Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Vi er for tiden rimelig fortvilet. Etter å ha gjennomført vårt første prøverørsforsøk i begynnelsen av juni, så klarte vi å bli gravide. Pga. av overstimulering har vi blitt fulgt godt opp på sykehus, og alt har sett bra ut (Hcg nivå har økt jevnt og trutt fra start til utskrivelse fra sykehus). Så kom denne hersens blødningen på natt til onsdag (dag 7+0)... inn på sykehuset igjen. Ultralyd viste en fostersekk, og et lite fosteranlegg. Men ikke noe hjertebank. Ok, blodprøver ble tatt. Disse viste Hcg på 29000. Bra.

Det er nå gått 2 dager, nye blodprøver, og disse viser ennå mer i Hcg: 34000. Problemet er bare at UL fortsatt ikke viser tegn til hjertebank... (nå er det dag 7+2). Legene på sykehuset er veldig usikre, alt er ikke som det skal. Hcg øker, men UL viser at ting muligens ikke er som det skal.

Er det noen som har opplevd noe lignende? Kan Hcg gå oppover selv om det er et dødt fosteranlegg i fostersekken? Evt., kan hjerteslag begynne senere enn de vanlige 5 ukene? Evt. er det noen som har opplevd å ikke se hjerteslag i uke 7, men at det likevel har gått bra?

Nå har vi fått beskjed om å ta nye prøver i neste uke, men det er rimelig "slitsomt" å sitte hjemme å ha alle disse tankene i hodet på en gang. Setter pris på dersom noen har erfaringer fra lignende sitasjoner!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/63401-hcg-niv%C3%A5-bl%C3%B8dning-abort-lang/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest siwidi

Jeg vil ikke skremme deg, men det kan være noe som heter Blighted Ovum, en tilstand der det er en defekt i egget og det utvikles morkake, fostersekk og alt som hører med, inkludert økende HcG, men uten at det er noe foster der.

Nå er 7+3 veldig tidlig og det kan være vanskelig å se hjertet. Ta det med ro og smør deg med tålmodighet. Forhåpentligvis er alt som det skal! Krysser fingrene for deg!

Jeg hadde noe av det samme på mitt første forsøk. På UL i uke 7+3 fant de fostersekk med noe inni, men ikke noe bankende hjerte. Neste UL hadde det vokst, og hcg steg, men fortsatt ikke noe hjerte. Jeg fikk enda flere UL i de neste ukene, og hcg steg, men ikke så mye som den skulle. Etter siste UL - 2 uker senere - begynte hcg å falle, og samme kveld kom blødningen for fullt. Det var 2 grusomme uker å gå slik å ikke vite, og samtidig visste jeg jo at det egentlig ikke var noe særlig håp. Men jeg håpet jo selvsagt likevel i det lengste. Regner med at det er slik dere har det nå. Det blir helt vakum i tilværelsen, og man greier til slutt ikke å føle noen ting mer. Jeg syntes i grunnen det var godt når det endelig var slutt, så jeg visste hva jeg hadde å forholde meg til. Og så ble det fryktelig lenge å vente etterpå for å komme i gang med neste forsøk.

Sorry at jeg ikke kan komme med noen gladhistorie, men jeg tror desverre det er det samme som skjer for dere nå. I uke 8 skal det være mulig å se hjerteaktivitet på et foster som er liv laga. Trøsten får være at det ikke egentlig er et foster. Man trenger ikke tenke på at det er et "barn" der inne som kjemper for livet. Det er bare en pose med en klump.

Men neste gang - da går det bra ! Nå har kroppen din prøvd å være gravid, og vet hvordan den skal oppføre seg. Mens dere venter på neste forsøk, får dere samle krefter og jobbe dere gjennom sorgen sammen. Pass godt på hverandre, og prøv å finne på hyggelige ting sammen. Neste gang er det deres tur !

Stor trøsteklem

Jeg hadde noe av det samme på mitt første forsøk. På UL i uke 7+3 fant de fostersekk med noe inni, men ikke noe bankende hjerte. Neste UL hadde det vokst, og hcg steg, men fortsatt ikke noe hjerte. Jeg fikk enda flere UL i de neste ukene, og hcg steg, men ikke så mye som den skulle. Etter siste UL - 2 uker senere - begynte hcg å falle, og samme kveld kom blødningen for fullt. Det var 2 grusomme uker å gå slik å ikke vite, og samtidig visste jeg jo at det egentlig ikke var noe særlig håp. Men jeg håpet jo selvsagt likevel i det lengste. Regner med at det er slik dere har det nå. Det blir helt vakum i tilværelsen, og man greier til slutt ikke å føle noen ting mer. Jeg syntes i grunnen det var godt når det endelig var slutt, så jeg visste hva jeg hadde å forholde meg til. Og så ble det fryktelig lenge å vente etterpå for å komme i gang med neste forsøk.

Sorry at jeg ikke kan komme med noen gladhistorie, men jeg tror desverre det er det samme som skjer for dere nå. I uke 8 skal det være mulig å se hjerteaktivitet på et foster som er liv laga. Trøsten får være at det ikke egentlig er et foster. Man trenger ikke tenke på at det er et "barn" der inne som kjemper for livet. Det er bare en pose med en klump.

Men neste gang - da går det bra ! Nå har kroppen din prøvd å være gravid, og vet hvordan den skal oppføre seg. Mens dere venter på neste forsøk, får dere samle krefter og jobbe dere gjennom sorgen sammen. Pass godt på hverandre, og prøv å finne på hyggelige ting sammen. Neste gang er det deres tur !

Stor trøsteklem

Takk for svar!

Vi har vel egentlig innstilt oss på at det ikke går den rette veien denne gangen... men vi får prøve oss på nytt igjen til høsten.

Jeg skal til UL kontroll på torsdag, og håper å få den endelige bekreftelsen da. Det er som du sier ganske så slitsomt å gå slik i uvissa og ikke vite helt hva som skjer. Det skal være greit å få en endelig beskjed, slik at vi slipper å gå og gruble lenger :-)

Dersom vi får bekreftet våre mistanker på torsdag, bærer det nok til Syden ganske så raskt. Skal være godt å komme bort fra alt dette styret :-)

Jeg vil ikke skremme deg, men det kan være noe som heter Blighted Ovum, en tilstand der det er en defekt i egget og det utvikles morkake, fostersekk og alt som hører med, inkludert økende HcG, men uten at det er noe foster der.

Nå er 7+3 veldig tidlig og det kan være vanskelig å se hjertet. Ta det med ro og smør deg med tålmodighet. Forhåpentligvis er alt som det skal! Krysser fingrene for deg!

Takk for svar!

Ja, det er jammen meg mange nye uttrykk og begrep vi lærer oss nå for tida :-)

Missed abortion er visstnok et annet alternativ som kan være aktuelt...

Vi får se hva som blir det endelige svaret senere uka - forhåpentligvis...

Ha en fortsatt fin sommer!

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...