Gå til innhold

Kan en lege svare ?

Anbefalte innlegg

Gjest -fortvilet2000

Hei, min kone (32 år)har vært plaget av diverse muskel og leddplager i snart 14 år. Hun har vært inne på flere undersøkelser hos lege, men noe fullgod diagnose har hun ikke fått.Hun har vært hos fysioterapeut/ manuellterapeut til behandling regelmessig i 8-10 år, og det har avlastet henne noe. I sommer og utover har plagene forsterket seg og da ingen i det offentlige helsevesenet tydeligvis har tatt henne alvorlig, ville hun prøve hos kiropraktor. Med 6 behandlinger ga kiropraktoren opp og forklarte at han ikke klarte å bryte opp enkelte av leddene. De var rett og slett for stive til at han ville eller kunne fortsette med det.Denne kiropraktoren tok også røntgenbilder av ryggen, og kunne fortelle at det var ca.30 % slitasje i bekkenovergangen og hun har skeiv rygg.Han ville derfor at hun skulle ta en MR-undersøkelse, noe hun også fikk etter nok en legekonsultasjon.Denne ga imidlertid nok et nedslående resultat. Bortsett fra en ,etter legens uttalelser ; ubetydelig antydning til skiveutglidelse, ble det ikke funnet noen tegn

på "skavanker". Etter 14 års lidelser hos henne, skrev han ut preparatet Sarotex. Ferdig med det!

Da er mine spørsmål : er det mulig å få spesialistbehandling, evt. til å se på MR-bildene og røntgenbilder. Jeg mener- røntgenleger kan vel ta feil når de leser bilder? Hvorfor kan f.eks. ikke kiropraktor, fysioterapeut og en offentlig anerkjent spesialist samarbeide for å hjelpe ? Min kone er enda ung, hun har to små barn, er i full jobb, men er snart i ferd med å gi opp, dvs.drive seg selv til hun stuper av utmattelse. Da er nok et menneske i langtidsregisteret hos trygdevesenet,og hun kan begynne å ta masse flotte antidepressiva.

Hvorfor må det være slik i Norge i dag, eller sagt på en annen måte :

Kan dere leger i doktoronline klare å koble henne opp mot en spesialist ??? Hjelp oss!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/5988-kan-en-lege-svare/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg kunne ikke la være å kommentere dette innlegget,selv om du helst ville ha svar fra legen her.Håper det er ok.

Som din kone,har jeg også slitt med ledd/muskelplager,og med leger jeg føler ikke har trodd meg.Er selv en kvinne på 32 år.Pasienter skal ikke behøve å måtte krangle med leger!Det har jeg gjort med to.Den første sendte jeg klage til fylkeslegen,da jeg var så fortvilet, da legen har løyet til meg to ganger(med trygdekontoret som vitne),og andre ting jeg ikke vil nevne her.

Jeg ble rådet til å finne annen lege,noe jeg gjorde,men han sa bare at han ikke kunne hjelpe meg.Nå har jeg heldigvis fått en lege som tar meg på alvor og vil hjelpe meg.

De forrige legene ga meg betennelsesdempende medisiner gang på gang,som har forårsaket tre magesår på et år.

For et halvt år siden var jeg hos revmatolog,for å finne ut om jeg hadde en revmatisk lidelse,pga betente ledd.De fant ikke ut noe,da slike sykdommer ikke er så lett å påvises i startfasen,og de ga meg diagnosen fibromyalgi og sarotex-piller mot smertene.

Symptomene til din kone minner mye om mine,da jeg har smerter og stivhet i rygg,korsrygg,bekken,skuldre,betente slimposer i hoftene,smerter og stivhet i knær,betennelse i albuer,håndledd,fingre,hæler og leddkapslene på tærne.Legen sa dette kunne tyde på Bekhterev,da det ligger i familien,og kan starte i barneårene.Men så sliter jeg med bløtdelsbetennelser(bihule,ørebet.osv.),som kan være en av bindevevssykdommer,som dr.Jan Petter Høeg her på DOL fortalte meg.Jeg ser heller ingen fremtid i å bli uføretrygdet,og vil ha svar på hva slags sykdom jeg har,slik at jeg får riktig behandling/medisiner og kan starte i jobb igjen.Jeg klarte meg ikke uten medisiner mot betennelsene i lengden,og fant her på DOL noe nytt som har kommet som heter VIOXX,og reseptbelagt og veldig dyre,men de beskytter magen mot magesår,samtidig som de hjelper mot betennelser.

Da jeg følte jeg var så maktesløs alene,fikk jeg et råd om å melde meg inn i Norsk Revmatikerforening.Der er det mye støtte og veiledning å få,og kan få kontakt med likemannsavd.hvor det sitter mennesker som har gått samme veien før deg.

De har adresser her inne på Doktor Online.

www.rheuma.no

Jeg kunne gjerne tenke meg å komme i kontakt med din kone,hvis det er av interesse.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/5988-kan-en-lege-svare/#findComment-31151
Del på andre sider

Gjest -fortvilet2000

Hei!

Jeg kunne ikke la være å kommentere dette innlegget,selv om du helst ville ha svar fra legen her.Håper det er ok.

Som din kone,har jeg også slitt med ledd/muskelplager,og med leger jeg føler ikke har trodd meg.Er selv en kvinne på 32 år.Pasienter skal ikke behøve å måtte krangle med leger!Det har jeg gjort med to.Den første sendte jeg klage til fylkeslegen,da jeg var så fortvilet, da legen har løyet til meg to ganger(med trygdekontoret som vitne),og andre ting jeg ikke vil nevne her.

Jeg ble rådet til å finne annen lege,noe jeg gjorde,men han sa bare at han ikke kunne hjelpe meg.Nå har jeg heldigvis fått en lege som tar meg på alvor og vil hjelpe meg.

De forrige legene ga meg betennelsesdempende medisiner gang på gang,som har forårsaket tre magesår på et år.

For et halvt år siden var jeg hos revmatolog,for å finne ut om jeg hadde en revmatisk lidelse,pga betente ledd.De fant ikke ut noe,da slike sykdommer ikke er så lett å påvises i startfasen,og de ga meg diagnosen fibromyalgi og sarotex-piller mot smertene.

Symptomene til din kone minner mye om mine,da jeg har smerter og stivhet i rygg,korsrygg,bekken,skuldre,betente slimposer i hoftene,smerter og stivhet i knær,betennelse i albuer,håndledd,fingre,hæler og leddkapslene på tærne.Legen sa dette kunne tyde på Bekhterev,da det ligger i familien,og kan starte i barneårene.Men så sliter jeg med bløtdelsbetennelser(bihule,ørebet.osv.),som kan være en av bindevevssykdommer,som dr.Jan Petter Høeg her på DOL fortalte meg.Jeg ser heller ingen fremtid i å bli uføretrygdet,og vil ha svar på hva slags sykdom jeg har,slik at jeg får riktig behandling/medisiner og kan starte i jobb igjen.Jeg klarte meg ikke uten medisiner mot betennelsene i lengden,og fant her på DOL noe nytt som har kommet som heter VIOXX,og reseptbelagt og veldig dyre,men de beskytter magen mot magesår,samtidig som de hjelper mot betennelser.

Da jeg følte jeg var så maktesløs alene,fikk jeg et råd om å melde meg inn i Norsk Revmatikerforening.Der er det mye støtte og veiledning å få,og kan få kontakt med likemannsavd.hvor det sitter mennesker som har gått samme veien før deg.

De har adresser her inne på Doktor Online.

www.rheuma.no

Jeg kunne gjerne tenke meg å komme i kontakt med din kone,hvis det er av interesse.

Vennlig hilsen

Takk for svaret curli, jeg skal bringe dette videre til henne !

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/5988-kan-en-lege-svare/#findComment-31189
Del på andre sider

Takk for svaret curli, jeg skal bringe dette videre til henne !

Hei!

Jeg har opplevd/opplever det samme som dere. Går på Alpoxen 375mg og dette tar bort de verste smertene. Men som curli sier, er dette et stoff man ikke bør ta dersom man har sart mage. Selv er jeg ganske sikker på at jeg har en bindevevssykdom; har mange av de samme symptomene som curli nevner. Jeg har vært hjemme de to siste årene; spesielt på grunn av ekstrem trøtthet/utmattelse. Jeg har også hatt mange udugelige leger i løpet av de fire årene jeg har vbært syk. Men nå har jeg en veldig bra en, som har klart å få meg inn på Rikshospitalet. Dette er kjempeviktig: Bytt lege til dere blir fornøyde!

Meld dere inn i organisasjoner selv om dere ikke har diagnosen klar. De kan hjelpe dere med råd og tips. Og for all del: Det er bedre å sykemelde seg i en periode enn å slite seg helt ut, sånn jeg gjorde. Jeg vet ikke om jeg noengang kommer tilbake i jobb. Håper det, men... Er 27 år.

Ikke gi opp; til slutt møter du mennesker som kan hjelpe deg. Det var min kiropraktor som hjalp meg; kanskje dere kan prøve en ny av dem også?

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/5988-kan-en-lege-svare/#findComment-31288
Del på andre sider

Gjest Knut Erik Ånensen, Allmennlege

Til fortvilet ang kan en lege svare?

I slike komplekse og sammensatte problemstillinger er det sjelden ett svar som er helt riktig.

Et råd kan være å få en vurdering hos revmatolog, sekundært ortoped. MR og røntgenbilder kan forevises hos en av de nevnte, som eventuelt vil fremvise bildene til andre kolleger ved behov.

Forøvrig er jeg enig i at samarbeidet på tvers av de ulike helseprofesjonene ofte kan bli bedre - og det er selvsagt ikke ønskelig at din kone skal havne som ufør i så ung alder.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/5988-kan-en-lege-svare/#findComment-31541
Del på andre sider

Hei!

Jeg har opplevd/opplever det samme som dere. Går på Alpoxen 375mg og dette tar bort de verste smertene. Men som curli sier, er dette et stoff man ikke bør ta dersom man har sart mage. Selv er jeg ganske sikker på at jeg har en bindevevssykdom; har mange av de samme symptomene som curli nevner. Jeg har vært hjemme de to siste årene; spesielt på grunn av ekstrem trøtthet/utmattelse. Jeg har også hatt mange udugelige leger i løpet av de fire årene jeg har vbært syk. Men nå har jeg en veldig bra en, som har klart å få meg inn på Rikshospitalet. Dette er kjempeviktig: Bytt lege til dere blir fornøyde!

Meld dere inn i organisasjoner selv om dere ikke har diagnosen klar. De kan hjelpe dere med råd og tips. Og for all del: Det er bedre å sykemelde seg i en periode enn å slite seg helt ut, sånn jeg gjorde. Jeg vet ikke om jeg noengang kommer tilbake i jobb. Håper det, men... Er 27 år.

Ikke gi opp; til slutt møter du mennesker som kan hjelpe deg. Det var min kiropraktor som hjalp meg; kanskje dere kan prøve en ny av dem også?

Lykke til!

Til fatigue.

Takk for svar.Det hjelper litt å se at vi er flere om noe av de samme problemene.

Har fått min fjerde lege nå,og det virker som hun tar situasjonen min seriøst,og at jeg blir trodd.Får også støtte som medlem i Norsk Revmatikerforening.

Det er heller ikke vist hva slags revmatisme jeg har heller.Vanskelig i startfasen å finne ut.Må ha tolmodighet.

Det startet tidlig med deg også,ser jeg.

Hører gjerne fra deg om hvordan det går videre med deg.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/5988-kan-en-lege-svare/#findComment-31593
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...