Gå til innhold

K.snitt eller sete - hva velger jeg??

Anbefalte innlegg

Gjest Akke70

Jeg spör leger, jeg spör jordmodre, andre mammaer m.fl. - men får liksom ikke et skikkelig svar... Jeg forstår at man som helsepersonell er forsiktig med å ta denne avgjörelsen for meg, men alt jeg ber om er et svar på den erfaring som de/dere har.

Har termin om 4 uker - 24.juli. Var på sykehuset på tirsdag i forsök på å snu babyen - men han ville ikke. Ligger nå i rent seteleie.

Jeg har fått valget - snitt eller setefödsle.Mine bekkenmål (39,2). Babyen er ikke spesiellt stor - er beregnet til ca.3200... Jeg er 1,76 lang, slank og normalt trent.

Som sagt jeg forstår at det er jeg og min mann som til 7 og sist må ta denne avgjörselsen - men hva ville du anbefalt meg å gjöre med utgangspunktet at det ALLER viktigste for meg er at min lille baby kommer til verden på den beste måten for han/hun. Det som er MINST risikofylt for barnet!!

Jeg vil nå tro at det finnes studier på dette og at helsepersonell vet??

Takk for ditt svar!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/61264-ksnitt-eller-sete-hva-velger-jeg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror jeg hadde valgt keisersnitt. Grunnen til at de tilbyr det "in the first place", er jo at det er en kjent risiko for komplikasjoner og at barnet ikke kommer ut. Så ender det med keisersnitt likevel.

Jeg fødte samtidig med en som hadde setefødsel. Damen var en av de største jeg har sett, kraftig med armer som fenalår og greier. Bart også! :-) Men hun skulle altså ta sjansen på å føde setefødsel. Og ut kom ei ørlita, nusselig tulle på bare 2,6 kilo ! :-) Hun var så nydelig! Moren så uforskammet sprek ut der hun satt i senga, bare EN time etter fødselen, og det sa jeg også. Hun så ikke svett ut engang! Hun bare gliste og sa at det hadde vært kjempegreit.

Så det kan gå slik også...Det vet man jo aldri. Men med planlagt keisersnitt vet du at det er fort gjort og du kan nesten si klokkeslettet på minuttet du blir mamma.

Det tar lengre tid å komme seg etter keisersnitt, for hele buken er jo sydd sammen, men det går jo.

Jeg tror jeg hadde valgt keisersnitt. Grunnen til at de tilbyr det "in the first place", er jo at det er en kjent risiko for komplikasjoner og at barnet ikke kommer ut. Så ender det med keisersnitt likevel.

Jeg fødte samtidig med en som hadde setefødsel. Damen var en av de største jeg har sett, kraftig med armer som fenalår og greier. Bart også! :-) Men hun skulle altså ta sjansen på å føde setefødsel. Og ut kom ei ørlita, nusselig tulle på bare 2,6 kilo ! :-) Hun var så nydelig! Moren så uforskammet sprek ut der hun satt i senga, bare EN time etter fødselen, og det sa jeg også. Hun så ikke svett ut engang! Hun bare gliste og sa at det hadde vært kjempegreit.

Så det kan gå slik også...Det vet man jo aldri. Men med planlagt keisersnitt vet du at det er fort gjort og du kan nesten si klokkeslettet på minuttet du blir mamma.

Det tar lengre tid å komme seg etter keisersnitt, for hele buken er jo sydd sammen, men det går jo.

Hei... Målene dine er jo OK og da skulle det jo ikke være noe som tilsier at det ikke går bra. Du får sikkert ekstra oppfølging av lege og sånn under hele fødselen. Jeg fødte sete med mitt første barn og hadde en flott fødsel. Ingen komplikasjoner i det hele tatt. Derfor hadde jeg valgt å gjøre det samme om igjen. Tror på en måte barna har litt godt av å kjempe seg til livet, og et keisersnitt er jo tross alt en operasjon. Lykke til uansett hva du velger...

Åsa Prebensen, Jordmor

Jag har stor förståelse för att du vill sammla in all information om detta, innan du tar avgjörandet. Du har antagligen redan fått så bra information att jag inte kan tillägga så mycket. Du säger ju själv att det är bara ni själva som kan ta det sista beslutet. Det är väll egentligen bra?!

Det finns trender på allt, också på detta hur man på bästa sätt skall föda sina barn. Jag tycker att du skall ta utgångspunkt på den informatinom du fått på det sjukhuset du skall föda på. Detta då de har berättat för dig vad de har för rutiner på deras/ditt sjukhus. Vid en vaginal sätesförlossning, har man alltid större övervakning än annars, då det är större risker att någon komplikation skall tillstöta. Risken för kejsarsnitt är därmed större. Detta behöver inte innebära något negativt, då du är under god uppsikt, och att inga risker tas. Du har alla bra förutsättninga för att föda ett barn i säte vaginalt, tycker jag. Är du bara inställd på, att det kan avslutas med akut kejsarsnitt. om något skulle tillstöta. Chansen att du avslutar förlossningen utan kejsarsnitt, är då ändå större.Allternativet är annars ett planlagt kejsarsnitt.

Valet är erat!

Lycka till!

Jeg hadde keisersnitt pga. seteleie i fjor og for meg så tror jeg at det var det riktige valget. Jeg opplevde keisersnittet som noe posetivt, og kom meg veldig fort igjen etterpå. Og når det er planlagt så skjer det jo i så rolige former at jeg tror nok helt sikkert at du kommer til å synes det er alright hvis du velger dette alternativet!

Ønsker deg bare lykke til!!!

Hei!

Min datter lå i seteleie - med beina opp langs kroppen, og det ble keisersnitt på meg.

De målte bekkenet for å se om det kunne gå greit å føde normalt, men det var for smalt.

Heldigvis slapp jeg å avgjøre sjøl....

KEisersnittet gikk veldig greit i forhold til mange fødsler jeg har hørt om hvor ungen ligger vanlig.

Det sies at det er tryggest med k.snitt når det er seteleie. Jeg leste en del om det på forhånd.

Men jeg delte rom med ei på barsel som fødte ganske greit i seteleie. (eller fot-leie var det visst. en fot kom først der)

I dag hadde jeg valgt k.snitt igjen i samme situasjon. Det føltes veldig trygt.

- Ofte blir det haste-k.snitt underveis hvis babyen står fast, og da er det større sjanser for komplikasjoner.

Lykke til, uansett!

Annonse

Gjest Pathos

Mitt første svangerskap endte i keisersnitt pga seteleie. Det var mitt eget valg. Det var absolutt ikke aktuelt for meg å ha en setefødsel. Særlig ikke som førstegangsfødende.

Jeg angrer ikke.

Du kan også lese litt på denne siden:

www.gentlebirth.org/archives

/breech.html

Nyere forskning mener at vaginal fødsel av seteleiebarn er mer risikofylt enn keisersnitt (artikkel ligger på Barnimagen.com)

Jeg var førstegangsfødene og seteleiebarn. Jeg bestemte megfor keisersnitt. Jeg har ikke angret en dag.

kan ikke si at jeg var spesielt dårlig etter keisersnittet. På barselavd. var jeg så mye på beina at jeg fikk "streng beskjed" om å ta det mer med ro...

Synes det planlagte keisersnittet var en flott opplevelse jeg....

Lykke til

hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...