Gå til innhold

Betennelse i mandlene

Anbefalte innlegg

Jeg har nå i flere måneder hatt hvite illeluktende klumper bak i halsen og noen groper som ser ut til å bli større og større. Var hos legen i går og fikk beskjed om at jeg har betennelse i mandlene, men at ingenting kunne gjøres. Det ville etterhvert gå over av seg selv og jeg kunne evt. skylle munnen med "gurglevann" for å få det til å gå fortere.

Hvor lenge er det vanlig at en slik betennelse varer? Jeg har jo hatt det slik i ca.5 måneder og begynner å bli skikkelig lei.

Hvordan oppstår en slik betennelse?

Kan problemet løses ved å fjerne mandlene og hvordan foregår evt. en slik operasjon?

Er veldig takknemlig for svar og innlegg fra andre som evt har opplevd det samme!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/6266-betennelse-i-mandlene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,go.

Jeg har også hatt fæle mandler,bare at de hvite klumpene til slutt ble gul-grønne.Trodde jeg skulle stryke med av den forferdelige lukta.

Problemene startet for ca 15 år siden.Har spist mye antibiotika og penicillin.Hadde også streptokokkC en gang.Da måtte jeg få flytende penicillin.Jeg fikk legen min til å sende meg til en øre-nese-hals-lege på sykehuset i fjor.Der sa han at det ikke var noe annet å gjøre enn å fjerne de,for de var så betente.Var blitt til to råtne avfallsklumper.(uten å overdrive).

Jeg var 31 år gammel da mandlene ble operert.Gikk greit.Fikk smertestillende noen dager etterpå.Ble et helt annet menneske etterpå.Stor forskjell på kroppen og formen.

Lykke til hvis du må fjerne dine!

Det er ikke noe å samle på.

Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/6266-betennelse-i-mandlene/#findComment-32174
Del på andre sider

Hvis du er svært plaget av illeluktende mandler kan dette være grunn til å få dem fjernet. Den vanligste årsaken til at de fjernes er vel problemer med gjenvendende halsbetennelse hvor du får smerter og hevelser. De hvite klumpene trenger ikke å bety betennelse selv om det lettere blir betennelse i mandler som har mye groper. Jeg fikk selv fjernet mandlene for et par år siden, og jeg har ikke angret! Men jeg hadde problemer med kraftig halsbetennelse med feber som kom igjen gang på gang. Inngrepet gjøres under narkose, og det benyttes flere metoder for å fjerne dem, både laser, vanlig skalpell og annet. Etter operasjonen er det litt vondt i et par uker, du har jo to ganske store sår i halsen som skal gro. Sårflatene har et hvitt belegg mens de gror ("ruren" er hvit på grunn av at den er fuktig hele tiden). Det er vanlig at smertene reduseres etter noen få dager, for så å bli sterkere igjen etter vel en uke i forbindelse med at sårene gror. Det er vanlig med en del hevelse - selv hadde jeg en drøvel så tykk som en tommelfinger i en uke etter operasjonen. Smertene mens sårene grodde var i perioder ganske sterke, men jeg fant lindring i å spise iskrem. Hold deg unna banan og tomatsuppe - det svir forferdelig. Jeg er enig med otwin - mandlene er ikke så mye å spare på hvis de bare er noen hullete betennelsesklumper, da er det like greit å gå inn for å få dem fjernet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/6266-betennelse-i-mandlene/#findComment-32239
Del på andre sider

Gjest Lege Nina Lindstad

Til GO vedr. betennelse i mandlene. Mandlene har normalt hull eller krypter på overflaten, der det dannes belegg som kan være illeluktende. Dersom det finnes Streptokokk-bakterier på mandlene kan en penicillin-kur hjelpe, men regner med at dette er utelukket. Direkte-rensing av mandlene med bakteriedrepende munnskyllevæske på q-tips kan hjelpe. Det er kun vanlig å operere bort mandlene dersom man har hyppige plager med halsbetennelser som gir feber og krever antibiotika. Noen ganger fjærnes mandlene av andre grunner, du må eventuelt få en vurdering hos øre-nese-halslege.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Nina Lindstad, Spes. allemennmedisin og idrettslege

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/6266-betennelse-i-mandlene/#findComment-32450
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...