Gå til innhold

Hadde svangerskapsforgiftning sist , hva nå?

Anbefalte innlegg

lotte1365379968

Hadde for 2 år siden svangerskapsforgiftning siste 6 ukene i alle fall av graviditeten. Både ødem, høyt bt og protein, samt hodepine, flimmer foran øyne osv. Tok det liksom ikke så alvorlig da og jobbet frem til vi gikk i ferie 6 uker før termin. Var 50% sykemeldt måneden før dette. Jobber som fysioterapeut og har endel tunge pasienter -nye hver 30. minutt fra 8-4, og så har jeg jo en 2 1/2 åring hjemme og en mann som jobber et stykke unna. Er nå redd for å få s.f. igjen, -men lurer på om jeg kan be legen om å få trappe ned-føler meg så veik om jeg gjør det. Er selvstendig næringsdrivende og har vanskelig for å trappe ned pgs økonomi. Sist ble jeg innlagt 4 uker før termin og de satte igang fødselen 3 uker før terminen. håper inderlig at det ikke skjer igjen. Skal til 1. kontroll på tirsdag -da er jeg ca 14 uker på vei og ikke lenger så kvalm som jeg har vært frem til nå.

Fortsetter under...

Åsa Prebensen, Jordmor

Jg förstår din oro, då du har denna tidigare upplevelse. Du har en större risk att få en svangerskapsförgiftning,(än andra som inte haft det innan) också denna gången, men den är inte självklar. Det är vanligare att få det vid sin första graviditet. Så förhoppningsvis behöver det inte bli som förra gången. Jag tycker att du borde få en bättre och tätare uppföljning denna graviditeten, för att evt upptäcka ett förhöjt blodtryck i tid. En sjukskriving kan då också bli aktuell. Detta är dock något som du får disskutera med din doktor om.

Då du inte är så illamående/kvalm längre, kommer du antagligen att känna dig piggare också. Försök att få så mycket avlastning som möjligt hemma, så att du kan vila dig lite extra.

Lycka till vidare!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...