Gå til innhold

Noen problemer jeg håper på litt info om.

Anbefalte innlegg

Gjest Usikker andregangsgravid

Jeg har tre ting jeg sliter med nå, er 16 uker på vei. Jobber i en stressende jobb.

1. Jeg har mye smerter i bekkenet. Disse brer seg nedover ryggen. Blir bare verre og verre. Legen vil ikke sjekke det, sier at ingen leger kan påvise bekkenløsning, og at alle gravide vil få en eller annen form for bekkenløsning. Men med INTENSE smerter, og gangvansker, er det oerhodet ikke mulig å gjøre noe for å sjekke meg???

2. Jeg sliter med svimmelhet. Ofte, uten forvarsel, begynner det å prikke for øynene mine, det blir sort, og det føles som jeg skal besvime. Hadde laaavt blodtrykk sist gang jeg målte blodtrykket, kan det være grunnen? Jeg har store problemer på jobb grunnet dette. Hva skyldes den enorme svimmelheten, og sortningen?

3. Jeg er bare 16 uker på vei, men får til tider kraftige kynnere. Har et barn fra før. Kynnerne gjør slik at livmoren blir steinhard, og det gjør i tillegg vondt i hele magen, og dessuten i korsryggen. Er det farlig? kommer også i forbindelse med jobb, og de varer flere minutter hver gang!

Noen råd/info?

Fortsetter under...

Gjest også plaget

Høres ut som normale plager, selv om det er vondt og ubehagelig.

Lavt blodtrykk har de fleste i første halvdel av svangerskap, de som på forhånd har lavt blodtrkk (som meg) får ofte ekstremt lavt blodtrykk i denne perioden. Det er ikke farlig (tvert i mot, det gjør at man ikke får så høyt blodtrykk på slutten), så lenge man passer på at man ikke faller og slår seg (i dusjen osv). Ikke reis deg fort, drikk _masse_ vann, og ta det med ro når du blir svimmel.

Bekkenløsningssmerter kommer ofte tidligere i senere svangerskap hvis du har hatt det ved de forrige svangerskapene. Ta de samme forhåndsreglene som du tok sist (små skritt, få en god stol på jobben, finn gode sovestillinger osv).

Kynnerne må legen vurdere, er de altfor kraftige eller hyppige, må hun / han vurdere om du bør jobbe kortere dger for å unngå å bli sliten.

Men normale bekkenløsningsplager og svimmelhet bør derimot regnes som mer normale følger av svangerskap som du og arbeidstaker må finne løsninger for i arbeidsdagen din, hvis ikke bør du få svangerskapspenger. Man bør ikke få sykemelding for dette, alle arbeidsgivere som ikke kan gi gravide med vanlige gravide-problemer en tilpasset arbeidssituasjon, må sørge for at hun får svangerskapspenger (mye mer lønnsomt for deg i mange tilfeller enn sykemelding).

1. Hvis du har veldig vondt i bekkenet og spesielt når du går, har du krav på fri fysikalsk behandling. Dvs at legen må skrive ut rekvisisjon til deg. Hvis din nåværende lege ikke vil bør du forsøke en annen lege, eller kreve at du får det fra nåværende. Fysioterapi hjelper ikke alltid alle, kiropraktor kan være vel så mye hjelp. Ei venninne av meg ble helt bra etter to-tre behandlinger.

2. Du bør få sjekket blodtrykket, det kan ikke være bra å gå rundt å være så svimmel.

3. Man får oftere kynnere når man stresser. Mange blir sykmeldt pga. dette fordi det kan fremskynde fødselen. Du bør roe ned litt, si i fra på jobben at du må få litt avlastning ellers vil det antageligvis ende med sykemelding. Vurder om du bør be om et par ukers sykemelding for å komme deg igjen.

Åsa Prebensen, Jordmor

1) Det kan vara bäckenlossning som du har fått. Detta tycker jag att din doktor skall undersöka, för att finna ut av.

En del blir bättre av behandling, medans andra inte blir det. Fysioterapeut, är den som kan hjälpa dig bäst.

En del tycker att akupunktur har hjälpt. Vattengymnastik för gravida, är ofta bra. Allt som ger smärta skall man undvika. Gå korta turer med korta skritt, inte kryssa benen, sova med pute mellan dem, och hellre cykla än att gå.

3) Med största säkerhet kommer din svimmelhet, utav ditt låga blodtryck. Detta är inte farligt men ger obehag. Undvik att resa dig fort och att stå länge utan att röra på benen. Drick mycket vatten. Då blodtrycker oftast blir högre , längre fram i graviditeten, kommer dessa obehag också att försvinna.

3) Kynnere är vanligt att ha från vecka 18. Livmodern som är en muskel, gjör då sammandragningar för att träna sig inför sin stora uppgift; förlossningen.

Du har fått dessa tidigt i graviditeten. De regler som man ofta går efter är; så länge som de inte är regelbundna, varaktiga och försvinner efter vila, är de heller sällan farliga. Kynnere kommer oftast efter fysisk ansträngning f eks när man har gått upp i en trappa.

Hra du endast enstaka sammandragningar, tycker jag att du kan avvakta, vidare åtgärder. Har du däremot mera än så, skall du ta kontakt nmed din doktor för en bedömning.

Lycka till vidare!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...