Gå til innhold

Vektnedgang i graviditeten

Anbefalte innlegg

Gjest en litt usikker andregangs mor

Hei,

Vil gjerne ha noen(s) meninger om følgende.

Er nå gravid med nr. 2 og i uke 26. SF-målet er på 30 så det er jo ikke så galt.

Problemet er at jeg går ned i vekt uke for uke. I starten slet jeg mye med kvalme og var innlagt på sykehus for behandling. De kiloene jeg mistet dengang kom fort igjen. La så på meg et par kilo. Men; de siste to månedene har jeg gått ned vel 6 kilo. Og nå er jeg 7 kilo lettere enn da jeg ble gravid.

Spiser normal sunn mat. Mest av fisk og grønt/frukt. 6 måltider om dagen og trener regelmessig. Har ingen andre plager enn bekkenløsning, ikke kvalm eller i dårlig form. Eneste er et lavt blodtrykk (85/50) noe som er normalt for meg.

Er vektnedgangen farlig, eller skal jeg fortsette som nå og regne med at det bedrer seg etterhvert?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/61125-vektnedgang-i-graviditeten/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville nok hørt med legen , om jeg var deg!

Det er ikke normalt å gå ned så mye uten at en er dårlig og spiser lite...

Vil samtidig si at jeg var 3 kilo lettere på slutten av det siste svangerskapet , enn da jeg ble gravid.

Men det er ikke vanlig , og jeg selv var syk da!

Lykke til !

Mvh

Gjest hva var utgangspunktet

Var du overvektig før du ble gravid, eller var du normalvektig / undervektig?

Hvis du var overvektig, behøver ikke vektnedgangen være farlig, mange overvektige opplever at de går ned i vekt når de får et sunnere og mer bevisst kosthold under graviditeten (i tillegg til at du har hatt svangerskapskvalme).

Hvis du i utgangspunktet var slank, ville jeg tatt opp dette spesielt med legen, for å forsikre meg om at barnet fikk alt det skulle av næring.

Åsa Prebensen, Jordmor

Vad din vikt är, har stor betydelse. De kvinnor med kraftig övervikt, går ofta inte upp så mycket under graviditeten. Är du däremot normalviktig,så är det anmärkningsvärt att du går ned så mycket i vikt. Barnet tar oftast den näring som den behöver, men det är i så fall du själv som får för lite. En gravid kvinna beräknas behöva 2000 kalorier/dag. Detta är mera än vad många äter innan de blev gravida. Är du normalviktig, bör du äta en mera kalorikrik kost.Detta med tanke på att du motionerar regelbunbdet, och då också behöver extra energi. Detta skall du också ta up med din doktor, vid nästa kontroll. Din viktnedgång bör inte bli större nu. Lycka till vidare!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...