Gjest Arena Skrevet 17. juni 2002 Del Skrevet 17. juni 2002 Jeg er alene med omsorgen for tre små barn. Minstemann er 1,5 år. Har lenge lurt på om jeg burde skrive, se om noen kanskje kanskje har ettpar råd, som kan frigjøre meg litt fra min egen rundans og stresstankegang. Det største problemet er at jeg er så forferdelig ustrukturert. Orden virker til å være umulig å oppnå, enda jeg virkelig ønsker det. Men jeg er så sliten til tider og så irritert og aggressiv at jeg begynner å gråte. Ikke fordi jeg synes så fryktelig synd på meg selv, selv om jeg innrømmer å synes det til tider det også, men jeg er bare så oppgitt. Huset flyter som oftest. Virkelig flyter. Vel, hus er det ikke, men en liten leilighet med to soverom. Og i tillegg har jeg astma så jeg tåler ikke spesiellt godt støv, og burde jo virkelig ha det rimelig støvfritt. Så jeg prøver å følge rådene fra ryddeeksperter, har til og med lest boken *Vask, nytelsefull rengjøring* uten at det har resultert i annet enn at jeg fikk meg noen nye vaskekluter for å gjøre det hele mer morsomt. Det sies at å rydde mens ungene er små, er som å måke mens det snør, men det virker som de fleste klarer det langt bedre enn jeg, og jeg aner igrunnen ikke hvordan jeg kan endre det, det føles som jeg har prøvd alt. Jeg har ikke samvittighet til å la barna rydde noe særlig, jeg synes det er de voksnes ansvar. Så egentlig trenger jeg noen små eller store råd, som kan gjøre det lettere for dem som virkelig ikke, ¨på noen måte, er ordentlige fra naturens side, for det er jeg ikke. Jeg har forsøkt i åresvis å forandre det, og det nytter ikke bare å ta seg sammen heller, jeg vil tro det er like vanskelig for meg å bli ordentlig som for folk å slanke seg 40 kilo eller slutte å røyke, så å *ta seg sammen* har ingen langvarig effekt. kleshaugene ser ut til å bli enorme samme hvor mange vasker jeg forsøker å vaske, rommet til ungene blir oversvømt av ting på ett døgn(jeg har idag samlet sammen endel leker og må bare stue det vekk). Dessuten har jeg minstemann som saboterer de fleste ryddeprosjekter og hiver ned alt med en eneste gang om han får sjansen. Og det får han om jeg vender ryggen til ham ett eneste minutt. Hjelp, hjelp, hjelp.... Jeg har heller ingen som kan ta barna utenom faren, så jeg kan ikke plassere barna vekk og rydde eller vaske eller hva jeg enn skal. (familie bor langt borte) Så...hva gjør jeg? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/59593-_trenger_-r%C3%A5drotehue-av-en-sliten-alenetrebarnsmor/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atene Skrevet 17. juni 2002 Del Skrevet 17. juni 2002 For det første synes jeg du skal prøve å endre holdningene dine. Hvorfor i all verden skal ikke barna lære å hjelpe til ? Det er vel ikke noe hotell du driver ? Du er moren deres, og som sådan er det ditt ansvar å lære dem å klare seg selv her i verden. Det gjør du ikke hvis du fungerer som kombinert kokk/tjenestepike/sjåfør, uten å stille krav til dem. Ikke har de godt av at moren deres sliter seg ut heller. Dessuten. Ta en titt her for et system som fungerer: http://www.flylady.net 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/59593-_trenger_-r%C3%A5drotehue-av-en-sliten-alenetrebarnsmor/#findComment-255913 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kristine Skrevet 18. juni 2002 Del Skrevet 18. juni 2002 For det første synes jeg du skal prøve å endre holdningene dine. Hvorfor i all verden skal ikke barna lære å hjelpe til ? Det er vel ikke noe hotell du driver ? Du er moren deres, og som sådan er det ditt ansvar å lære dem å klare seg selv her i verden. Det gjør du ikke hvis du fungerer som kombinert kokk/tjenestepike/sjåfør, uten å stille krav til dem. Ikke har de godt av at moren deres sliter seg ut heller. Dessuten. Ta en titt her for et system som fungerer: http://www.flylady.net Jeg vet hvordan du har det, jeg har også hatt tre barn. Det er nok vanskelig å få små barn til å virkelig hjelpe til med å rydde på det planet du har brukt for. (store barn også ) Barn kan læres opp til å rydde bort sine leker i esker og læres til å la være å kaste ting utover. Minstemann er nok for liten enda til å forstå dette. Men begynn å lær han opp. Selv synes jeg barn er vanskelige å få med seg på oppgaver i et hjem. Men det går med ros og små oppgaver. Jeg var nok også selv temmelig sliten da jeg hadde småbarn. Jeg har i alle år satt meg ett mål om dagen ift. husarbeide. En dag tok jeg kleshaugen med ren vask og brettet den. Neste dag vasket jeg gulvene. Vaskemaskinen har nesten fram til i dag gått hver dag med møkkete klær. Fortsatt holder jeg på med en oppgave om dagen til meg selv. Når jeg vasker vinduer, så vasker jeg dem utvendig en dag og innvendig neste dag. Jeg skifter på senger en dag. Oppvasken må jeg ta hver dag. Spar til oppvaskmaskin hvis du ikke har det. Det er virkelig en arbeidskamerat for småbarnsfamilier.. Når ungene dine er hos faren så jobb med huset intenst og får det i orden så slapper du av mer når de kommer tilbake. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/59593-_trenger_-r%C3%A5drotehue-av-en-sliten-alenetrebarnsmor/#findComment-257176 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.