hannes Skrevet 9. oktober 2000 Del Skrevet 9. oktober 2000 Jeg føler meg så trett og uopplagt for tiden. Jeg lurer på om det kan skyldes jernmangel eller om det kun er et resultat at jeg fremdeles nattammer min sønn en gang om natten. Likevel sover jeg jo åtte timer om natten til sammen. I tillegg tar jeg meg ofte en lur på dagen mens nurket sover eller om ettermiddagen når min mann er hjemme. Like fullt føler jeg meg trett og tom for energi. Jeg går tur hver dag, så jeg mangler ikke mosjon eller frisk luft. Jeg kan legge til at jeg har hatt ganske mye blødninger i forbindelse med menstruasjonen etter jeg fikk satt inn spiral. Sist gang hadde jeg småblødninger i to uker før jeg menstruerte i en uke. Denne gangen har jeg hatt småblødninger i en uke uten at menstruasjonen er kommet skikkelig i gang. Kan det tenkes at amminga kombinert med litt ekstra blødninger har tært på jernlagrene mine? (Jeg hadde ikke for lite da jeg var gravid.) Eller er trettheten bare noe jeg må leve med til den lille slutter med nattpuppen. Er det vanlig at man blir såpass uopplagt bare av å våkne en gang om natten? Kan man regulere jernnivået kun med å endre kosten, eller trenger man ekstra tilskudd? Nå spør jeg sikkert veldig generelt og vanskelig, men jeg håper likevel på et svar. Jeg kunne sikkert veldig enkelt fått svar ved å ta en blodprøve, men det virker så sytete å gå til lege bare fordi jeg er trett. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/6220-for-lite-jern-eller/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lege Nina Lindstad Skrevet 11. oktober 2000 Del Skrevet 11. oktober 2000 Til hannes vedr. tretthet. Dersom du både ammer og har fått kraftig menstruasjon, bør absolutt jernlager og blodprosent måles- i tillegg bør stoffskiftet måles; noen får forbigående lavt stoffskifte etter en fødsel. Hos noen er daglig kalori-underskudd årsak til tretthet. Når man ammer trenger man mye ekstra kalorier per dag, særlig om du ikke har hatt store nok fettreserver å ta av. Dersom barnet ditt er eldre enn 6 mnd, skal det fint klare å få i seg nok mat i løpet av dagen. Det krever ofte at pappaen stiller opp med en mindre populær tåteflaske med vann 3-4 netter, så velger barnet isteden å sove gjennom natten; til beste for både mor og barn. Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. Vennlig hilsen Nina Lindstad, Spes. allemennmedisin og idrettslege 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/6220-for-lite-jern-eller/#findComment-32470 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.