Gå til innhold

testikkel kreft

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei!

Det finnes flere krefttyper som kan oppstå i testiklene, men generelt er gode prognoser for å bli helt frisk! Det er også den vanligste kreftformen blant unge menn. Alt avhenger av om kreften har spredd seg eller ikke. Det er ikke uvanlig med spredning til lymfekjertlene i magen, men heldigvis kan oftest disse fjernes operativt, og kreften er ofte avgrenset til bare testikler + lymfesystem. Spredningen holder seg i mange tilfeller under mellomgulvet og sprer seg ikke til kjertlene over mellomgulvet, og dette er i såfall positivt.

Hva som skjer under operasjonen er helt avhengig av krefttype og spredning. Det er vanlig at den angrepne testikkelen blir fjernet. Dette er et enkelt inngrep. Ved spredning hvor det er nødvendig å fjerne lymfekjertler i magen blir det en mer omfattende operasjon hvor det må lages et ganske stort operasjonssår for å komme til kjertler bak de indre organene.

Det er ganske vanlig med cellegiftbehandling.

De aller fleste blir helt friske, selv om behandlingen kan være ganske tøff for enkelte, helt avhengig av hvor tidlig kreften blir oppdaget.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/6306-testikkel-kreft/#findComment-32229
Del på andre sider

Gjest 21 år gammel gutt

Hei!

Det finnes flere krefttyper som kan oppstå i testiklene, men generelt er gode prognoser for å bli helt frisk! Det er også den vanligste kreftformen blant unge menn. Alt avhenger av om kreften har spredd seg eller ikke. Det er ikke uvanlig med spredning til lymfekjertlene i magen, men heldigvis kan oftest disse fjernes operativt, og kreften er ofte avgrenset til bare testikler + lymfesystem. Spredningen holder seg i mange tilfeller under mellomgulvet og sprer seg ikke til kjertlene over mellomgulvet, og dette er i såfall positivt.

Hva som skjer under operasjonen er helt avhengig av krefttype og spredning. Det er vanlig at den angrepne testikkelen blir fjernet. Dette er et enkelt inngrep. Ved spredning hvor det er nødvendig å fjerne lymfekjertler i magen blir det en mer omfattende operasjon hvor det må lages et ganske stort operasjonssår for å komme til kjertler bak de indre organene.

Det er ganske vanlig med cellegiftbehandling.

De aller fleste blir helt friske, selv om behandlingen kan være ganske tøff for enkelte, helt avhengig av hvor tidlig kreften blir oppdaget.

Hva er symptomene på dette, hvordan oppdages det vanligvis?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/6306-testikkel-kreft/#findComment-32296
Del på andre sider

Gjest Lege Nina Lindstad

Hva er symptomene på dette, hvordan oppdages det vanligvis?

Til 21 år gammel gutt. Kjennes vanligvis som smerter i pungen, og knute7ujevnhet på selve testikkelen, som skal være helt glatt. har man lært det, er det lett å undersøke testikler. De fleste lærer det i militæret, evt.kan du be legen din vise deg, det er en god helseinvestering.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Nina Lindstad, Spes. allemennmedisin og idrettslege

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/6306-testikkel-kreft/#findComment-32448
Del på andre sider

Gjest Lege Nina Lindstad

Til Dallandra. Det finnes ulke typer testikkelkreft. Såvidt jeg vet opereres alle med fjærning av den syke testikkelen. Den resterende testikkelen tar over homon-og sæd-produksjon. Noen kreftfomer må i tillegg behandles med cellegift, noen må bestråles.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/6306-testikkel-kreft/#findComment-32463
Del på andre sider

Til 21 år gammel gutt. Kjennes vanligvis som smerter i pungen, og knute7ujevnhet på selve testikkelen, som skal være helt glatt. har man lært det, er det lett å undersøke testikler. De fleste lærer det i militæret, evt.kan du be legen din vise deg, det er en god helseinvestering.

Ja, glatt - men du vil kunne kjenne sædlederne der disse er "koblet inn" på testiklene, så l i t t ujevnheter er det jo...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/6306-testikkel-kreft/#findComment-32758
Del på andre sider

Annonse

Gjest 21 år gammel gutt

Jeg tror ikke dette gjelder meg, men jo mer man leser om et tema, desto mer "sykelig" opptatt blir man. Jeg har ingen smerter, men som Blastoise skriver,- ved den ene testikkelen er det mer "greier" da bl. sædleder. Ville du anbefale legekontroll selv om man ikke føler/tror noe er galt?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/6306-testikkel-kreft/#findComment-32929
Del på andre sider

Jeg tror ikke dette gjelder meg, men jo mer man leser om et tema, desto mer "sykelig" opptatt blir man. Jeg har ingen smerter, men som Blastoise skriver,- ved den ene testikkelen er det mer "greier" da bl. sædleder. Ville du anbefale legekontroll selv om man ikke føler/tror noe er galt?

Hvis du ikke har vondt, og det ikke er noe særlig forskjell på testiklene tror jeg du kan ta det med ro. I tillegg til sædlederne som du har på begge testikler og som kan ha litt ulik "fremføringsvei" skal det også gå an å kjenne bitestiklene som små forhøyninger på bak- og oversiden av testiklene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/6306-testikkel-kreft/#findComment-33093
Del på andre sider

Gjest Jan Petter Høeg, Allmenpraktiserende Leg

Hvis du føler at noe har endret seg,eller føler at noe kan være galt,synes jeg du skal få dette undersøkt.Hvis alt er normalt,så kan du slå deg til ro.

Vennlig hilsen Jan Petter Høeg,allmenlege

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/6306-testikkel-kreft/#findComment-33394
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...