lenem Skrevet 7. oktober 2000 Del Skrevet 7. oktober 2000 Jeg fikk i går vite at min mor har fått tuberkulose. Hun ble smittet i våres, men har ikke hatt noe utbrudd av sykdommen. Det jeg lurer på er hvordan vi skal forholde oss, vi har to barn, en på 6 år og en baby på 6 mnd. De er jo ikke vaksinert, bør vi gjøre det? Jeg leste at det tok 1-3 mnd før vaksinen fungerte, og hun kommer ikke til oss før til jul. Ei av kollegene hennes er også smittet, og hun ble vaksinert samtidig med meg.. Bør jeg sjekke om vaksinen min fungerer ennå? Min mor arbeider i en barnehage og ble smittet av en mor. Kan hun i det hele tatt fortsette å arbeide i en barnehage? Det er vel ikke så lett å vite om man bare er forkjøla eller har utbrudd av tuberkulosen? Jeg tror ikke jeg ville likt at mine barn var i en barnehage der tre av de ansatte har tuberkulose! Huff - jeg føler meg litt hysterisk. Men jeg er redd for at helsevesenet i dag ikke har særlig god greie på tuberkulose. Denne moren insisterte på at hun hadde tuberkulose uten at legen tok henne på alvor. Hun er flyktning og faren hennes døde av denne sykdommen, enda ble hun ikke trodd! Så jeg er engstelig for om jeg får de rette rådene. Håper på et raskt svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/5999-tuberkulose/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Student1 Skrevet 8. oktober 2000 Del Skrevet 8. oktober 2000 Jeg sitter her og leser i en bok som heter sykdoms- og legemiddellære og leser om tuberkulose. Her står dette: Smittsomheten ved tuberkulose er relativt liten. For å bli smittet må en være i nær og langvarig kontakt med en tuberkuløs som stadig hoster. Når tuberkelbakterien kommer ned i lungene, kan den hos noen kapsle seg inn og bli værende i kroppen i mange år uten å føre til sykdom. Sykdommen kan dermed blusse opp tiår etter at personen har fått smitten i seg. Lungetuberkulose har som regel en snikende utvikling. Pasienten får hoste, etter hvert med blodig oppspytt, og stadig dårligere allmenntilstand. Vi kan i dag behandle tuberkulose effektivt. Etter ca 2 uker med effektiv behandling med antibiotika er pasienten smittefri. For å forebygge tb foretas det tubrkulinundersøkelser og vaksinasjon av barn. En tbundersøkelse viser om vedkommende har fått smittestoffet i seg. Hvis noen får sykdommen, blir den syke og de nærmeste pårørende lært opp til å ta spesielle hygieniske forholdsregler, slik at sykdommen hindres i å bre seg til flere personer. Spesielt viktig er det å unngå spytting når tuberkebasiller er til stede i lungene. Jeg håper du fikk svar på det du lurte på. Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt med hele familien til legen for å ta en slik tbundersøkelse. Da er du i hvert fall på den sikre siden. Lykke til, og fortell meg hvordan det gikk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/5999-tuberkulose/#findComment-31419 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Knut Erik Ånensen, Allmennlege Skrevet 8. oktober 2000 Del Skrevet 8. oktober 2000 Til lenem ang Tuberkulose Vi ser idag at tuberkulose er an av våre "nye "og aktuelle infeksjonssykdommer, spesielt fordi Norge idag består av mange ulike folkeslag og dessuten er vi generelt mer på reisefot en noengang før. Du bør nok konsultere en infeksjonsmedisiner og eventuelt barnelege for å få så nøyaktige svar som mulig. Spesielt i forhold til det som angår dine barn, men også spørsmålene vedr din mor og hennes arbeidsplass etc. Etter min mening bør du la legen din samordne dine spørsmål og han/hun vil dernest foreta nødvendige videre tiltak om det anses påkrevet. Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/5999-tuberkulose/#findComment-31540 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.