Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg reagerte også på at luften IKKE skulle presses ut av sprøytene. Så jeg ringte apoteket, og pratet med en fyr som mente at siden den kun er 0.2 ml med selve medesinen i de, så ville det utgjøre mye om noe gikk til spille. Men vist du har fått beskjed av legen at du kan gjøre det, så burde det vel kanskje gå greit? Jeg kan jo ringe riksen å høre...

For vist det svir så mye mindre ved å ta ut lufta, så frister det veldig ;-)

Lykke til med den voksende magen din :-)

Klem fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/60381-juli1fragmin/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Garanterer deg at det er riktig som legen sa, om at du ikke skal presse ut luftboblene i fragminsprøyta. Er utdannet sykepleier og har satt mange fragminsprøyter - så du SKAL altså IKKE gjøre noe annet enn å ta sprøyta ut av pakningen, og sette den i s.c. i mageskinnet :-)

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/60381-juli1fragmin/#findComment-261679
Del på andre sider

Garanterer deg at det er riktig som legen sa, om at du ikke skal presse ut luftboblene i fragminsprøyta. Er utdannet sykepleier og har satt mange fragminsprøyter - så du SKAL altså IKKE gjøre noe annet enn å ta sprøyta ut av pakningen, og sette den i s.c. i mageskinnet :-)

Lykke til :-)

ÆH... Ja nå ble jeg jo litt forvirra :-(

Hva kan skje når man tar ut luften da? Vet du noe om det? Har du noen tips om det er en måte å sette den på uten at det er så ubehagelig?

Vel,vel - Jeg får bare bite tennene sammen da ;-) Det går jo til en god sak!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/60381-juli1fragmin/#findComment-261712
Del på andre sider

ÆH... Ja nå ble jeg jo litt forvirra :-(

Hva kan skje når man tar ut luften da? Vet du noe om det? Har du noen tips om det er en måte å sette den på uten at det er så ubehagelig?

Vel,vel - Jeg får bare bite tennene sammen da ;-) Det går jo til en god sak!

heisann Becca!

skjønner at du blir litt forvirra nå ja, men da jeg jobbet ved kirurgisk avdeling satte vi mye fragminsprøyter både profylaktisk og etter operasjoner - i disse tilfellene for å forhindre blodpropp i etterkant av operasjoner. Jeg syns å huske ganske klart at man ikke skulle fjerne lufta i engangssprøytene pga. at mengden fragmin i hver sprøyte var så liten, slik at om man gjorde det, så kunne en risikere at mengden fragmin en sprøyter inn huden ble mindre. Nå er det jo slik at det ikke er farlig å fjerne luftboblene da, du risikerer bare å ikke få i deg nok av virkestoffet.

Husker også at noen pas. syntes det kunne svi litt i huden etterpå, dette kan du selv styre litt ved at du sørger for at det ikke er en dråpe på sprøytespissen når du setter sprøyta, og ta den kjapt ut igjen. Vareier stikkstedet for hver dag.

Syns også å huske at en ikke skulle massere innstikkstedet i etterkant, hvorfor husker jeg rett og slett ikke - men jeg er ikke helt sikker på dette siste. Det er 4-5 år siden jeg jobbet på kir. avd. Jobber nå i psykiatrien :-). Men du vil se på pakningene hvordan du skal gå frem :-).

Da jeg skulle sette eggløsningssprøyta, pregnyl, tenkte jeg faktisk at det hadde vært greit med en engangssprøyte m. luftbobler -istedenfor at jeg måtte blande selv, pga at ikke all oppløsningen ble sprøytet inn.

Stå på Becca, det er jo bare et lite stikk pr.dag....Lykke til :-)

Jeg skal ta den endelige testen i morgen...testen i går var positiv, men i og med at jeg blør littegrann så er jeg tilbakeholdende med jubelen ennå.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/60381-juli1fragmin/#findComment-261892
Del på andre sider

Hei becca.

Jeg blander meg inn jeg også..

Først av allt: gratulerer med innsetting av de 2 små, satser på at det går veien denne gangen jeg...

Ang fragmin-sprøyter: Første gang jeg satt en slik sprøyte, så sykepleieren til meg at jeg kunne presse ut den store luftboblen dersom jeg ville det. Siden den gang har jeg alltid gjordt det fordi det da svir mye mindre. Det hender at jeg mister noen dråper, men jeg tror ikke det betyr noe egentlig. Nå vil jo ikke jeg komme med vranglære til deg, ..ser du har fått andre svar her også...Jeg kommer i allefall til å fortsette å presse ut den store luftboblen!!! Ingen får meg til å endre på det. Du må nesten bestemme selv hva du vil gjøre. Årsaken til at mange mener du ikke skal gjøre det er jo at du ofte mister litt medisin.

Lykke til med sprøytinga, becca (med eller uten luftboble)

Klem fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/60381-juli1fragmin/#findComment-262466
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...