Gå til innhold

Cipramil og seponering. Svar fra Lundbeck og Relis

Anbefalte innlegg

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg viser til et tidligere innlegg om seponering av Cipramil og afasi som bivirkning.

Siden jeg ikke kunne svare på dette, sendte jeg spørsmålet videre til produsenten H. Lundbeck AS (www.lundbeck.no ), og til den uavhengige Relis ( www.relis.org )

Her kommer det opprinnelige spørsmålet og svarene:

"Jeg er en kvinnelig fysioterapeut på 29 år som har gått på ulike SSRI-prparater siden 1998, etter en tung depresjon samt panikkangst & spiseforstyrrelser. Gikk først på Fontex, men det hadde en del bivirkninger.

De siste 2-3 årene har jeg gått på Cipramil, noe som har fungert bra. Jeg er imidlertid ikke noen tilhenger av å bruke medikamenter med mindre det er tvingende nødvendig. Jeg er ganske redd for mulige skade etter langtidsbruk av disse medikamentene - det vet man jo ikke så mye om ennå. Ettersom jeg har det mye bedre, selv om jeg fortsatt går jevnlig til psykolog - ønsket jeg derfor å slutte. Trappet ned fra 40 via 20 til 10 mg.

For cirka to uker siden sluttet jeg helt, men nå skjer det ting som skremmer meg VELDIG! Jeg har begynt å miste ordene - nesten som ekspessiv afasi. Jeg vet hva jeg skal si eller skrive, men kan ikke finne ordet. Jeg staver feil, og må lese korrektur på meg selv flere ganger. I tillegg glemmer jeg plutselig ting.

For 2 uker siden glemte jeg plutselig koden til bankkortet mitt, som jeg har brukt hver dag i flere år. Jeg kom ikke på den heller, og måtte få en ny.

Jeg har også hatt veldig kraftig hodepine de siste ukene, og føler meg slapp og ute av form. I tillegg merker jeg at jeg har fått en økt følelse av uro, og jeg sliter med å få sove. Det passer jo veldig dårlig sammen med en stressende fulltidsjobb.

Nå er jeg usikker på hvordan jeg skal forholde meg. Er dette bivirkninger som vil være forbigående...? ...eller risikerer jeg en varig skade etter bruk av preparatene?

Sånn jeg føler meg nå er det nesten fristende å gå tilbake til å ta preparatet, men det vil jeg ikke! Jeg kunne trenge noen gode råd fra deg som

er psykiater, og sikkert har erfaring med seponering av SSRI-preparater. "

Hei, Stein Brantzeg, produktsjef Cipramil

Sender deg kopi av et spørsmål på Dr. Online. Har du sett dette tidligere?

Har du noen kommentar?

Mvh

Nils Håvard Dahl

psykiater, Dr. Online

Hei Nils Håvard Dahl

Har vært utenlands et par dager - så derfor har jeg ikke kunnet svare deg tidligere.

Har undersøkt vår database på Cipramil som kan gi opplysninger om eventuelt innrapporterte symptomer i forbindelse med seponering.

Hodepine er i sjeldne tilfeller rapportert i forbindelse med seponering, men vi har ikke registert at dette har vedvart utover 3 uker. Dette er også gjeldene for følelse av uro og endring av søvnmønster. Forstår det slik at pasienten nå har vært uten medikament i ca. 2 uker.

De andre symptomene som nevnes finner jeg ikke igjen i vår bivirkningsdatabase i forbindelse med mulig mistanke om seponeringssymptomer, men det kan jo likevel selvfølgelig ikke utelukkes.

Pasienten skriver ikke noe om hvor lang tid hun har brukt på

nedtrappingen. Hun har jo brukt Cipramil ganske lenge - og da bør man vel erfaringsmessig bruke lang tid også på nedtrappingen

Som du vet, helt sikkert veldig mye bedre enn meg, så er det vel slik at det ofte kan være vanskelig å skille mellom en oppblomstring av symptomer av den underliggende sykdommen og eventuelle seponeringsplager. Jeg forstår det slik at hun har vært ganske alvorlig syk - og totalt blitt behandlet med SSRI i 4 år.

Når det gjelder hennes bekymrong for varig skade - så foreligger det ikke gode data som jeg kjenner som viser noe slikt.

Med vennlig hilsen

Stein Brantzeg

H. Lundbeck AS

.....................

Gode Relis,

Kan dere hjelpe meg med afasi som bivirkning etter SSRI-bruk?

Er det meldt/kjent fra tidligere?

Mvh

Nils Håvard Dahl

psykiater, Dr.Online

....................

Hei Nils Håvard Dahl

Ved RELIS har vi har sjekket i tilgjengelige databaser og litteratur for

mulig sammenheng som beskrevet hos denne pasienten mtp afasi. Vi kunne ikke

finne publiserte rapporter om lignende tilfeller.

Via Statens Legemiddelverk (SLV), har jeg mottatt et søkeresultat fra WHOs

bivirkningsdatabase. Et søk på citalopram og afasi ga ett "positivt

resultat", mens søk på citalopram hydrobromid og afasi ga 10 "positive

resultat" (dvs rapport om 1 hhv 10 bivirkningstilfeller). Det var også

positive treff på søkeordene amnesi og nedsatt konsentrasjon (concentration

impaired) og citalopram. Noe mer om "sannsynlighetsgraden" for at effektene

var direkte relatert til bruken av citalopram vites ikke. Det kan jo f.eks

tenkes at pasientene i de rapporterte tilfellene også har vært eksponert for

andre faktorer som kan forårsake afasi. Jeg har ikke kjennskap til hvordan

søkene i databasen utføres, så vidt jeg vet er det p.t kun ansatte ved SLV

som har anledning til å foreta slike søk i Norge. Jeg tror de kan være

behjelpelig med videre tolkning av resultater, men jeg tror også at det

kommer an på hvem som henvender seg, og hva denne skal bruke informasjonen

til.

Jeg har snakket med spesialister i klinisk farmakologi på Avdeling for

legemidler her i Trondheim angående tilfellet. En generell oppfatning er at

det er vanskelig å gi noen konklusjon på om dette kan være en bivirkning

eller ei. Man kan alltid tenke seg at det oppstår helt uventede bivirkninger

av et legemiddel. Dersom man antar at 10-15 millioner mennesker har brukt

citalopram (som jo er et sannsynlig tall), er dog ikke 4-10 tilfeller av

afasi en tilstrekkelig insidens til at man kan angi dette som en klar

bivirkning av medikamentet. Dersom afasi-tilfellene i WHO-databasen er

direkte relatert til citalopram, er det kanskje lite sannsynlig at afasien

opptrer etter seponering?!?

Konklusjonen må bli: For RELIS er dette en ikke-kjent bivirkning fra

tidligere, og vi kunne ikke finne rapporter om dette i tilgjengelige kilder

(Bl.a PubMed, Embase, Cochrane, Physician's Desk Reference, Martindale,

Drugdex Drugevaluation). Dersom du ønsker å etterforske saken videre, kan du

forsøke at ta kontakt med avdeling for legemiddelbruk, seksjon for

legemiddelovervåkning ved SLV.

Med vennlig hilsen

Grete Solberg

cand.pharm.

RELIS Midt-Norge

Avdeling for legemidler

St. Olavs hospital

7006 TRONDHEIM

Hei igjen.

Jeg har siden igår også vært i kontakt med ytterligere en spesialist i

farmakologi, som kanskje har best bakgrunn for å uttale seg om dette:

Han har aldri hørt om noe liknende før, og mener det er vanskelig å si om

dette har noe med legemidlet å gjøre. Hvis det er et seponeringssymptom er

det i prinsipp forbigående (selv om det kan ta tid). Som han ser det er det

bare en måte å finne noe mer ut av dette, og det er at hun starter å ta

Cipramil på nytt og ser hva som hender, og så slutter igjen og ser hva som

hender da. Hvis resultatene av dette forsøket øker sannsynligheten for at

det er en sammenheng, bør hun trappe ned enda langsommere enn hun har gjort.

Med vennlig hilsen

Grete Solberg

cand.pharm.

RELIS Midt-Norge

Avdeling for legemidler

St. Olavs hospital

7006 TRONDHEIM

Dette var korrespondansen. Håper det kan være nor til nytte for deg som spurte.

Fortsetter under...

Gjest Z@pvir

grunnen til at det kanskje ikke er rapportert inn bivirkninger da? Jeg kan nemlig kjenne meg igjen i dette.

Men ALLTID når jeg under bruk eller etter bruk av SSRI har nevnt noe om bivirkninger til lege eller psykiater; har de konsekvent avvist det - FORDI det ikke er beskrevet i registerene !!!!!!

De underkjenner mine observasjoner på egen kropp uten videre. Går ut fra at dette gjelder fler leger enn disse to. Og HVORDAN skal da bivirkningene bli vidererapportert, når LEGEN ikke gjør det???? Jeg bare spør?

Har hatt et innlegg på denne siden om dette dilemmaet før. Denne problemstillingen gjør at jeg ikke stoler på denne bivirkningsrapporteringen i det hele tatt. Den må jo være ganske usikker. Det går jo rett og slett på om pasienten blir TRODD av legen sin.

Forøvrig har de bivirkningene jeg rapporterte til min lege (og som han IKKE ville høre på) forsvunnet ved pilleslutt. Det tyder jo på at det VAR bivirkninger fra pillene.

I tillegg har jeg fått seponeringsproblemer i tråd med det jeg har lest andre pasienter har. Men det har jeg ikke giddet å nevne for legen en gang! Hvorfor skal jeg det? Det blir ikke tatt hensyn til! Tenk over konsekvensen når sannsynligvis mange andre pasienter (de fleste kanskje) tenker på samme måten pga lignende opplevelser...

Så at det IKKE står i bivirkningsregisteret er IHVERTFALL ingen garanti for at det ikke er en bivirkning. Synes det er rart at ingen leger tar det minste lille forbehold før de konsekvent avviser pasientens bivirkninger. De bruker jo dette hersens registeret dsom en bibel.

Og hvis du lurer, - JA, dette irriterer meg noe kraftig. Liker ikke å ikke bli tatt alvorlig! Jeg juger ikke på meg bivirkninger for moro skyld. Og jeg VET at det alltid kan FORKLARES som noe psykisk når en først er havnet innenfor psykiatrien, men ikke gjem dere bak det så veldig ofte da!

Takk hvis du gadd å lese dette.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...