Gjest tulla30 Skrevet 21. juni 2002 Del Skrevet 21. juni 2002 Hei, Jeg er 29 år og 10+3 på vei med mitt første barn. Har hatt endel brunlig/rødlig utflod i svangerskapet, som har medført en del bekymring. På ul i uke 8+0 fikk jeg konstatert en tom tvilling-fostersekk, og fikk beskjed om at dette sannsynligvis var årsaken til blødningene. Hadde en ny blødning i uke 9, etter å ha kjent endel smerter i livmoren. Var på ul i dag, som viste at fosteret var vokst til 4 cm og hadde fin hjerteaktivitet! Tvillingsekken var nå borte, og det er vel bra. Men legen kunne på ul se at morkaken, som var "saftig og fin" , lå delvis foran livmorhalsåpningen. Vi fikk beskjed om å være fortsatt avholdne, og jeg må holde meg mye i ro osv. Så nå er jeg litt bekymret. Kan dette bety at faren for spontanabort er overhengende? Er det vanlig at morkaken flytter seg oppover ettersom livmoren vokser? Bør jeg helst være sengeliggende? Ønsker så sterkt at dette skal gå bra, da vi har slitt med ufrivillig barnløshet i flere år... Tusen takk for svar. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/60387-forliggende-morkake-uke-10/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsa Prebensen, Jordmor Skrevet 23. juni 2002 Del Skrevet 23. juni 2002 Det höres ut som du har fått bra undersökningar gjorda, och att det ser bra ut nu. Att man blöder av olika anledningar, liksom dig, i tidig graviditet är inte ovanligt. I så tidig graviditet som vecka 10, har jag aldrig hört någon säga att de har föreliggande moderkaka. Detta för att det inte skall utgjöra någon fara så tidigt och för att det är vanligt. Det är först när man kommit en bit över halvägs av graviditeten, som man brukar att följa dennas växt. Det är då vanligast att den växer med livmodern, och drar sig därmed uppåt. Att en moderkaka ligger helt för livmoderhalsöppningen, är ovanligt, vid fullgången graviditet. Jag tror därför inte att du behöver att vara orolig över detta. Heller inte vara sängliggande. Har man haft bekymmer med mycket blödningar, bör man däremot undvika samlag, under en period. Överansträngning, skall man också undvika. Annars tycker jag att du kan leva som vanligt. Jag hoppas att du får en fortsatt god uppföljning, under graviditeten. Lycka till vidare! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/60387-forliggende-morkake-uke-10/#findComment-263502 Del på andre sider Flere delingsvalg…
søndagsbarn Skrevet 25. juni 2002 Del Skrevet 25. juni 2002 Hei, Jeg er nesten 15 uker gravid nå og fikk beskjed om forliggende morkake rundt uke 10/11. Det kan føre til noen blødninger, uten at de nødvendigvis er farlige. Det er fordi morkaken og livmoren ikke vokser helt i takt, men blødningene er som regel ikke store. Få det sjekket likvel hvis du blør. Morkaken flytter som oftest på seg når livmoren vokser: hos meg forventet legen at det ville skje innen uke 18, men allerede nå har den flyttet såpass på seg at den ikke ligger foran åpningen noe mer, men langs kanten. De fleste har ikke ultralyd så tidlig så da finner de heller ikke ut hvormorkaka er. Det er god håp at din morkake også flytter på seg, det gjør den faktisk også hos de allerfleste som får det oppdaget ved standardultralyden. Jeg har hatt en del smerter i ryggen og magen, og har fått beskjed å ta det med ro: ikke løfte tunge ting og slikt. jeg legger meg hvis jeg får vondt. Men det er også veldig viktig å bli litt i bevelgelse, gå små turer, tusle litt hjemme. Da får du bedre blodsirkulasjon og det er bra for barnet. Dessuten blir faren for blodpropp større hvis du holder deg helt i ro. Lykke til videre. Dette her går helt sikkert bra! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/60387-forliggende-morkake-uke-10/#findComment-265133 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.