joho Skrevet 7. oktober 2000 Del Skrevet 7. oktober 2000 jeg er mann 48 år. 18/12-98 operert inn aortaventil reoperert 13/7-99 på grunn av infeksjon lå tre uker i respirator fikk hjertinnfarkt og blodpropp i lungen pacemaker aug 99 hjertesvikt. det jeg lurer på kan jeg på noen som helst måte trene meg opp igjen til normalen? er en arbeidsnarkoman og vil ikke godta at jeg skal gå uføretrygdet lenger vil tilbake i arbeidslivet igjen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/6053-mann-48-%C3%A5rhjertesvikt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 8. oktober 2000 Del Skrevet 8. oktober 2000 Svar til Joho. Du har vært svært uheldig som måtte reopereres p.g.a. infisert aortaventil. Komplikasjonene du fikk etter reoperasjonen har utvilsomt redusert din fysiske kapasitet. Du er nå ca. 15 måneder etter operasjonen, og burde kunne delta i egnet opptreningsprogram. Det er sannsynlig at du vil profittere på noen av de program som er utarbeidet for hjertepasienter. Steder du vil kunne få instruksjon og veiledning er bl.a. Beitostølen og Statens Attføringsinstitutt. LHL (Landsforeningen for hjerte- og lungesyke) har også råd og kurs. Treningen du bør gjennomføre må selvsagt stå i forhold til hjertets funksjonelle tilstand, og det er best at du starter dette med en skikkelig gjennomgang hos din egen lege : på grunnlag av diverse undersøkelser ( klinisk status, AEKG, ekko-undersøkelse, evt. oxygen-opptaksprøve) vil man kunne få et reelt bilde av hjertemuskulaturens latente kapasitet, og dermed legge opp et realistisk treningsprogram. Husk at arbeidsnarkomane ofte blir slitne, men at arbeidet som regel ikke har noe med fysisk trening å gjøre. Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/6053-mann-48-%C3%A5rhjertesvikt/#findComment-31411 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.