Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest ninak01

Jeg har brukt p-pillem Marvelon i 9 år. Jeg er nå 25 år, og har aldri hatt bivirkninger av denne. (jeg røyker ikke og er er ikke overvektig) Jeg har imidlertid begynt å bekymre meg for risikoen for å få blodpropp og vurderer å bytte til en annen form for prevensjon. I den forbindelse har jeg hørt at p-sprøyte ikke har denne form for risiko, og at den gir like stor beskyttelse som p-piller. Stemmer dette? Kan det anbefales at jeg bytter, eller er sjansen for bivirkninger (blodpropp) liten siden jeg har brukt samme pille i så mange år uten problemer? Jeg må tilføye at min bestemor har hatt hjerneslag i en alder av 80 år, men farmor, mor og far har aldri hatt noen form for dette.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/61275-p-spr%C3%B8yte-og-blodpropp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Hvis du har brukt Marvelon i så mange år er det liten risiko for at den vil øke din risiko for blodpropp. Er man disponert, kommer det gjerne i det første året. Risikoen for blodpropp er normalt 1 per 10.000 per år, med pillen 3-4 per 10.000 per år (og altså spesielt i første året), ved graviditet er risikoen 6 per 10.000. De fleste blodpropper sitter i leggen og er ikke livsfarlige.

Det er riktig at p-sprøyte ikke har denne risiko da de ikke inneholder østrogen i det hele tatt.

Med fire besteforeldre kan man regne med at i gjennomsnitt vil det være nær 100% sannsynlighet for at en av dem har hatt/vil få hjerneslag!

Valget er ditt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...