Gå til innhold

svangerskapsdiabetes

Anbefalte innlegg

Gjest aptiva12

Hei.

Jeg er en kvinne i 30-årene som venter mitt tredje barn om 3-4 uker. Da jeg ventet andremann hadde jeg litt forhøyet blodsukker. Nå har jeg målt fastende blosukker hele dette svangerskapet, og verdiene har ligget mellom 5,2 og 5,5 hele tiden (den aller første gangen - i uke 11 - var blodsukkeret på 6,3, men jeg husker ikke om det var fastende eller ikke). Urinen har vært fin hele tiden, men på den siste kontrollen ble det påvist sukker og blod i urinen (det sto: glucsp 1+bl. på skjemaet mitt). Jeg ba om at helsesekretæren målte blodukkeret mitt umiddelbart, og det viste 5,5 og var fastende. Da jeg kom inn til legen ble det foreslått at jeg tok en glucosebelastning etter fødselen for sikkerehets skyld.

Det jeg ikke skjønner er at hvis det ble påvist sukker i urinen, hvorfor var ikke da mitt blodsukker høyere? Kan jeg likevel ha diabetes - enten svangerskapsdiabetes eller vanlig diabetes? Det er enda en uke til neste svangerskapskontroll, og jeg blir glad hvis jeg kan få svar her så jeg slipper å lure på dette så lenge.

På forhånd takk

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/6094-svangerskapsdiabetes/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisann!

Jeg har selv diabetes. Da jeg var gravid, fikk jeg forklart at terkselen for å få sukker i urinen er mye lavere i svangerskapet enn ellers. Så selv om jeg hadde rimelig lavt blodsukker ganske jevnt over, kunne det likevel hende at jeg fikk sukker i urinen.

Håper du forstod litt av dette.

Lykke til videre.

Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/6094-svangerskapsdiabetes/#findComment-31528
Del på andre sider

Gjest svaaler

Hei!

Som du vet vil det komme sukker ut i urinen hos alle mennesker når blodsukkerverdien blir for høy. Dette kaller vi "nyreterskelen". Hos de fleste yngre mennesker er denne om lag 10 mmol/l. Det betyr altså at blodsukkeret må opp i en verdi over 10 mmol/l før en begynner å få sukker i urinen.

Hos noen av oss er derimot terskelen mye lavere slik at det kan komme spor av sukker i urinen på blodsukkerverdier som du oppgir. Du har derfor ikke diabetes men en lav nyreterskel. Dette kan et forbigående fenomen under svangerskapet. Legens råd om å gjøre en sukkerbelastning fordi du opplevde dette er en ekstra sikkerhetskontroll.

"For en sikker vurdering av spørsmålet må du evt. rådføre deg med legen din."

Vennlig hilsen Stein Vaaler

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/6094-svangerskapsdiabetes/#findComment-31781
Del på andre sider

Gjest aptiva12

Hei!

Som du vet vil det komme sukker ut i urinen hos alle mennesker når blodsukkerverdien blir for høy. Dette kaller vi "nyreterskelen". Hos de fleste yngre mennesker er denne om lag 10 mmol/l. Det betyr altså at blodsukkeret må opp i en verdi over 10 mmol/l før en begynner å få sukker i urinen.

Hos noen av oss er derimot terskelen mye lavere slik at det kan komme spor av sukker i urinen på blodsukkerverdier som du oppgir. Du har derfor ikke diabetes men en lav nyreterskel. Dette kan et forbigående fenomen under svangerskapet. Legens råd om å gjøre en sukkerbelastning fordi du opplevde dette er en ekstra sikkerhetskontroll.

"For en sikker vurdering av spørsmålet må du evt. rådføre deg med legen din."

Vennlig hilsen Stein Vaaler

Takk til legen og Randih for tilbakemeldingene. Det var beroligende.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/6094-svangerskapsdiabetes/#findComment-31890
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...