Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Nygift

Jeg leser alle steder at lutealfasen skal være konstant, mens fasen fra 1.mensdag til EL kan variere.

Jeg har et barn på 20 mnd, hadde gått på pillen i 10 år før jeg fikk henne på 1. forsøk. Den ene menstruasjonen jeg rakk før jeg ble gravid var ekstra lang, og lutealfasen på 13 dager. (kjenner Eggløsningen)

Begynte på p-pillen Yasmin ifjor høst, brukte den 3 mnd, så skulle vi forsøke å bli gravide igjen. Første mensen hadde jeg lutealfase på 8 dager, så 12, så 10, 11, 9,10, og 8 nå igjen. EL er alltid på dag 14, ifølge eggløsningstest og EL smerter, som jeg kjenner godt. På dag 15 er disse smertene borte og EL test viser negativt igjen.

Hva kan være årsakene til at jeg har varierende lutealfaser? Bør jeg få progesterontilskudd? Eller bør vi forsøke noen måneder til? Jeg er 33 år.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/60617-lutealfasen-varierer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Lutealfasen fra eggløsning til menstruasjon kan nok variere noe, men bør være 10 dager eller mere for at slimhinnen blir tilstrekkelig utviklet til en graviditet. Forsøk en syklus å måle temperatur, så får du en kurve å se på.- Progesterontilskudd er omdiskutert, det er mulig man vil stimulere med pergotime. Hvis det går mer enn 12 måneder, kan du søke leg. Det er fint om du tar alle opplysninger med til legen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/60617-lutealfasen-varierer/#findComment-265837
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...