Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest jenny

Jeg er en jente på 22 år som lurer på hvordan jeg går fram når jeg skal begynne med p-piller.

Er jeg nødt til å gå til fast-legen min?? Han er en venn av familien, og jeg har ikke lyst til å gå til ham med dette....

Kan jeg få hjelp på helsestasjonen, eller er jeg for gammel??

Vet at disse spørsmålene er helt på jordet, og at mange ikke ser problemet med å gå til fastlegen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/61059-%C3%A5-begynne-med-p-piller/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har også en fastlege som er venn av familien, og jeg ordent det slik at jeg sa at jeg synes det var på tide med en gynekologisk undersøkelse / kontroll, og ønsket en henvisning til gynekolog.

Han forstod tydeligvis godt at jeg gjerne gjorde dette hos noen andre en ham, så jeg fikk en henvisning (til en kvinnelig gynekolog) uten noe mer spørsmål.

Ønsker du ikke å involvere fastlegen din til dette heller, kan du ringe til gynekologene på gule sider, og høre hvem som tar i mot pasienter uten henvisning. Koster knskje litt mer enn med henvisning (spør om pris), men det er det vel verdt?

Eller du kan gå til et privat legesenter (de finner du også på gule sider, det er gjerne disse som har større annonser). Her betaler du også litt mer enn hos fastlegen, hør om pris når du ringer.

Mette Moen, Gynekolog

Hvis du ikke ønsker å gå til fastlegen, kan du høre på helsestasjonen om du kan komme der. I Oslo kan du søke til kontoret for seksuell opplysning. Du kan gå til en privat lege uten henvisning (vanlig eller gynekolog), men da kan prisne være svært høy (600-1.000 kr), men det koster å gå utenom systemet.

Husk at fastlegen er 'din' lege i alle situasjoner. Ingen vil synes at det er rart at en jente på 22 år er seksuelt aktiv og tar ansvar for prevensjon. Det er ikke alltid nødvendig med en gynekologisk undersøkelse. Legen har taushetsplikt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...