sle Skrevet 7. oktober 2000 Del Skrevet 7. oktober 2000 Hei. Er ikke sikker på om dette er rette forum å rette dette spm til men jeg finner ikke noe som passer 100%. Er en jente på 27 år som pga lupus må gå på høy dose prednisolon. Fikk i går redusert dosen fra 25 til 20mg pr dag. Jeg har fått en del bivirkning av dette, først og fremst måneansikt. Lurer på om det er noen som kan fortelle meg om deres erfaring med en slik dose. Hjelper det å redusere til 20 mg? (på ansiktet. Noen andre med lupus som vil dele sine erfaringer? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/6017-prednisolonlupus/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Knut Erik Ånensen, Allmennlege Skrevet 8. oktober 2000 Del Skrevet 8. oktober 2000 Til sle ang prednisolon/lupus Som du sikkert har blitt informert om er såkalt "måneansikt" en av de bivirkningen vi ser på relativt høye doser prednisolon. Ofte starter legen med ganske høye doser for å "ta symptomene".- for deretter å trappe så raskt ned som det klinisk sett er forsvarlig. Hvor grensen går for utvikling av "måneansikt" er nok ganske individuell, og avhenger både av dose og varighet på behandling. Du bør nok aller best diskutere enkelthetene med legen din! Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/6017-prednisolonlupus/#findComment-31568 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lupusen Skrevet 9. oktober 2000 Del Skrevet 9. oktober 2000 hei! er en jente på 19 år som har hatt lupus i 3 år, 4 i april. Jeg tok prednisolon i nesten 3 år, og da snakker jeg om høy dose! jeg la på meg en del, særlig på magen, fikk tynn hud, blåmerker av ingenting, økt matlyst, strekkmerker og måneansikt. Dette synes jeg var helt jævlig og fikk sterke depresjoner av dette. Jeg har alltid vært opptatt av utseende mitt, og dette var en nedtur! For ca 3 mnd siden slutta jeg med prednisolon, etter redusering som du driver med nå. Nå tar jeg ingenting, kun voltaren hvis jeg skulle bli dårlig. måneansiktet er borte, jeg har gått ned 10 kg uten å anstrenge meg, fettfordelinga er normal igjen og jeg føler meg topp! legen min sa i hvert fall at det med måneansikt vil avta når doser minker. Strekkmerkene mine er jo der, men jeg har tatt sol, så de synes ikke så godt nå. dessuten får jeg ikke så fort blåmerker. jeg anbefaler deg å ta vitaminer, rød sol hatt, og hvil når du føler deg sliten eller trøtt. pass godt på deg selv, så slipper du unna prednisolonen raskere. vet ikke hvor lenge du har hatt lupus eller hvor hvor mye aktivitet du har eller hvordan symptoner du har.. Har du spørsmål, kan du legge igjen mailadressen din her, så mailer jeg deg så fort jeg kan! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/6017-prednisolonlupus/#findComment-31750 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.