Gå til innhold

hjerteflimmer

Anbefalte innlegg

Jeg er 27 år gml. jente, har hatt i ett års tid hatt problemer med hjerteflimmer; (-det virker som om pulsen hopper over ett slag og tar igjen ett etterpå?) Som følge av dette føler jeg lett pustebesvær. Dette kommer og går flere ganger til dagen. Har tidligere oppsøkt lege, som mente dette var pga angst, noe jeg ikke vil si meg helt enig i. Jeg har det ellers bra, og er i full jobb, men er veldig trett, har lite overskudd, og kan til tider sove fra f.eks. kl 2000 til 0930 neste morgen... Dette er veldig kjedelig og plagsomt. Jeg har også lagt merke til at flimmeret alltid oppstår etter at jeg har spist noe søtt, spesielt sjokolade, eller skjokolademelk/kake. Har også tatt en såkalt "vegatest" hos en alternativ medisin-praktiserende som mente at oksygenet ikke ble tatt opp skikkelig i blodet mitt...?

Kan du hjelpe meg med å finne ut hvordan jeg skal gå fram for å bli kvitt dette problemet, evt. hvordan jeg kan få undersøkt dette, føler ikke at leger tar meg alvorlig. Nevner ellers at jeg har normal kroppsvekt, tar ingen form for medikamenter, røyker ikke, og har en sønn på litt over 2 år.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/6106-hjerteflimmer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

At hjertet av og til liksom hopper over et slag og så slår kraftigere etterpå er ganske vanlig, og som regel helt ufarlig. Hos enkelte kan kaffedrikking føre til mer av denne uroligheten. Forsøk å kutte ut kaffe og se om dette er tilfelle for deg!

Ellers synes jeg ikke du skal være engstelig for dette når du har vært til undersøkelse og det ikke ble funnet noe unormalt. Pust dypt inn og rolig ut, og slapp godt av i skuldrene og magemusklene når du kjenner et slikt "hopp", så blir plagene mindre.

Dette er nok ikke hjerteflimmer!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/6106-hjerteflimmer/#findComment-31555
Del på andre sider

At hjertet av og til liksom hopper over et slag og så slår kraftigere etterpå er ganske vanlig, og som regel helt ufarlig. Hos enkelte kan kaffedrikking føre til mer av denne uroligheten. Forsøk å kutte ut kaffe og se om dette er tilfelle for deg!

Ellers synes jeg ikke du skal være engstelig for dette når du har vært til undersøkelse og det ikke ble funnet noe unormalt. Pust dypt inn og rolig ut, og slapp godt av i skuldrene og magemusklene når du kjenner et slikt "hopp", så blir plagene mindre.

Dette er nok ikke hjerteflimmer!

Takk for svar!

Dette er ting jeg har hørt mange ganger før, men som ikke hjelper i det lange løp. Jeg kan forøvrig nevne at flimmeret kan vare fra ett til ti-femten minutter med jevne mellomrom om gangen. Jeg vil også nevne at jeg ikke drikker kaffe! Jeg har aldri vært igjennom noen ordntlig undersøkelse, bare en samtale med lege, som ikke resulterte i noe. Dessuten er det vanskelig å konstantere noe gjennom f.eks. en ekg-test, for "anfallene" kommer når man minst venter dem, ofte når jeg er helt avslappet og trett!?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/6106-hjerteflimmer/#findComment-31574
Del på andre sider

Takk for svar!

Dette er ting jeg har hørt mange ganger før, men som ikke hjelper i det lange løp. Jeg kan forøvrig nevne at flimmeret kan vare fra ett til ti-femten minutter med jevne mellomrom om gangen. Jeg vil også nevne at jeg ikke drikker kaffe! Jeg har aldri vært igjennom noen ordntlig undersøkelse, bare en samtale med lege, som ikke resulterte i noe. Dessuten er det vanskelig å konstantere noe gjennom f.eks. en ekg-test, for "anfallene" kommer når man minst venter dem, ofte når jeg er helt avslappet og trett!?

Hei Xine

Jeg er 39 og har det omtrent som deg, og du har min største medfølelse. Dette er en "tilstand" som er skikkelig hemmende!!! Jeg blir ihvertfall engstelig når hjertet hopper, selv om leger sier at dette ikke er farlig. Men du bør be om å få en undersøkelse, med 24 timers registrering av hjertet. Du går med EKG på deg og en båndopptaker som registrerer alt som skjer. Dette har jeg fått gjort to ganger, med noen års mellomrom. Testene viste "normale" ekstraslag, men like ekkelt er det for det, og skremmende. I fjor høst ble jeg verre. Da hadde jeg en periode hvor jeg våknet om natten av at hjertet hoppet, og fikk ikke sove igjen. Pyton! Da jeg nevnte dette for legen min, sa hun: nei men sånn kan du ikke ha det, og så skrev hun ut en resept til meg på Inderal Retard, en "ufarlig betablokker" som senker hjerterytmen. Jeg har nå brukt disse pillene et år, og jeg er mye bedre, men helt borte er det ikke. Men nå tåler jeg f.eks. kaffe! Det gjorde jeg ikke før. Jeg reagerer som deg på melk, is og sjokolade, og blir verre etter inntak av slikt. Reagerer også noen ganger på alkohol, og hvis jeg har spist veldig kraftig mat. Jeg er også verre i perioden rundt menstruasjonen. Be om en grundig undersøkelse. Ring i dag! Et lite tips! Ikke kall det hjerteflimmer når du snakker med legen din, for da har du lett for ikke å bli tatt på alvor (hjerteflimmer er nemlig noe helt annet mye mer alvorlig.) Kall det ekstraslag, for det er sannsynligvis det det der! God bedringshilsen fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/6106-hjerteflimmer/#findComment-31698
Del på andre sider

Gjest Jan Petter Høeg, Allmenpraktiserende Leg

Det du beskriver høres ut som "hjertebank",og må ikke forveksles med hjerteflimmer.Slike ting er ofte stressrelatert,eller tegn på at man er sliten,men det finnes også andre muligheter,slik at det kan være nødvendig å undersøke dette videre.Full jobb og sønn på 2 år er sikkert ingen enkel hverdag.

Slike symptomer er sjelden tegn på noe farlig,men jeg synes man kan undersøke dette videre med sjekk av bla.stoffskifte,blodsukker,og evt.en lungefunksjonstest.Hvis du ikke har tatt EKG(hjerteprøve) bør dette gjøres.Du nevner at enkelte matvarer utløser dette,og i den sammenheng kan man se nærmere på om du er allergisk eller overfølsom for enkelte produkter.Allergier kan testes ved blodprøver eller prikktester.

Vegatesten kan jeg ikke si deg noe sikkert om.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Jan Petter Høeg,allmenlege

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/6106-hjerteflimmer/#findComment-31841
Del på andre sider

Gjest Jan Petter Høeg, Allmenpraktiserende Leg

Takk for svar!

Dette blir en fortsettelse på det første svaret.Anfall som oftest kommer når man er helt avslappet og trett er svært sjelden tegn på hjertesykdom,men utløst nettopp ev tretthet,stress, slitenhet.Hvis disse kommer ofte og er utpreget slitsomme, finnes det medisiner som kan taes i bruk.Her kan man prøve fra forskjellige vinkler,-enten ved å avstresse kropp og sjel,eller ved å blokkere impulsene til hjertet.Som oftest gjør men ikke denne medisineringen før man er fullt utredet.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Jan Petter Høeg,allmenlege

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/6106-hjerteflimmer/#findComment-31846
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...