Gjest Ikke sur men med enorm hjemlengsel Skrevet 6. juli 2002 Del Skrevet 6. juli 2002 Da jeg fødte datteren min for fire år siden, ville jeg etter to dager reise hjem. Jeg hadde aldri blitt fortalt hvor lenge det var "normalt" å ligge der, og etter to dager hadde jeg kraftig hjemlengsel, og VILLE regelrett hjem. Babyen var frisk og fin, ammingen gikk strålende, og jeg var begynt å føle meg OK. Jeg sa til jordmor at jeg hadde tenkt å dra, og ble møtt med en sur mine. "Du kan ikke bare dra nå! Du må nok bli et par dager til, føllingsprøven skal bl.a tas, og vi vil jo helst se til at du klarer deg utmerket her først!" Jeg skjønner ikke hvordan hun kunne si noe sånt, jeg fikk jo aldri hjelp, eller råd, eller fikk snakke med jordmødrene likevel! Hva var forskjellen? Jeg bad om å kunne komme tilbake om et par dager for å ta føllingsprøven. "Neei! Da er det helg, og du må være her grytidlig! Så tidlig er det ikke bra for dere å stå påå og kjøre hit i vinteren!" bjeffet hun. "Men, men.." begynte jeg, mens tårene begynte å renne. "Ikke noe men. Du kan bli i 4-5 dager som alle andre!" sa hun, og snudde og gikk. Jeg er gravid igjen, og ser fram til sykehusoppholdet som et mareritt. Jeg vantrives sterkt på sykehus, og får fort hjemlengsel. I tillegg har jeg øyenstenen min, den herlige datteren min, som jeg ikke vil være så lenge borte ifra. Denne gangen akter jeg å dra hjem igjen NÅR JEG VIL!!! Og det gjerne samme dagen, eller dagen derpå. Sykehusoppholdet sist gjorde meg forbannet. Hva er forskjellen om man ligger ensom og gråter i ei sykehusseng på et stort rom uten å ha noen å snakke med, istedenfor å ligge hjemme i sin egen seng, i trygge omgivelser?? Trenger jeg råd vil jeg da ringe sykehus, eller helsestasjon, men jeg hadde det problemfritt forrige gang, og tror ikke jeg vil ha problemer med neste baby heller! Mitt spm er, kan de på sykhuset TVINGE meg til å bli? Kan jeg anmeldes eller fysisk bli nektet å gå derifra, noe jeg tenker å gjøre? Er det ulovlig å reise hjem fra sykehuset når man selv vil? Kan man bli nektet? Hva skjer om jeg reiser likevel, slik jeg nå har planlagt? Vil jeg anmeldes? Fengsles? Holdes tilbake av syke leger, som vil hive meg inn på psykisk avdeling, for mangel på omsorgssvikt, el.l?? Jeg tenker, siden hun var så bestemt sist gang? Tenker dra uansett, jeg... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/62630-kan-sykhuset-tvinge-en-til-%C3%A5-bli-der/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 6. juli 2002 Del Skrevet 6. juli 2002 Hei, De lenker deg til sengen! ;-) Selvsagt kan du forlate sykehuset når det passer deg - de har ingen rett til å holde på deg. Det eneste unntak (med mindre du er tvangsinnlagt på psyk!) er hvis du er så syk at det ville telle som "selvmord" å la deg gå, men selv da tror jeg ikke de har *rett* til holde på deg! Altså, du er på et sykehus, ikke i fengsel! :-) Lykke til med fødselen! Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/62630-kan-sykhuset-tvinge-en-til-%C3%A5-bli-der/#findComment-274126 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nikkaba Skrevet 6. juli 2002 Del Skrevet 6. juli 2002 Neida! Du kan dra hjem etter tre timer, om du vil! Den jordmora var gammeldags og grinete, spør du meg! Jeg måtte være på sykehus i fem dager med den første, det var bare pga. at hun fikk gulsott. Nr. to lå jeg på sykehus med i tre dager (to netter) Nr. tre dro jeg hjem med etter 48 timer. Da kom jeg tilbake etter to døgn og tok Føllings, som må tas mellom tredje og femte dag. Barna mine ble født hhv. i 1995, 1993, og i fjor. Gjør det klart for sykehuset på forhånd, at du akter å dra etter 48 timer maks, hvis du og barnet er friske og fine! Når du drar derfra, takker du bare for deg med et smil! Dessuten; du vil merke STOR forskjell i behandlingen nå som du ikke er førstegangs: nå vil du bli møtt med litt mer respekt, du er jo "veteran"! Masse lykke til!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/62630-kan-sykhuset-tvinge-en-til-%C3%A5-bli-der/#findComment-274137 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pathos Skrevet 7. juli 2002 Del Skrevet 7. juli 2002 Du kan dra akkurat når du vil. Jeg synes jordmoren fra forrige gang var utrolig uproff. De kan selvsagt anbefale deg å bli, men ikke tvinge deg. Så lenge både mor og barn har det bra, og amming og stell fungerer greit ser jeg ingen grunn til at dere ikke skulle kunne dra hjem. Skriv et brev til fødeavdelingen der du forklarer at du sannsynligvis ønsker å reise hjem tidlig. (Skriv sannsynligvis, for du kan jo ombestemme det.) Da er de litt mer forberedt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/62630-kan-sykhuset-tvinge-en-til-%C3%A5-bli-der/#findComment-274382 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulv I Faarikaal Skrevet 7. juli 2002 Del Skrevet 7. juli 2002 Er det ikke det som kalles yrkesarroganse ? Øystein Sundes "Du skakke komma her og komma her" er vel en pekepinn. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/62630-kan-sykhuset-tvinge-en-til-%C3%A5-bli-der/#findComment-274413 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.