Gjest Rina Skrevet 28. juni 2002 Del Skrevet 28. juni 2002 Er så fortvilet for min treårsgamle datter har fått konstatert dårlige jeksler grunnet mineralmangel. Hun var på rutinekontroll hos tannpleier som da innkalte tannlegen for å sjekke problemet. De bakre jekslene i under og overkjeve er brunflekkete og totalt uten emalje. Hun skal inn til tannlegen for å bore disse. Min første raksjon var jo at jeg hadde sviktet totalt som forelder. Jeg kunne ikke skjønne hva vi hadde gjort galt, eller kanskje hva vi ikke hadde gjort. Barnas helse hviler i våre hender og den første man gransker når noe er galt er jo en selv.Søsteren er eldre og har ingen hull. Tannlegen beroliget meg med at situasjonen hadde vært en ganske annen hvis vi ikke hadde vært så påpasselige med tannpuss og fluor. Fortvilelsen min ligger også i at det neste tannsettet mest sannsynlig også er skadet. Benbyggningen kan også ha svakheter på grunn av dette. Jeg lurer på om det er noen tilskudd vi kan ta for å gi kroppen hennes det hun mangler, og om det ville ha noen effekt. Det jeg lurer på er, hva er dette mineralet? Er det noe vi kan gjøre for å forbedre tilstanden evt. bedre grunnlaget for neste tannsett? Kan mineralet gitt nå ha en positiv effekt på benbyggningen? Tannlegen nevnte at det muligens kunne være en diagnose. Denne kunne han ikke stille selv, men at hun må inn på høyskolen og få den stilt der. Den diagnosen vil gjøre det mulig for henne å få dekket behandling i voksen alder. Er det noen som vet hva denne diagnosen kan være? Hadde vært veldig glad for å få noen svar. Uvissheten er nok det verste å takle. Hadde vært godt å få vite litt om hva vi har i vente, hva vi kan gjøre osv. Og til slutt. hvor mye skal datteren få vite? Her er det snakk om boring, og tannlegen mente at hun ville komme til å trenge bedøvelse ettersom tennene var så skadet. Hvordan skal jeg forklare henne det? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/61498-mineralmangel-og-d%C3%A5rlige-tenner/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Johannessen, Tannlege Skrevet 28. juni 2002 Del Skrevet 28. juni 2002 Jeg skulle anta at din datter har levd sammen med dere andre i familien og fått den samme kosten som dere andre. Også at hun har hatt de samme kosholdsvanene og hygienerutinene ? Jeg tror derfor ikke noe på at dette dreier som en manglende mineralisering av tennene på grunn av manglende kosthold eller omsorgsvikt på noen måte. Det finnes andre grunner til tenner kan bli slik. Det kan være vanskelig å finne årsaken og ofte kreves det speisiell kompetanse hos tannlegen. Barneavdelingen på Institutt for Klinisk Odontologi ved Universitetet i Oslo har slik kompetanse. De har også kompetanse i å få unger til å føle seg vel hos tannlegen. ( og mødrene :-) ) Mitt råd er at dere først henvender dere dit. Dersom det ikke er akutt behov for behandling av tennene synes jeg den skal utsettes til etter at dere har samrådet dere med instituttet. Det er sommerferie nå, men det er folk der som i hvert fall tar en telefon og kan hjelpe dere i gang. ( 22852000 - barneavdelingen) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/61498-mineralmangel-og-d%C3%A5rlige-tenner/#findComment-268364 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke undertegnet Skrevet 24. juli 2002 Del Skrevet 24. juli 2002 Hei Rina Vet ikke om du kommer til å lese svaret mitt, men prøver allikevel. Jeg har to barn, den eldste er 19 år, den minste 12. Jenta på 19 har til dags dato aldri hatt et hull. Hun hadde perfekte melketenner og nå altså like perfekte tenner som 19 åring. Men så var det han på 12 da. Melketennene hans var så ille tilredet at han måtte trekke de fleste av dem som 7 åring. Jeg var som deg fortvilet og følte at dette var min skyld. Han hadde vondt og samvittigheten min var svart som natten. Heldigvis, har han fått flotte nye tenner uten hull etterpå. Men det jeg vil si er..... Begge mine barn fikk den samme kosten, jeg var like nøye med tannpuss på begge to. Pluss fluor. Så hvordan, eller hvorfor han skulle slite slik, det vet jeg ikke. Men jeg vet at dette kan skje uten at vi som foreldre kan klandre oss selv. Tyri 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/61498-mineralmangel-og-d%C3%A5rlige-tenner/#findComment-289321 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rina Skrevet 27. juli 2002 Del Skrevet 27. juli 2002 Hei Rina Vet ikke om du kommer til å lese svaret mitt, men prøver allikevel. Jeg har to barn, den eldste er 19 år, den minste 12. Jenta på 19 har til dags dato aldri hatt et hull. Hun hadde perfekte melketenner og nå altså like perfekte tenner som 19 åring. Men så var det han på 12 da. Melketennene hans var så ille tilredet at han måtte trekke de fleste av dem som 7 åring. Jeg var som deg fortvilet og følte at dette var min skyld. Han hadde vondt og samvittigheten min var svart som natten. Heldigvis, har han fått flotte nye tenner uten hull etterpå. Men det jeg vil si er..... Begge mine barn fikk den samme kosten, jeg var like nøye med tannpuss på begge to. Pluss fluor. Så hvordan, eller hvorfor han skulle slite slik, det vet jeg ikke. Men jeg vet at dette kan skje uten at vi som foreldre kan klandre oss selv. Tyri Takk for svar Tyri og Tnl. Johanessen. Vi har vært i kontakt med odontologisk, men å komme inn der vil visst ta tid. Har i tillegg konferert med flere tannleger, og samtlige sier at vanlig prosedyre visstnok er å komme inn på odontologisk først når permanente tenner kommer. Vi kunne få time, men måtte i så fall ha henvisning fra tannlege. Ventetiden ville dessuten bli relativt lang tatt i betraktning at fakultetet har sommerferie. Datteren min har dessuten begynt å bli betydelig plaget av dette, så jeg har merket at matlyst osv. har blitt betraktelig redusert den siste tiden. Nå har vi time til ordinær tannlege neste uke, så jeg ser at vi er nødt til å få gjort noe her og nå. Jeg har fått vite at det er særdeles viktig at disse problemene blir journalført for en eventuell senere diagnose, evt. at vi beholder melketennene. Det er verdt å huske på for andre foreldre i en liknende situasjon. Takk igjen for gode svar. Godt å se at det er håp for neste tannsett! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/61498-mineralmangel-og-d%C3%A5rlige-tenner/#findComment-292239 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.