Gå til innhold

Allergi og nygravid

Anbefalte innlegg

Gjest mamma til sommeren

Er allergisk mot støv og katter(muligens mer), og har akkurat oppdaget at jeg er gravid.

Hvordan forholder jeg meg nå?

Har katt, og har brukt Zyrtec, noe jeg har forstått at man ikke skal bruke under svangerskapet.

Hva kan jeg bruke?

Reagerer på pusen, så det blir vanskelig og ikke bruke noe som kan lindre.

Samtidig har jeg en del astmalignende pusteproblemer jeg ikke har kommet meg til lege med enda.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/6063-allergi-og-nygravid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære mamma til sommeren

Dette kommer du ikke til å like, men det beste rådet jeg kan gi deg er å sette bort katten. Du vil da sannsynligvis etterhvert merke at behovet for Zyrtec blir mindre, men kattehårene sitter lenge igjen i huset så det tar tid fra katten er fjernet til du merker bedring. I mellomtiden kan du be legen din om å få noe medisin du kan bruke lokalt - enten det nå er øynene eller nesen som plager deg mest. Det at du også muligens har astma gjør det enda viktigere å fjerne katten - så lenge du har den i huset vil nok pusteproblemene bare bli verre. Men astmamedisin som pustes rett ned i lungene kan du godt bruke selv om du er gravid - så nå er tiden inne til å oppsøke lege med pusteproblemene dine. En annen god grunn til at du ikke bør beholde katten er at sjansen for at barnet ditt blir allergisk er relativt stor - opp mot 50 % hvis ikke faren er allergisk - hvis han også er allergisk enda større. Med katt i huset er sjansen for å utvikle katteallergi såpass høy at det ikke er forsvarlig å beholde den. Det blir ikke lettere å sette bort katten når barnet først er der og siden det tar så lang tid å få huset "kattefritt" er det lurest å gjøre det nå!

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/6063-allergi-og-nygravid/#findComment-31515
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...