Gå til innhold

Menstruasjon, utsettelse og tamponger

Anbefalte innlegg

Gjest Majasor

Hei,

Jeg er ei jente på 18 år som har noen spørsmål. For litt over 1 mnd siden traff jeg en gutt og vi har blitt venner,-kanskje noe mer. Jeg har aldri vært sammen med noen før, og jeg fikk den kriblingen i magen da jeg traff han. Problemet mitt er at menstruasjonen min har blitt veldig uregelmessig, og dette skjedde like etter vi møttes. Kan det være pga. han og mine følelser og hormoner ?

Videre lurer jeg på om det er noe jeg kan gjøre for å utsette eller få menstruasjonen før. Jeg skal nemlig på telttur til uken, og da kan det bli litt vanskelig og "klinete" med menstruasjon. Jeg har aldri tatt p-piller eller noe lignende tidligere.

Til slutt har jeg et par spørsmål ang. tamponger. Jeg har prøvd å bruke den minste typen av O.B. Fleur før, men har ikke lyktes i å sette den inn. Hva kan det komme av ? Jeg leste en gang i et blad om ei jente der jomfruhinnen hadde gått nedenfor tampongen og jenta måtte ha hjelp av moren sin til å få den ut igjen. Hvor stor er sjansen for at det kan skje meg, hvis jeg lykkes i å trykke en inn ?

Vet du har mye å gjøre, men håper på svar snarest siden jeg snart reiser.

På forhånd takk

Maja

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/61144-menstruasjon-utsettelse-og-tamponger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan bruke søkefunksjonen (oppe til høyre) så finner du mange svar fra legen om å utsette mensen, uregelmessig mens og om tampongbruk / problemer.

Du kan utsette mensen med å begynne på p-piller, eller ta en type tabletter som utsetter mensen. Men uansett må du til legen fort, for du må ha resept for dette, og tablettene må tas en god stund før du venter mensen. Så gå til legen i dag / i morgen.

Mette Moen, Gynekolog

Uregelmessig menstruasjon er ikke så uvanlig hos en 18-åring, forelsket eller ikke forelsket. Forsøk med en Tampax som er lettere å få inn og som ikke utvider seg så meget som en OB. Kan den komme inn, kan den også komme ut, det er bare å dra i snoren, men det kan være vondt. Noen kan ikke bruke tampong før de har hatt samleie.

Se vedlegg om å utsette mensen. Du må ha resept hos legen.

FORSKYVING AV MENSTRUASJON

Menstruasjonen kan forskyves på følgende måter:

· Hvis man er ute i god tid, kan man fremskynde mensen. Man må da starte over en måned før mensen man ønsker å utsette. På første dag av denne syklus (første blødningsdag) begynner man med p-pille (Follimin, Microgynon eller Marvelon) som man tar i så mange dager som man ønsker å endre på syklus. Når man er ferdig med tablettene (f.eks etter en uke) vil man få mensen etter to dager. Neste mens vil så komme en måned senere. Man slipper å bruke tabletter med evt bivirkninger i den periode man ikke ønsker mens.

Hvis man er sent ute (dvs man har hatt sin menstruasjon før den man ønsker å utsette) må man utsette blødningen med Primolut-N tabletter. Man tar 1 tablett 3 ganger daglig fra minst 3-4 dager (helst en uke) før ventet mens, og man fortsetter til to dager før mensen er ønsket. Noen kan bli i dårlig humør av en slik behandling, PMS-plager!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...