før fordi jeg ikke til daglig jobber på fødeavdeling og ikke har den statistikk du ønsker. Det har nylig vært gjort en landsomfattende undersøkelse som viste at komplikasjonsraten (for alle typer keisersnitt) var 25% ved keisersnitt. Da hadde man tatt med alt: sårinfeksjon, blødninger fra sår, blodpropp, urinveisinfeksjon, problemer etter bedøvelse osv.

Ved akutt keisersnitt vil komplikasjoner forekomme oftere fordi det f.eks. kan ha vært langvarig vannavgang med øket risiko for infeksjon.

Jeg har ikke funnet tallene for akutt og planlagt keisersnitt.

Noen mener at det er bedre for barnet med en vanlig fødsel fordi det stresser barnet og gjør det bedre rustet til å starte tilværelsen med hensyn til pustefunksjonen.

Fysisk aktivitet raskt etter fødselen forebygger blodpropp, men ellers er det ikke så mye du kan gjøre.

Lykke til.

PS. Kanskje jordmødrene kan gi deg mer spesifikke opplysninger?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...