Gå til innhold

Pusteproblemer etter fødselen

Anbefalte innlegg

Gjest ganske bekymret

Gutten min på 1 1/2 uke hadde problemer med å puste da han ble født, og jeg engster meg veldig for at dette kan ha vært skadelig for ham på noen måte.

Siste del av fødselen gikk veldig fort - jeg hadde bare 4 cm åpning, og hodet hans var knapt festet 12 min. før han ble født! -, men jeg vet ikke om dette kan være noe av årsaken til at han ikke fikk til å puste da han kom ut?

Etter en stund gned og klemte jordmor ham veldig hardt, og da kom det 2-3 skrik, men så sluttet han å puste igjen, og jeg vet ikke hvor lang tid det tok før han begynte å "jobbe" for å få puste.

Vi har dette på video, og det gjør vondt å se hvor redd jeg er, og at jordmor ikke gjør noen ting.

Det virket som om luftveiene var tettet av slim, og etter at han hadde prøvd å få puste selv én stund, tok jordmor ham med ut og sugde ut slim.

Det jeg lurer på er hvor lenge et nyfødt barn kan være uten oksygen i forbindelse med fødselen, og om det evt. kan skade griperefleksen.

Sønnen min har for så vidt griperefleks, men hendene hans er stort sett helt åpne, som hos et større barn.

Det er ikke alltid at han griper selv om vi stryker inni hendene hans heller.

Hendene hans ligger gjerne helt åpne mot underlaget både når han sover og spiser.

Det føles ikke riktig at et helt nyfødt barn er så "avslappet" i hendene som han er, og jeg er selvsagt engstelig for at noe kan ha skjedd med ham siden han ikke fikk hjelp til å puste da han ikke klarte det etter fødselen.

Jeg var veldig redd da jeg satt med et nyfødt barn som ikke pustet, og jordmor ikke ville gjøre noe med én gang.

Jeg gråt, og ba henne instendig om å hjelpe ham flere ganger, men hun var bare opptatt av å fortelle den andre jordmoren som kom til om hvor fort fødselen hadde gått.

Jeg mener jordmor skulle hjulpet gutten med pustingen med én gang vi så at han ikke klarte dette selv, sånn at han hadde fått oksygentilførsel hele tiden istedenfor å "vente og se" om han skulle greie å puste selv etterhvert.

Hvor mye oksygenmangel tåler nyfødte, og har du vært borti nyfødte som nesten ikke har griperefleks?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/59849-pusteproblemer-etter-f%C3%B8dselen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan dessverre ikke svare på spørsmålene dine, men ville bare si at det var forferdelig trist at du skulle få en sånn opplevelse, og at du bør snakke med en lege for å få svar på spørsmålene dine. Du kan ikke gå rundt å gruble på alt dette uten å få svar.

Jenta mi ble alvorlig syk etter fødselen, men ble heldigvis helt frisk igjen. Da det imidlertid var en liten risiko for at hun kunne få varige men, så gikk jeg også rundt og lette etter tegn på dette i begynnelsen.

Håper at noen kan gi deg et skikkelig svar, men jeg vil iallefall ønske dere lykke til og håper og ber om at alt har gått bra.

Vår datter hadde ikke de samme problemene som deres barn, men hun manglet nesten alle de primitive refleksene da hun ble født. Hun reagerte ikke på lyder før hun var et halvt år. Hun hadde ikke gå-refleks, ikke mora-refleks etc. Dette kom ikke før hun var 4-6 mnd gammel. I dag er det full fart, og hun mangler ingen ting. Det er grusomt å gå med bekymringer for sitt lille barn. Ta kontakt med helsestasjonen eller din egen lege om han er ok.

LYKKE TIL.

Gjest ganske bekymret

Vår datter hadde ikke de samme problemene som deres barn, men hun manglet nesten alle de primitive refleksene da hun ble født. Hun reagerte ikke på lyder før hun var et halvt år. Hun hadde ikke gå-refleks, ikke mora-refleks etc. Dette kom ikke før hun var 4-6 mnd gammel. I dag er det full fart, og hun mangler ingen ting. Det er grusomt å gå med bekymringer for sitt lille barn. Ta kontakt med helsestasjonen eller din egen lege om han er ok.

LYKKE TIL.

Hei snuppers!

Fikk du noe informasjon om hva som kan være feil med barnet dersom det mangler reflekser?

Så fint at det gikk bra med jenta di!

Gjest ganske bekymret

Kan dessverre ikke svare på spørsmålene dine, men ville bare si at det var forferdelig trist at du skulle få en sånn opplevelse, og at du bør snakke med en lege for å få svar på spørsmålene dine. Du kan ikke gå rundt å gruble på alt dette uten å få svar.

Jenta mi ble alvorlig syk etter fødselen, men ble heldigvis helt frisk igjen. Da det imidlertid var en liten risiko for at hun kunne få varige men, så gikk jeg også rundt og lette etter tegn på dette i begynnelsen.

Håper at noen kan gi deg et skikkelig svar, men jeg vil iallefall ønske dere lykke til og håper og ber om at alt har gått bra.

Takk for "støttende ord", Edel!

Det gjør så vondt å føle en slags "bitterhet" overfor jordmoren også.

Vi hadde en alle tiders jordmor, som var helt fantastisk, men hun gikk av vakt, og vi fikk altså denne andre et kvarter før gutten var født.

Dermed "kjente" hun oss jo ikke, men hun visste veldig godt at jeg fikk et dødfødt barn for 11 mnd. siden, og bare dét burde være nok, synes jeg, til at hun ikke skulle la meg sitte der så ufattelig redd med et barn som ikke puster.

Selv om ikke barnet hadde vært i fare på noen måte, burde min forferdelige redsel være nok til at hun skulle hjulpet gutten.

Min aller, aller største skrekk før fødselen har vært at akkurat dette skulle skje, men jeg hadde ikke drømt om å kunne bli behandlet sånn av jordmor.

Huff,- jeg er så skuffet og sint på denne jordmoren, og det blir ikke akkurat bedre av at jeg er redd for at noe kan være galt med gutten min...

Jeg stakk innom helsestasjonen i dag, og helsesøster syntes også at han var spesielt slapp i hendene, og vi kunne få både lege- og fysioterapitimer dersom vi ønsket det for å prøve å finne ut om alt er i orden.

Dette skal vi snakke nærmere om når hun kommer på hjemmebesøk på mandag.

Jeg tror vi kommer til å la dem sjekke det som er mulig å sjekke, så slipper vi i allefall å gå og bekymre oss.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...