Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Tidlig i tenårene ble det konstatert at jeg ikke hadde tannanlegg for tann nummer fem i øvre høyre tannrekke. Melketannen satt fortsatt like godt, så tannlegen gav meg valget mellom å trekke den da, eller bare la den være i fred. Han sa at hvis jeg var heldig, så kunne jeg beholde den til jeg var bortimot 30.

Nå har det seg slik at jeg fylte 30 i vinter, og tannen sitter tilsynelatende like godt. Spørsmålet mitt er: kan jeg beholde tannen så lenge den ikke gir meg plager, eller bør den trekkes før eller senere uansett? Jeg har jo ingen annen tann som "venter på plassen."

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/61260-gammal-melketann/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• 1 år senere...

Tannen kan sitte til den eventuelt begynner å plage deg.

Om den en dag må ut vil folketrygden være med på å finasiere ny tann til deg.Så vet du det.

Hei, jeg var hos tannlegen med min 10 år gamle datter idag, og fikk beskjed at det ikke var noen ny tann under den ene melketannen, de rådet meg da til at tannen bør trekkes slik at nye tenner (snakket noe om 12 år jeksler) trakk seg sammen og tettet hullet som ble etter tannen som blir borte. Dette var å ambefale fordi når melketannen som var svakere kunne ved hull i osv. fort råtne og det ville da bli ett permanent hull der som ikke ville bli tettet da det ikke var ny tann under. Hva er best, trekke tannen eller la den være og håpe på det beste?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/61260-gammal-melketann/#findComment-950049
Del på andre sider

Hei, jeg var hos tannlegen med min 10 år gamle datter idag, og fikk beskjed at det ikke var noen ny tann under den ene melketannen, de rådet meg da til at tannen bør trekkes slik at nye tenner (snakket noe om 12 år jeksler) trakk seg sammen og tettet hullet som ble etter tannen som blir borte. Dette var å ambefale fordi når melketannen som var svakere kunne ved hull i osv. fort råtne og det ville da bli ett permanent hull der som ikke ville bli tettet da det ikke var ny tann under. Hva er best, trekke tannen eller la den være og håpe på det beste?

Såklart å trekke slik tannlegen sier. Melketenner varer ikke lenge og da blir det jo ikke noe fint?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/61260-gammal-melketann/#findComment-950056
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...