Gå til innhold

Spørsmål rundt stell av små barns tenner

Anbefalte innlegg

Hei!

Det var en tråd om pussing av små barns tenner (de under tre år og sånn) og bruk av type tannkrem på et annet forum her på dr. Online.

Jeg har fått tillattelse av den som skrev nedenforstående innlegg til å klippe og lime med meg dette, og lurer på hva du som tannlege har å si til dette:

"Min mødregruppe fikk besøk av to tannlegestudenter som informerte og delte ut tannbørster :-)

De sa at vi skulle bruke voksen-tannkrem, men det var unødvendig før jekslene kom. De anbefalte zendium, den var den mildeste de visste om. Barnetannkrem var fy-fy, for den smakte godt og ble oppfattet av ungene som ettertraktet godteri."

Jeg har en toåring. Stemmer det at man kan bruke voksen-tannkrem til barn i hans alder? Altså bruke tannkrem med mer enn 0,1%F- ? Da er det vel i så fall ikke bra å gi fluortabletter i tillegg?

Ang.smaken på tannkrem, så har jeg aldri tenkt over det. Det første året brukte vi Zendium, men nå bruker vi vanlig barnetannkrem fra Solidox, som man kjøper i dagligvaren. Blir dette "galt" da, om man skal følge det de disse to ovenfornevnte studentene hevdet?

Håper å høre din mening.

Fortsetter under...

Erik Johannessen, Tannlege

Og min mening er at jeg er uenig med studentene.

Gode munnhygienevaner bør øves inn så tidlig som mulig. Det er nok av unger som vegrer seg for tannpuss og jeg kan ikke se noe galt i at en tannpasta smaker godt og frister et nyttig og viktig hygienetiltak. Det er opp til den voksne å passe på at ungen får riktig mengde tannpasta og da vil den lille mengen som finner veien ned bare gå over i blodbanen og styrke de nye tennene som dannes.

Barnetannpastaens fluorinnhold er tilpasset for å brukes på unger, men det er ikke voksentannpasta. Og hvem sier at unger ikke liker smaken av den ??

Vitsen med tannpuss er å fjerne årsaken til tann og tannkjøttsproblemer, nemlig bakteriebelegg på tenner.

Vi ville klart oss udmerket uten tannpasta dersom det ikke hadde vært for fluortilsetningen.

Men den friske opplevelsen vi får av "tannparfymen" i tannpasta gjør at opplevelsen av tannpussen blir så positiv.

Dette gjelder selvfølgelig også for småbarn.

Studentenes sikkert velmenende oppførsel har nok sådd mere forvirring enn nødvendig.

For fremdeles gjelder det som de sang i barne-tv for lenge siden:

" Det blir ikke hull i en tann som er ren og tennene de pusser vi jo en etter en..."

Når små mengder velsmakende barnetannpasta, med riktig avstemt fluorinnhold er en god medhjelper, synes jeg vi skal fortsette som før.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...