Gjest soppeguri? Skrevet 26. juni 2002 Del Skrevet 26. juni 2002 Jeg er 16 år. Jeg barberer meg. Regelmessig mens,en sexpartner med kondom. Og synes det er på tide å få klart opp i noe om underlivet mitt. Utfloden min lukter litt surt,og jeg er redd kjæresten min kan kjenne en unormal lukt ved oralsex på meg.Det lukter litt sterkere rundt mensen og utfloden blir da litt gulig.Jeg har trodd mange ganger at jeg har hatt soppinfeksjon og har gått på canestenkur 2 gngr uten at det har vert noe forskjell.Ved de vanlige soppinfeksjonene klør det,svir det,kjukk,gjerne grønnlig utflod og det lukter sterkt råtten fisk.Hos meg virker det av og til litt irritert mellom kjønnsleppene ved at det kjennes en svak varmende kløe(men kanskje dette heller er en irritasjon fordi jeg barberer meg?)Jeg lurer på om jeg kanskje har en annen type soppinfeksjon enn den som vanligvis blir knekt ved canestenkur?Jeg leste i et innlegg om ei dame som fikk soppinfeksjon før hun fikk mens.I såfall hvorfor?? Og en annen ting: Mellom indre og ytre kjønnslepper har jeg en liten"rekke" med akkurat som runde,gule,små perler på innsiden av huden.Jeg tror alltid jeg har hatt dette.De hverken irriterer eller flytter på seg og jeg tror ikke det er kviser.Har dette et navn? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/61149-annen-type-sopp/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
favn Skrevet 26. juni 2002 Del Skrevet 26. juni 2002 Det finnes en bakterie i alle underliv, kvinners og menns, som heter Gardnerella. Av ulike grunner (f.eks. stress, ny partner, mange partnere) blomstrer bakterien opp hos kvinner innimellom - hos noen ofte, hos andre aldri. Gardnerella kan føre til 'fiskelukt', noe som selvsagt ikke er noe særlig. To muligheter: Hvis mye plager, finnes en kur som heter Flagyl (5 tabletter dag 1 og dag 3). Enkelte blir slått helt ut av disse tablettene, mens andre ikke merker noe som helst. Den andre muligheten er å la naturen gå sin egen gang - som regel går bakteriefloraen tilbake av seg selv. Dessuten er det viktig at både jente og gutt er nøye med hygiene (Lactasyd til begges intimvask, hver dag, ikke bare før samleie). Du bør også tisse rett etter samleie for å skylle evt. bakterier ut av urinrør. Som sagt, er plagene merkbare, kan du enten be legen om Flagyl eller be ham / henne ta en bakterietest først. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/61149-annen-type-sopp/#findComment-266260 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pricilla Skrevet 26. juni 2002 Del Skrevet 26. juni 2002 Det du mener er venlige soppinfeksjoner er IKKE sopp! Sopp er hvit klumpete cottage-cheese lignende og klør. Den grønnlige utfloden du har 8som også klør og svir) og lukter er gardnerella. Å la naturen gå sin egen gang er ingen lur ide.. Det blir bare verre og du blir sår og klarr så vidt å tisse til slutt! Detbeste er å få i seg en rask og enkel pille-kur, flagyl.. Jeg har tatt det mange ganger, blir kanskje litt småkvalm den første dagen + at man får pille-smak på tunga. men det er bedre å ha lit ekkel smak i munnen i tre dager, en å bli hoven og få masse sår nedentil. Ta bakterieprøve hos legen, så får du nok flagyl med en gang. Som sagt: IKKE vent og se om det forsvinner.. for det gjør det ikke! Og canesten funker ikke mot dette.. Må ha antibiotika til å kverke bakteriene. Bruk kun canesten ved klumpete hvit utflod (uten lukt) og kløe. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/61149-annen-type-sopp/#findComment-266307 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 27. juni 2002 Del Skrevet 27. juni 2002 Det var mange spørsmål: Utfloden min lukter litt surt,og jeg er redd kjæresten min kan kjenne en unormal lukt ved oralsex på meg.Det lukter litt sterkere rundt mensen og utfloden blir da litt gulig. Svar: Normal utflod inneholder melkesysrebakterier og lukter derfor sur. Det er tegn på at alt er normalt Jeg har trodd mange ganger at jeg har hatt soppinfeksjon og har gått på canestenkur 2 gngr uten at det har vert noe forskjell.Ved de vanlige soppinfeksjonene klør det,svir det,kjukk,gjerne grønnlig utflod og det lukter sterkt råtten fisk. Svar: sopp lukter ikke. Råtten fiske tyder på BV, se vedlegg. Hos meg virker det av og til litt irritert mellom kjønnsleppene ved at det kjennes en svak varmende kløe(men kanskje dette heller er en irritasjon fordi jeg barberer meg?)Jeg lurer på om jeg kanskje har en annen type soppinfeksjon enn den som vanligvis blir knekt ved canestenkur? Sopp er som regel sopp. Du har vel ikke hatt sopp, kanskje lokal irritasjon på grunn av barbering ? Veldig mange kvinner får problemer med huden på grunn av denne 'uhensiktsmessige' moten. Hår er til for å beskytte sarte områder. Jeg leste i et innlegg om ei dame som fikk soppinfeksjon før hun fikk mens.I såfall hvorfor?? Noen får lettere sopp når hormonnivået endrer seg, ved menstruasjon eller ved graviditet. Og en annen ting: Mellom indre og ytre kjønnslepper har jeg en liten"rekke" med akkurat som runde,gule,små perler på innsiden av huden.Jeg tror alltid jeg har hatt dette.De hverken irriterer eller flytter på seg og jeg tror ikke det er kviser.Har dette et navn? Svar: det er små talgkjertler, hudens fettkjertler som danner beskyttelse Tilstanden bakteriell vaginose (BV) finnes i varierende grad hos 10-30% av kvinner i fruktbar alder. Denne tilstand medfører gjerne en råtten fiskelukt, men har intet med urenslighet å gjøre. Normalt er miljøet i skjeden surt pga melkesyrebakterier som holder andre bakterier tilbake fordi pH er lavt. Av ukjente årsaker kan dette "skjede-miljø" endre seg i ugunstig retning så unormale bakterier bla en type som betegnes Gardnerella (men tilstedeværelse av denne bakterie er helt vanlig og behøver ikke å bety at det foreligger BV) kan vokse frem. Det kan da komme denne unormale lukten, pH øker og noen kan ha et tynt-flytende og grålig utflod. Det er det vi betegner BV. Man ser det ofte når kvinnen skifter partner og ved hyppige samleier, muligens fordi balansen forstyrres. Det er ikke en kjønnssykdom som kan overføres fra den ene til den andre, og bakteriene er ikke farlige så de kan medføre alvorlige infeksjoner. Man har lurt på om BV kan øke risiko for for tidlig fødsel, men det er ikke avklart. Man kan behandle med tabletter (Flagyl) eller krem til skjeden (Dalacin), partner skal ikke behandles. Disse medisiner er på resept. Dessverre vil det være stor risiko for at BV kommer tilbake, men man kan da gjenta kuren. Jeg foretrekker Dalacin, og det er ikke alltid nødvendig med en ukes kur, kanskje et par dager holder, så symptomene er borte. OBS en glemt tampong i skjeden kan gi en sterk og råtten lukt ! http://www.olafia.org/vaginose.htm 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/61149-annen-type-sopp/#findComment-267380 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.