Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er klar over at dette kanskje helst skulle vært på forum for urinveier, men siden det forumet er 'ubetjent' i sommer, håper jeg du kan svare meg.

Har hatt en del UVI denne våren, og etter flere antibiotikakurer, begynner kroppen min å bli sliten. Hadde den siste for 3 uker siden. Fikk da Ciproxen, som fjernet de akutte smertene, men jeg føler meg fortsatt ikke helt på topp. Har en slags svie nederst i underlivet, føles som om det er smerter i utgangen fra urinrøret.

Var hos lege sist gang i forrige uke, testet meg for både UVI (ble også sendt til dyrkning), clamydia og sopp. Alt var negativt. Men det svir like mye. Det er verst før og etter vannlating.

Har hatt problemer med UVI helt siden jeg var liten, i 5-6 års alderen var jeg innlagt på sykehus for å blokke ut urinrøret fordi det var trangt. Ble da bedre i mange år, før det tiltok igjen i 19-årsalderen. Nå er jeg 24.

Kan det være at urinrøret er trangt?

Har blitt henvist til ultralyd/urografi, og skal dit i neste uke. Men vil man under en slik undersøkelse se om urinrøret er trangt, eller må jeg gå til en urolog?

Håper du kan svare, beklager at dette ble langt!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/62515-urinr%C3%B8r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det lyder som du har en kronisk irritasjon omkring urinrøret, evt en lokal infeksjon. Det finnes små kjertler omkring urinrøret som kan bli betente. Det vil føles som urinveisinfeksjon, men dyrker man urinen kommer det sjelden oppvekst som ved en regulær blærebetennelse. Man har et begrep som betegnes ’urethralt syndrom’ og en behandlingsmetode for det har vært å blokke urinrøret. Ikke fordi det er for trangt, men fordi man da sannsynligvis får åpnet for kjertlene og får infeksjon tømt ut. Noen ganger kan det være en liten utposning under urinrøret (divertikel) som man kan se ved en spesiell røntgenundersøkelse, ev ved å se inn i urinrøret i forbindelse med en cystoskopi hvor man ser inn i blære og urinrør. Jeg tror ikke du kommer utenom en undersøkelse hos urolog, men det er ikke noe å grue seg til. Du får lokalbedøvelse før undersøkelsen.

Man vil ikke kunne bedømme vidden av urinrøret ved ultralyd eller urografi.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/62515-urinr%C3%B8r/#findComment-273458
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...