Gå til innhold

Anbefalte innlegg

er 35 år.har en gutt på 12 år.fekk angst/deperesjon for 11 år siden.har brukt seroxat i 5 år.har no sluttet med medesinen,fordi vi har ett ønske å få ett barn til.problemet er at jeg er redd for å få tilbakefall.hva gjør jeg da??har fått fontex med legen som jeg kan ta visst jeg blir gravid og får angsten att.men kor farleg er det for barnet?meg?har tenkt på dette i 9 år,har aldri vert så nær som no,men det er noe som stopper meg.orker ikke det helvete en gang til med angst og deperesjon.medesinen har hjulpet meg veldig,men har aldri slått meg til med ro at den er i kroppen min.er det håp om at jeg vil kunne klare ett svangerskap????når jeg gjekk gravid med min sønn hadde jeg ett vidunderleg svangerskap,en opplevelse.men tiden etter det første året,vart deretter.....kan hormonane gjør meg verre enn jeg har vert (verre enn pms?).som du skjønner på brevet er jeg redd og usikker.men no må jeg ta ett valg før det blir for sent,ver så snill å hjelp meg.sender dette til jordmor,kanskje det er feil?men dere har vel opplevd forskjellige mennesker og vet dette kanskje liksågodt som lege el.psykolog?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/61040-skalskal-ikke/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest psykiatriforum

Spør dr. Dahl på psykiatriforum, han har tidligere skrevet mange innlegg om graviditet og antidepressiva / medikamenter, og virker som han kan endel om dette! (Skriv N.H. Dahl + hva det dreier seg om i overskirftem, så er du sikker på at han leser innlegget).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/61040-skalskal-ikke/#findComment-266603
Del på andre sider

Åsa Prebensen, Jordmor

Jag förstår din oro, då du varit deprimerad under en längre period. Hur går det nu utan dina mediciner då?

Tycker du att du klarar det fint, så finns det ju stort hopp om att du kommer att klara en graviditet bra. Du säger själv, att du mådde mycket bra, under din förra graviditet. Hur du kommer att må under din nästa graviditet, vet ingen, men jag tycker ändå att du skall utgå från att den blir som din förra.

Om man hela tiden tänker på det värsta tännkbara, blir det svårt att leva. Jag tycker ändå att du bör tänka positivt. Angående Fontex, så skall du endast ta dessa under graviditet, efter starkt inrådande av doktor. Dessa mediciner rekomenderas inte till gravida kvinnor, om det inte är alldeles nödvändigt. Det finns för lite forskat om dessa. Detta fårt du alltså disskutera mera med din doktor om. Det är bara du själv, som i slutändna kan ta ett beslut, på om du vågar sattsa på en ny graviditet. Väljer du detta, är det viktigt att du får bra uppföljning och då speciellt efter förlossningen. Då du hade det svårt under din förra barseltid. Detta behöver inte upprepa sig, om du är medveten om problemen och söker hjälp innan de evt uppstår. Helsesöster, kan då förmedla hjälp vidare.

Vet inte om du blev klokare efter detta, men jag önskar dig lycka till med ditt beslut!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/61040-skalskal-ikke/#findComment-266656
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...