Gjest dom Skrevet 7. oktober 2000 Del Skrevet 7. oktober 2000 Hei. Takker for svar tidligere ang. høyt blodtrykk. Jeg har nå fått vite at mitt "grensetrykk" var 130/90 for 3 måneder siden, og har etter det lagt om kostholdet i håp om å slanke meg (det SKAL jeg klare). Er godt i gang, men det er tydeligvis en lang prosess. Legen sa at jeg bare var litt overvektig, men jeg lurer på hva jeg skal veie? Jeg er 1.68 høy og veier ca.82 kg nå, hvilket jeg vet er alt for høyt (turde ikke fortelle legen hva jeg veier, da jeg virkelig skjemmes over vekten). Jeg har kraftig beinbygning, og de fleste kiloene har lagt seg rundt magen, brystene og skuldrene. Selv håper jeg å komme tilbake til det som var trivselsvekten min tidligere, dvs. 58 kg (jeg var 20 år), men veninner mener at jeg bør veie mer i forhold til alderen min nå, -jeg er 29 år. Jeg har i det siste lagt merke til at jeg ofte kan være svimmel og kvalm ( hvilket jeg ofte var våren 2000), men er usikker på om det kan ha tilknytning til blodtrykk. Legen sa at jeg burde komme tilbake for å måle blodtrykket igjen om 1 år, men veninner sier jeg bør gjøre det allerede om et halvt år pga. høyt undertrykk. Siden jeg er i gang med å slanke meg, og bare noen ganger føler ubehag jeg ikke helt er sikker på (kroppen må jo bli vant med mye mindre usunn mat, hvilket vel også kan medføre ubehag?), bør jeg virkelig oppsøke lege allerede ved juletider? Dumt spørsmål kanskje, da mange oppsøker lege ofte. -Jeg er sjelden til lege. Kan man merke at man har høyt blodtrykk ved symptomer i hverdagen som svimmelhet ol.? Hvilke symptomer er i så fall dette? Den dagen jeg målte blodtrykket hos legen, var jeg litt stresset pga. en annen avtale jeg skulle rekke + at jeg blir "stresset" av å gå til legen, - liker det ikke. Kan det da være at blodtrykket ikke er så høyt allikevel? Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/6045-h%C3%B8yt-blodtrykk/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 8. oktober 2000 Del Skrevet 8. oktober 2000 Svar til Dom. Sannligheten er stor for at du ikke har behandlingstrengende blodtrykk, men at du med en fornuftig omlegging av livsstilen vil kunne normalisere det fullstendig. Du har for tiden en BMI på 29. BMI betyr "body mass index", og er en ny og internasjonalt akseptert måte å uttrykke vekt/lengde på. Den fremkommer ved å dividere vekten i kilo på kvadratet av høyden i meter : I ditt tilfelle blir det 82 delt på 1,68 x 1,68 , eller 82 : 2,82, som blir 29. Normal BMI regnes hos oss som 22-24. Skulle du ha en BMI på 22 måtte du veie 62 kilo, men da er du i nedre grense. Såkalt "normalvekt" for deg vil nok ligge på 64 kg. Det betyr at du nå er klart overvektig. Husk at en slik vektreduksjon skal være et resultat av en fornuftig omlegging av stilen, både hva kalori-inntak og mosjon/fysisk aktivitet angår. Jeg forutsetter at du ikke røyker. Bruk gjerne 1-2 år på prosjektet "vektreduksjon", og la det ikke basere seg på en slanke-"kur". Slike kurer ender som regel med 5-10 % vektøkning i det lange løp. Men husk : du må øke fysisk trening samtidig ! Gevinstene dine er åpenbare : normalisering av et grenseblodtrykk, redusert sjanse for å utvikle sukkersyke og andre vektrelaterte sykdommer, økende fysisk velbehag, samt den kosmetiske effekten. De småplagene du beskriver har neppe noe med ditt blodtrykk å gjøre. Hvis du setter igang omgående, kan du oppsøke din lege til våren for å få sjekket ditt blodtrykk. Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/6045-h%C3%B8yt-blodtrykk/#findComment-31412 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.