Gå til innhold

Snakket med helsedepartementet

Anbefalte innlegg

Gjest Sidsel i FUB

Og det ble jeg ikke så mye klokere av, men vi får i allefall snart svar på spørsmålene våre (se hjemmesiden vår www.fub.no) i brevs form. Skal legge ut info om dette så snart det foreligger. Ellers kommer det en pressemelding mot slutten av uken som legges ut på departementets hjemmeside.

Et spørsmål som vi har fått svar på er om de som har hatt ett eller flere forsøk (gratis) tidligere. De får ikke tre nye forsøk, selv om de betaler 18000. De får heller ikke lavere pris. Så hvis du har et eller to forsøk 'igjen' blir det dyrere for deg. Urettferdig, men sånn er det. Det var ikke mulig å komme med innspill nå - var beskjeden jeg fikk.

Et annet spørsmål er reiseutgifter. Disse faller inn under de 18.000, slik at reiseutgifter dekkes for alle tre forsøkene.

Ellers har vi fått full seier med min private lille kjepphest med at departementet bruker betegnelsen 'kunstig befruktning'. De har tatt poenget og vil nå kun bruke betegnelsen 'assistert befruktning' i fremtiden. Litt og litt og med små seire går vi fremover!

Skal forsøke å få lagt ut på hjemmesiden så snart som mulig, men i disse ferietider er det ikke enkelt. (WEB-redaktøren er på ferie, hun også).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/62026-snakket-med-helsedepartementet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nord-Trønder

Har litt problemer med å forstå følgende avsnitt:

"Et spørsmål som vi har fått svar på er om de som har hatt ett eller flere forsøk (gratis) tidligere. De får ikke tre nye forsøk, selv om de betaler 18000. De får heller ikke lavere pris. Så hvis du har et eller to forsøk 'igjen' blir det dyrere for deg. Urettferdig, men sånn er det. Det var ikke mulig å komme med innspill nå - var beskjeden jeg fikk."

Er det slik at hvis man har hatt et forsøk før jul (altså gratis), og et forsøk i løpet av vinteren (egenfinansiert) så har man et forsøk igjen. Det vil si at man har fått ett gratis og to for 18 000 kr - men det blir jo ikke dyrere?

Hei!

Synes dere gjør en kjempegod jobb, jeg. Det er flott å se et slikt glødende engasjement. Jeg har det jeg også, men finner ikke tid til å involvere meg i flere ting nå.........Ja, slik er det vel for dere også. Ville bare si at jeg setter pris på alt dere gjør. Vi skal til Danmark på lørdag for vårt fjerde icsi-forsøk totalt og håper at alt klaffer denne gangen.En abort i uke 11 på først forsøk og to mislykkede gjør at jeg føler det er vår tur nål.......

Sommerhilsen fra

"Et spørsmål som vi har fått svar på er om de som har hatt ett eller flere forsøk (gratis) tidligere. De får ikke tre nye forsøk, selv om de betaler 18000. De får heller ikke lavere pris. Så hvis du har et eller to forsøk 'igjen' blir det dyrere for deg. Urettferdig, men sånn er det. Det var ikke mulig å komme med innspill nå - var beskjeden jeg fikk."

Er det slik at hvis man har hatt et forsøk før jul (altså gratis), og et forsøk i løpet av vinteren (egenfinansiert) så har man et forsøk igjen. Det vil si at man har fått ett gratis og to for 18 000 kr - men det blir jo ikke dyrere?

Er litt i villede her - har vel vært det før også - men har ikke orket å engasjere meg.

Slik vi hadde det tidligere fikk vi mulighet for å tilbakesette 6 egg totalt, men max 2 egg pr. forsøk. Slik jeg forsto det hadde vi mulighet for å ta 4 forsøk.

Har gjennomført 1 forsøk der jeg tilbakesatte 1 egg. Vil det nå si at jeg går glipp av 1 egg tilbakesatt siden vi bare får mulighet til 3 forsøk nå? (med 3 forsøk vil jeg bare få mulighet til å komme opp i 5 egg totalt) Sykehusene har også vært opptatt av at de vil ha ned flerlingefødsler pga. de komplikasjoner dette kan medføre. Alle vil jo nå slik jeg ser det sette inn to egg uansett, for å få mest utav hvert forsøk.

Det er jammen meg ikke til å bli klok på. De er så einspora de som behandler dette område. De vil ikke se på hvordan ting fungerte før - de må ha "omorganiseringer" hele tiden!

Ønsker ellers å rekke en Stor takk til FUB - dokke e kjempeflinke - det har nok ikke bare vært lett å stå og forklare gang på gang til partier som bare ikke forstår hvordan det er å være barnløs.

Hilsen

Gjest Sidsel i FUB

Men vi har fått så mange spørsmål om akkurat dette - og folk synes tydeligvis at det er veldig urettferdig. Men klart det, man betaler 18000 for tre forsøk, selv om man har hatt ett eller to tidligere gratis. Det går vel helst på følelsen av at man betaler 18000 for ett forsøk, selv om man tross alt har hatt to tidligere (gratis).

Faktisk er det slik at veldig mange ringer meg (og Anne) privat og spør om ulike saker, og akkurat dette temaet har vært en gjenganger.

Gjest Sidsel i FUB

Er litt i villede her - har vel vært det før også - men har ikke orket å engasjere meg.

Slik vi hadde det tidligere fikk vi mulighet for å tilbakesette 6 egg totalt, men max 2 egg pr. forsøk. Slik jeg forsto det hadde vi mulighet for å ta 4 forsøk.

Har gjennomført 1 forsøk der jeg tilbakesatte 1 egg. Vil det nå si at jeg går glipp av 1 egg tilbakesatt siden vi bare får mulighet til 3 forsøk nå? (med 3 forsøk vil jeg bare få mulighet til å komme opp i 5 egg totalt) Sykehusene har også vært opptatt av at de vil ha ned flerlingefødsler pga. de komplikasjoner dette kan medføre. Alle vil jo nå slik jeg ser det sette inn to egg uansett, for å få mest utav hvert forsøk.

Det er jammen meg ikke til å bli klok på. De er så einspora de som behandler dette område. De vil ikke se på hvordan ting fungerte før - de må ha "omorganiseringer" hele tiden!

Ønsker ellers å rekke en Stor takk til FUB - dokke e kjempeflinke - det har nok ikke bare vært lett å stå og forklare gang på gang til partier som bare ikke forstår hvordan det er å være barnløs.

Hilsen

Nå ble jeg veldig usikker på hva du mener. Hvor har du hørt at du har mulighet til å føre tilbake 6 egg?

Det er slik at sykehusene tilbød i hovedregel 3 forsøk. Noen fikk færre, fordi de anså det som medisinsk uforsvarlig med flere, noen fikk flere fordi man regnet som sannsynlig at et fjerde forsøk ville være vellykked eller fordi ett tidligere forsøk var gått galt av årsaker fra sykehusets side (f-eks).

Dette var det sykehuset selv som styrte. Det samme gjelder innsetting av egg. Hovedregelen er at man setter tilbake to egg. Noen får tilbake ett - fordi man ikke har flere egg, eller fordi man har ett som er veldig mye bedre enn de andre. Noen fikk tilbake tre - dette stort sett pga alder.

Med det nye systemet er det kontrollert fra departementets side at man får INNTIL tre forsøk for de 18000. Har man ett forsøk, og legene finner ut at det ikke er medisinsk forsvarlig eller sannsynlig at man blir gravid med flere, så får man bare ett forsøk.

Man vil fortsette med tilbakeføring av to egg, men trenden går mot å sette tilbake ett pga. at man ønsker å minske risikoen for flerlinger. Dette er styrt av forskning og utvikling innen området assistert befruktning.

Håper dette gjør bildet litt klarere.

Annonse

...følgende:

Vi har hatt et forsøk tidligere (for snart 3 år siden, ble gravid på første forsøk)

Vi har stått på venteliste for søskenforsøk i Trondheim siden november 2000, og skal til med første (søsken)forsøk i høst.

Vet du hva som skjer med oss? Må vi betale full pris? Eller får vi våre to "resterende" forsøk til kr 18000,- ?

Jeg blir littegrann frustrert over dette, jeg. Gleder meg til vi vet hva vi har å forholde oss til! Og imellomtiden sparer vi....

Klem til deg for utrettelig jobbing, Sidsel!!

Gjest Sidsel i FUB

...følgende:

Vi har hatt et forsøk tidligere (for snart 3 år siden, ble gravid på første forsøk)

Vi har stått på venteliste for søskenforsøk i Trondheim siden november 2000, og skal til med første (søsken)forsøk i høst.

Vet du hva som skjer med oss? Må vi betale full pris? Eller får vi våre to "resterende" forsøk til kr 18000,- ?

Jeg blir littegrann frustrert over dette, jeg. Gleder meg til vi vet hva vi har å forholde oss til! Og imellomtiden sparer vi....

Klem til deg for utrettelig jobbing, Sidsel!!

Jeg har med vilje latt være å spørre om søskenforsøk. Dette har vært opp til sykehusene, og bør også være det i fremtiden. Hvis vi hadde 'tipset' helsedep. om dette ville de sikkert kommet med noen fæle regler (som at man må betale fullt el.l.).

Det er bedre å overlate denne tolkningen til klinikkene, for det er mer snakk om prioritering fra deres side. Vet at f.eks. Riksen hadde en regel som sa at man ikke fikk søskenforsøk der hvis man hadde fått barn ved tidligere forsøk ved klinikken. Eks. Anne fikk sin Martin etter forsøk på RH. Hun ville etter disse reglene ikke fått søskenforsøk der. Jeg fikk min Jakob etter forsøk på Røde Kors. Jeg ville fått søskenforsøk på RH.

De andre klinikkene opererer med andre regler. Hva som blir reglene fremover på dette området blir derfor opp til de enkelte sykehusene og deres prioriteringer.

Det samme gjelder for alder og aldersgrense.

Jeg har med vilje latt være å spørre om søskenforsøk. Dette har vært opp til sykehusene, og bør også være det i fremtiden. Hvis vi hadde 'tipset' helsedep. om dette ville de sikkert kommet med noen fæle regler (som at man må betale fullt el.l.).

Det er bedre å overlate denne tolkningen til klinikkene, for det er mer snakk om prioritering fra deres side. Vet at f.eks. Riksen hadde en regel som sa at man ikke fikk søskenforsøk der hvis man hadde fått barn ved tidligere forsøk ved klinikken. Eks. Anne fikk sin Martin etter forsøk på RH. Hun ville etter disse reglene ikke fått søskenforsøk der. Jeg fikk min Jakob etter forsøk på Røde Kors. Jeg ville fått søskenforsøk på RH.

De andre klinikkene opererer med andre regler. Hva som blir reglene fremover på dette området blir derfor opp til de enkelte sykehusene og deres prioriteringer.

Det samme gjelder for alder og aldersgrense.

Takk for svar, Sidsel - du har nok rett i din vurdering av dette. Vi smører oss med tålmodighet, og ser hva de kommer fram til ved St. Olavs.

Og i mellomtiden venter vi... God sommer, og pass på å få tid til å kose deg med lilleprinsen og mannen din, da!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...