ista Skrevet 8. oktober 2000 Del Skrevet 8. oktober 2000 Takk for gode svar nedenfor. Det ser ut som om det kan være sopp, fordi hun er veldig hvit på tungen (?). Dessuten har det i de siste dagene luktet vondt av gulpet - er dette et tegn? Hva gjør man med sopp infeksjon... Kan man fortsette å amme - gjør det vondt for barnet etc. ? takker for alle svar... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/6102-sopp/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anna-Pia Haggkvist, intensivsykepleier Skrevet 9. oktober 2000 Del Skrevet 9. oktober 2000 Kjære ista, Symptomer ved soppinfeksjon (eller candida på latin) er smerter under og etter amming, stikkende smerter, glødende strenger, vond brystknopp gjerne rød eller bringebærrød. Selv om barnet ikke har belegg bør barnet behandles samtidlig som mor, det er lett å smitte hverandre fram og tilbake. En grunn til at det blomster opp kan være en antibiotikakur hos deg (eller barnet som får trøske og smitter mor). Hvis du har symptomer på candida i underlivet bør det også behandles. Kondom bør brukes i behandlingstiden, dette også pga risiko for å smitte frem og tilbake. Du trenger å gå til lege for å få konstatert diagnosen og å få resept på mycostatinsalve og mikstur til barnet. (vi har erfaring med at denne virker bedre en reseptfri canesten). Sopp trives der det er mørkt og varmt, luft brystene så mye du har mulighet til å la dem hvile litt uten BH. Bruk ikke ullinnlegg inntill symptomene er borte, dem går ikke å få kokt. Hvis du trenger å bruke ammeinnlegg, bruk av papir som du kaster hver gang. Vask bh, sengetøy og håndkler i 60 grader og skift ofte. Vær nøye med håndhygiene etter toalettbesøk og bleieskift. Smokker, narresmokker og leker som barnet har i munnen bør kokes i min. 10 min. i behandlingstiden. Mycostatinkremen smøres inn x6-8 i døgnet, et tynt lag etter amming i min. 14 dager. Det kan ta dager eller uker før du merker bedring. Noen få får forverring etter start av behandling, men det er viktig å fortsette med behandlingen Hvis det er synlig belegg i munnen på barnet bør det vaskes bort forsiktig med Qtips eller med hjelp av fingeren og et lite tøystykke. Mikstur gis etter forordning fra lege. Det er ikke så mange år siden det faglige ammemiljøet i Norge ble oppmerksam på at candida kunne være årsaken til disse problemene. Det er derfor ikke alle leger som kjenner til symptomer og behandling ved dette problemet. Et svar på internett kan aldri erstatte en legekonsultasjon. For å få en sikker vurdering av din problemstilling bør du henvende deg til din lege eller anen kontaktperson i det ofentlige helsevesen. Lykke til! Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/6102-sopp/#findComment-31887 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest puppeguri Skrevet 11. oktober 2000 Del Skrevet 11. oktober 2000 Jeg heiv av meg bh' n med det samme jeg hørte dette! Er det derfor jeg har hatt så stikkende smerter altså?! Mottoet må være: "Slipp puppene fri!" 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/6102-sopp/#findComment-32347 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.