Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest forstått

Jeg føler meg stadig misforstått av folk jeg omgås med, men jeg vet ikke hva årsaken er. Mulig jeg har et inneslutta ytre som gjør at folk ikke er trygge på meg, eller at jeg er ofte åpen som kanskje skremmer bort folk.

Jeg vet ikke,

Det er iallefall tung t å alltid bli feiltolket.

Jeg må legge til at jeg er en pen jente, som i tilegg har intelligens. Og jeg er så lei av at folk behandler meg som en jævla hjernedød bimbo med null vett i skolten. For jeg har det. Ofte tenker jeg lenger og annerledes enn andre, og på nye måter. Dette blir ikke så godt mottat. Men jeg liker å tenke i nye banre, finne ut nye ting. Men det er ikke så lett når man blir så dårlig "mottat", at folk dømmer deg. Ikke lett

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/61128-mis/
Del på andre sider

Fortsetter under...

petter smart

Kanskje du er forut for din tid? Folk er ikke klare for dine litt radikale eller nye ideèr.

Men hvis du gir uttrykk for at du er pen og intelligent så vil du gjerne få folk mot deg. Ref. Janteloven.

Og kanskje du ikke er så smart som du tror? Det er vel ingen som ser på seg selv som dumme (veldig få som har denne innsikten).

Men hva slags misforståelser er det snakk om her?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/61128-mis/#findComment-266153
Del på andre sider

Gjest forstått

Kanskje du er forut for din tid? Folk er ikke klare for dine litt radikale eller nye ideèr.

Men hvis du gir uttrykk for at du er pen og intelligent så vil du gjerne få folk mot deg. Ref. Janteloven.

Og kanskje du ikke er så smart som du tror? Det er vel ingen som ser på seg selv som dumme (veldig få som har denne innsikten).

Men hva slags misforståelser er det snakk om her?

"Men hvis du gir uttrykk for at du er pen og intelligent så vil du gjerne få folk mot deg. Ref. Janteloven. Og kanskje du ikke er så smart som du tror? Det er vel ingen som ser på seg selv som dumme (veldig få som har denne innsikten)."

Dette ble veldig selvmotsigende, men kanskje det er fordi du ikke helt forsto.

Jeg må nevne at jeg ikke har verdens beste selvtillit, og er usikker på meg selv. Det tror jeg preger andres inntrykk.

Jeg vet at jeg har intelligens, men hvordan jeg skal bevise det blir jo en annen sak.

Jeg er ganske tilbakeholden når jeg snakker med folk, og det tolkes ofte som lav sosial intelligens. bare så synd at usikkerhet kobles og forveksles med nettopp det, lav sosial intelligens.

Og folk tror vel at folk som "har" det, er mindre smart på alle områder.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/61128-mis/#findComment-266179
Del på andre sider

Annonse

"Men hvis du gir uttrykk for at du er pen og intelligent så vil du gjerne få folk mot deg. Ref. Janteloven. Og kanskje du ikke er så smart som du tror? Det er vel ingen som ser på seg selv som dumme (veldig få som har denne innsikten)."

Dette ble veldig selvmotsigende, men kanskje det er fordi du ikke helt forsto.

Jeg må nevne at jeg ikke har verdens beste selvtillit, og er usikker på meg selv. Det tror jeg preger andres inntrykk.

Jeg vet at jeg har intelligens, men hvordan jeg skal bevise det blir jo en annen sak.

Jeg er ganske tilbakeholden når jeg snakker med folk, og det tolkes ofte som lav sosial intelligens. bare så synd at usikkerhet kobles og forveksles med nettopp det, lav sosial intelligens.

Og folk tror vel at folk som "har" det, er mindre smart på alle områder.

Det kan ikke være at det er du osm ikke forstår dem også da av og til? Kan du komme med noe eks?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/61128-mis/#findComment-266306
Del på andre sider

Gjest også (mis)forstått....

Hei!

Kjenner igjen det du beskriver. Jeg er også ei pen jente som har noe "mellom øra", har viten om mange ting. Men det er svært så sjeldent folk tror jeg kan noe, for jeg er bare "hun pene".

Heldigvis veit mine nærmeste at jeg kan noe, og de respekterer meg. Men når jeg treffer nye mennesker, må jeg alltid "bevise" at jeg kan noe.

Jeg bryr meg ikke så mye om de folka som ikke tror jeg kan noe, er heller sammen med dem som har en annen innstilling. Trenger jo ikke å bli kjent med folk som tror du bare har utseende og ikke intelligens.

Men likevel kan det til tider være veldig slitsomt når jeg hele tida må bevise at jeg ikke er bare noe "å se på", men også har noe å si.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/61128-mis/#findComment-266932
Del på andre sider

Gjest forstått

Hei!

Kjenner igjen det du beskriver. Jeg er også ei pen jente som har noe "mellom øra", har viten om mange ting. Men det er svært så sjeldent folk tror jeg kan noe, for jeg er bare "hun pene".

Heldigvis veit mine nærmeste at jeg kan noe, og de respekterer meg. Men når jeg treffer nye mennesker, må jeg alltid "bevise" at jeg kan noe.

Jeg bryr meg ikke så mye om de folka som ikke tror jeg kan noe, er heller sammen med dem som har en annen innstilling. Trenger jo ikke å bli kjent med folk som tror du bare har utseende og ikke intelligens.

Men likevel kan det til tider være veldig slitsomt når jeg hele tida må bevise at jeg ikke er bare noe "å se på", men også har noe å si.

Godt å høre at jeg ikke er alene..:-)

Jeg er typen som ikke gidder bevise at jeg kan noe, for jeg tanker at det ikke er verdt det..Dersom de ikke tror særlig mye om meg, får det bare være med det. Vondt gjør det, men det gjør vondere å måtte svelge stoltheten min for å måtte gi dem inn med teskje hvordan jeg er.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/61128-mis/#findComment-266997
Del på andre sider

Solveig Vennesland, Familierådgiver

Jeg forstår godt at du er misfornøyd med at folk ikke forstår det du vil si og mene. Da oppstår det dårlig kontakt og lett misforståelser. Det går an å bedre kommunikasjonen med andre. Du kan lese artikler her på DOL under FAKTA. Eller du kan gå på bibilioteket etter bøker. Eller du kan ta en kurs i kommunikasjon. Let her på internet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/61128-mis/#findComment-268601
Del på andre sider

Gjest Oriel

"Men hvis du gir uttrykk for at du er pen og intelligent så vil du gjerne få folk mot deg. Ref. Janteloven.

Og kanskje du ikke er så smart som du tror? Det er vel ingen som ser på seg selv som dumme (veldig få som har denne innsikten)."

Dette blir ikke så selvmotsigende dersom du setter inn en "eller" istedet for "og" i mellom.

Pene mennesker må dessverre ofte være enda mer påpasselig med hvordan de ter seg. Dere er i utgangspunktet utsatt for misunnelse, og dermed også kritiske blikk. Synd, men sant.

Det mange finner ufordragelig, er pene mennesker som er opptatt av å virke veldig smarte. Ikler seg briller og snakker veldig veslevoksent (her snakker jeg spes. om unge folk). Om "vanlige" folk er irriterende når de vil virke smarte, er "de pene" desto mer irriterende.

Prøv å la vær å fokusere på hva du er. Du kan komme til å virke både selvsentrert og overlegen. Dette kan bli ytterligere forsterket av dårlig selvtillit, som - når du prøver å skjule den - gjerne vil få deg til å virke desto mer overlegen og selvsentrert.

Prøv heller å slapp av, finn deg selv og vær deg selv. Prestasjonene vil komme av seg selv som følge av indre trygghet. Ønsket om å ville bli dyktig kan hindre deg i å bli dyktig; fokuseringen på å ville vise hva du kan kan skygge for mulighetene til å "naturlig" vise det fram. Skjønner du hvor jeg vil?

Hvis du senker skuldrene og slapper av vil du bli mer ok å omgås, og utstråle en ro som gjør at folk vil nærme seg. Da vil du også bli hørt, etter hvert. Og du finner ut om du er så smart som du trodde :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/61128-mis/#findComment-271180
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...