Gå til innhold

Dårlig ånde (langt) HJELP

Anbefalte innlegg

Gjest Ingrid Helene

Jeg skriver hit til Doktoronline fordi det er den siste muligheten jeg kan tenke meg ut. Nå er problemet mitt blitt så stort - for meg - at jeg ikke tenker på annet. Samme hvor jeg er - med hvem og hvorfor. For andre høres det kansje dumt ut, men for meg er blodig alvor. Derfor håper jeg at du kan hjelpe meg, for om du ikke svarer vet jeg så og si ikke hva jeg kommer til å gjøre.

Jeg er en jente på 14 år som i over 2 år har vært plaget av dårlig ånde. Det er ikke snakk om såkalt «morraånde» eller dårlig ånde litt nå og da, jeg plages konstant. Hver eneste dag, hver eneste time. 2 år er svært mye, det første året så jeg ikke på dette som et stort problem og nærgrensen min var forholdsvis kort. Jeg prøvde heller ikke å gjøre særlig med det, men kjøpe sterk tyggegummi som lovet frisk smak, og halsdrops som iallefall fikk meg selv til å ikke kjenne min egen ånde. For det er slik at jeg kjenner den samme smaken i munnen hver dag, den samme smaken som jeg har kjent i over 2 år. Jeg er og har alltid vært nøye med tannpussen, bruker frisk tannpasta og nå bruker jeg også tannpirkere samt tanntråd(Pusser tennene et par minutter, omtrent 2-3 ganger daglig), bruker munnskyllevann (Vademecum og jeg har aldri hatt hull i tennene (ingen fyllinger), men den siste gangen jeg var hos tannlegen brukte han omtrent 5 minutter på å skrape ut tannsten eller noe slikt. Jeg har aldri fysiske plager, som kanskje kan ha en sammenheng med dette, bortsett fra når jeg «holder pusten».

Det siste året har det utviklet seg så galt at jeg har angst for å la folk komme nære munnen min. Jeg vil ikke at noen skal plages med den dårlige lukten, og er derfor påpasselig med å ikke komme for nære. Dersom slike situasjoner er umulige å unngå, blir jeg bare helt stiv, begynner å rødme og holder pusten. Det verste er at det skjer automatisk, jeg klarer bare ikke å puste vanlig, og det ender som oftest med at de ser rart på meg og at jeg blir kvalm og ør av å holde pusten slik.

Som du sikkert skjønner, har dette problemet skapet hindringer i svært mye. Jeg har ikke hatt kjæreste siden begynnelsen av sjuende klasse, ikke fordi ingen gutter er interreserte, men fordi jeg aldri kunne klare den nærheten, all kosingen og alt et kjærlighetsforhold skal ha med problemet mitt. Jeg er midt i mine «glansår» synes jeg selv, på skolen går det perfekt, jeg har mange snille venner og en populær og unik bestevenninne. Jeg vet også at jeg har sjanse på de fleste gutta på skolen, om jeg bare vil.

Vennene mine har aldri bemerket at jeg har dårlig ånde, iallefall ikke direkte, et par ganger har noen sagt «Å, for en stank,» og «Hva lukter det her!», men jeg har aldri hatt garantier for at det var fra meg. Likevel er det nok at jeg holder hånden fremfor meg og puster, og da lukter det rett og slett bæsj. I går pustet jeg til og med på lillebroren og spurte han hva det luktet. Han trakk seg unna og sa det luktet bæsj, og det gjorde meg vondt. Ikke fordi han såret meg, men fordi jeg har gått rundt slik.

Foreldrene mine er ganske OK, jeg har et godt forhold til dem og vi har god økonomi. Jeg har alt jeg kan ønske meg, men problemet mitt går meg mer og mer på nervene. Jeg kunne hatt det som plommen i egget hadde det ikke vært for den dårlige ånden. Av og til gråter jeg. Fester og lignende er grusomme, jeg tør hverken å danse eller snakke særlig mye. Jeg har prøvd 12 forskjellige tannpastaer men ingen ga noe nytt resultat, jeg har prøvd zink-tabletter som visstnok ikke virket det fnugg (Zinkoral, kjøpt på apoteket), jeg får bare brekninger av den fæle smaken.

En annen sak er at jeg før «sugde tommeltott», men det sluttet jeg med for to-tre måneder siden, for jeg var sikker på at det var grunnen. (Det var vanskelig å slutte, og jeg er ikke 100% fri det) Da det ikke gir resultat, og jeg fortsatt plages, blir jeg rastløs og lei meg, for jeg skjønner ingenting. Hvorfor er jeg så plaget, og hvorfor går det ikke over? Tannlegen min sier heller ingenting, og han er den siste jeg vil fortelle om problemet mitt til.

Ikke si at jeg må snakke med vennene mine, for det kan jeg ikke og det klarer jeg ikke. Jeg er ikke vant til å snakke ærlig om slike intime ting, selv om jeg snakker med dem om alt annet. Nå vil jeg rett og slett oppsøke en snill lege som tar meg alvorlig og som kan hjelpe meg (jeg har tatt kontakt med en lege over internett, men han hjalp meg ikke stort, han sa bare jeg burde pusse tennene regelmessig) , selv om jeg synes det er pinlig og jeg er redd for hva han vil gjøre. Jeg vil helst ikke snakke med mamma og pappa om dette problemet heller. Det har ingenting med at jeg ikke kan snakke slik med dem, men jeg vil ikke.

Nå vet jeg også at det vil ta en stund før brevet mitt vil trykkes, om du i det hele tatt orker å lese det. Imidlertidig må jeg gjøre det samme som jeg har gjort det siste året; drikke Vademecum, proppe i meg Zinkoralpiller og bruke dyre dommer på tyggegummi (2 stk per dag). Det koster, men jeg betaler hva som helst for å bli kvitt den dårlige ånden min.

Vær så snill å gi meg råd; kjerringråd, legeråd, kanskje du har hørt om noen som har det slik som meg, eller kanskje du allerede har en medisinsk grunn for hva som feiler meg. Jeg har vært inne på tanken om at mandlene min er litt rare, akkurat nå har jeg vondt i svelget, men det har jeg ikke ofte så jeg vet ikke om det har noe med saken å gjøre.

Ellers takker jeg deg for at du har lest innlegget mitt, og for en fin internettside.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/6191-d%C3%A5rlig-%C3%A5nde-langt-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Ingrid!

Er du sikker på at du har så veldig dårlig ånde da? Kanskje lillebroren din ikke har luktet på ånden til så mange personer at han bedømme godt nok? Alle har lukt fra munnen - det dannes bakterier i alle munner, og det lukter. Prøv følgende enkle selvtest: Skyll munnen med vann, vent et kvarters tid, og slikk deretter på håndbaken din. La det tørke i 1 minutt, og lukt på det. Hvis du ikke kjenner noen kraftig lukt av dette så vil andre sannsynligvis heller ikke kjenne noen dårlig ånde av deg!

HVIS du virkelig har dårlig ånde kan dette skyldes en del forskjellige ting.

Hull i tennene har du sjekket.

Belegg på tunga, puss tunga samtidig som du pusser tennene.

Groper i mandlene. Dette kan du se etter ved å lyse med en lommelykt i halsen og se etter hvite prikker.

Lukt fra mage - dette må i såfall legen finne ut av, men det er sjeldent!

Bihulebetennelse eller andre betennelser - legen.

Ofte finner man ikke noen forklaring - enkelte har rett og slett litt mer lukt fra munnen enn andre, og det er slik det skal være! I såfall kan du prøve følgende kjerringråd: Tygg på en nellikspiker (krydder) morgen og kveld - det tar knekken på bakterier og gir frisk pust.

OG: Ta en tur til legen! Det er garantert ikke første pasienten han har med disse plagene - det er kjempevanlig !

Lykke til !

Gjest Knut Erik Ånensen, Allmennlege

Til Ingrid Helene ang dårlig ånde (langt) HJELP

Dette var omfattende!

Du beskriver deg selv som en sunn og frisk jente, og virker dessuten positivt innstilt til livet og hverdagen.

Jeg tror vel i utgangspunktet ikke at det er noe galt med deg pga "dårlig ånde", men vi vet at hals- og mandelplager kan gi dette, i tillegg bl.a. såkalt refluks av syre fra magesekken.

Ved mye bruk av tyggegunmmi, tannpasta etc kan du dessuten riskikere å "ødelegge" litt av den normale bakteriefloraen som skal være i munnhulen.

Jeg vil dog anbefale deg en ny undersøkelse hos lege, for med sikkerhet å finne ut om det er noen spesiell årsak til dine plager.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...