Gjest Severin_Suveren Skrevet 11. oktober 2000 Del Skrevet 11. oktober 2000 For mange (ca 15) år siden ble jeg innlagt med det som viste seg å være febrilt mukokutant syndrom (Steven-Johnson s.) Mulig årsak var acetylsalisylsyre som jeg hadde tatt for å dempe plagene i forbindelse med en kraftig infeksjon som viste seg å være mykoplasma. Ved utskrivng fikk jeg beskjed om at mest sannsynlig var acetylsalisylsyre årsak, imidlertid kunne det også være mykoplasmainfeksjonen i seg selv, men det var dumt å gjøre noe fullskala test... Mange medisiner, f.eks. smertedempende / antiinflammatoriske midler type Ibux, har advarsel mot bruk ved salisylsyreallergi. Bør jeg ligge unna disse? De er aktuelle da jeg har en del ryggplager, hvor disse kan være aktuelle. Til nå har jeg ikke tatt sjansen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/6366-allergi-mot-acetylsalisylsyre-andre-medikamenter/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im Skrevet 16. oktober 2000 Del Skrevet 16. oktober 2000 Kjære Severin-Suveren Steven Johnson syndrom er en alvorlig immunologisk reaksjon som du gjør helt riktig i å ta alvorlig. Du bør ikke eksperimentere med antiinflammatoriske midler som kan utløse en slik reaksjon igjen selv om det er en mulighet for at det var Mycoplasmainfeksjonen som utløste det den gasngen fore 15 år siden. Du bør la tvilen komme deg selv til gode og ikke ta noen sjanser. Paracetamolholdige smertestillende kan du bruke og er ryggen svært plagsom kan du få muskelavspennende medikamenter som ikke inneholder det du ikke tåler. Snakk med legen din om det og lykke til. Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/6366-allergi-mot-acetylsalisylsyre-andre-medikamenter/#findComment-34237 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.