Gå til innhold

Når ungen stanger og ikke vil ut

Anbefalte innlegg

Gjest Rebekka

Jeg er gravid (30 uker) og lurer på en ting i forbindelse med min første fødsel. En ganske grei og rask fødsel frem til pressriene. Opplevde ikke pressriene som at jeg "måtte" presse, bare at det var en annen type rier med lengre mellomrom en før. Presset på kommando, men med lite resultat. De sa etter hvert at hodet satt litt (?) fast og at hun stanget hodet i noe. Etter 45 min var hun kommet litt lengre ned, og da ble det bestemt sugekopp pga. at hun var stresset med høy hjertelyd. Var ute 15 minutt etterpå. Da hadde hun merker etter å ha hatt sugekopp, men også etter å ha stanget hodet.

De sa også at jeg nok hadde klart det selv, da hun jo VAR på vei ned. Men vet ikke om dette skulle være en slags trøst eller noe...

Det var ikke påvist 100% at hodet var festet (knapt festet sa jordmor) på forhånd. Har dette noe å si? Håper ikke at dette betyr at jeg har trangt bekken eller noe? Er det noen som helst fare for at det vil skje igjen? Er det noe med min kropp som gjør at hodet ikke var skikkelig innstillt?

Håper du kan svare meg på dette, da jeg jo ønsker meg en litt lettere utdrivningsfase neste gang - helst uten hjelp av vaakum.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/60097-n%C3%A5r-ungen-stanger-og-ikke-vil-ut/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åsa Prebensen, Jordmor

Det som du har beskrivit, vid din första förlossning, är (tyvärr)inte helt ovanligt, speciellt vid den första förlossningen. Detta har inget att gjöra med att huvudet inte var fixerat/fetste innan. Det gjör det när huvudet tränger ned i bäckenet. Varför huvudet inte tränger ned tillräckligt och/eller fort nog, kan bero på olika saker. Värksavaghet/riesvekkelse är vanlig, (ofta beroende på en allt för effektiv epiduralbedövning) felinställning av barnets huvud en annan orsak.Bäckenträngsel är antagligen den ovanligaste anledningen. Har man födt barn en gång, oavsett om det var en sugkolcka, så har man mycket sällan någon bäckenträngsel. Då brukar det också vara mycket svårt eller omöjligt att föda med hjälp av en sugklocka.

Det är sällan som man behöver lägga sugklocka vid en andra gångs förlossning. Öppnings och utdrivningsskedet, går oftast mycket fortare då. Värksvaghet, blir därför ovanligare.

Jag tror alltså att du har stora möjligheter att kunna få en "normal" förlossning, utan vaccum nästa gång.

Lycka till vidare!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...