Gjest Camilo Skrevet 7. oktober 2000 Del Skrevet 7. oktober 2000 Jeg er 15 år gammel gutt som er født med en del medfødte misdandelser. Ryggen er skjev, slik at skulderene ikke står rett over hverandre. Ryggen ellers er ganske stiv, og det samme med nakken. Bena er en del hjulbente og føttene kalvbeinte og hulfotet som gjør at jeg går på kanten, som igjen gjør at jeg for utolig vonde sår der. Nå har jeg gått galt i nesten 16 år, og har nå veldig vondt i knærne, håftene, og ryggen. Legen sier at det kan være slitasjegikt. Hva tror du? Er det noe jeg kan gjøre? Kan du fortelle litt om hjulbenthet. Hva med mitt handikapp? Pappa er født hjulbent, mamma med kalvbeinte og hulfoter. Kan jeg ha arvet dette. De er ikkee så ille, det er jeg. Kan du være så snill og skrive om meg og min situvasjon og hjulbenthet. Lurer vilt på ting rundt dette. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/6003-hjulbent/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Knut Erik Ånensen, Allmennlege Skrevet 8. oktober 2000 Del Skrevet 8. oktober 2000 Til camilo ang hjulbent Ved feilbelastninger og skjevheter i ryggsøyle og bein vil noen utvikle slitasje som en direkte følge etter noen år. Ved hjulbeinthet eller "genu varus" vil gjerne belastningen på innersiden av kneleddet bli stor, slik at brusken lettere slites ned og beinsubstansen blir angrepet. Du beskriver også kalvbeinthet i ankler- og det kan dessverre også medføre liknende plager. Generelt bør du tilstrebe regelmessig trening, mye øvelser og tøyninger er viktig. God kontakt med en interessert fysioterapeut er nyttig! I samråd med legen din kan du eventuelt få råd om videre undersøkelser hos ortoped og evt ortopedteknikker for tilpasninger av såler etc hvis det blir nødvendig. Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/6003-hjulbent/#findComment-31570 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.