Gå til innhold

normalt blodtrykk etter bypass

Anbefalte innlegg

Jeg er en mann på 47 år som har blitt bypass-operert for 1 år siden. Blodtrykket har etterpå ligget på 145/86-96.Ved siste måling for 2 dager siden var det laveste tallet 100. Legen mente at dersom ikke blodtrykket kom ned mot 130/80 ved neste kontroll om 1 mnd.,måtte jeg starte med blodtrykks-senkende medisin.Jeg ønsker i det lengste å unngå dette. I dag går jeg på albyl-E 160 mg. og Provachol 20mg,og kolesterolverdiene er o.k. Jeg har problemer med prikking i beina og at beina kjennes tunge. Dette er uavhengig av fysisk aktivitet.Kostholdet er lagt om i samsvar med de råd jeg har fått, men jeg har likevel problemer med vektreduksjon. Kanskje det skyldes at jeg ikke driver så mye fysisk aktivitet som ønskelig p.g.a. beinproblemene. Jeg veier 105 kg. og har en fysisk krevende jobb.Legen har tatt blodprøver men kan ikke finne årsaken til smertene i beina. Kan det skyldes bivirkninger fra Provachol?

Jeg røyker sjølvsagt ikke.

Med hilsen Blubba.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/6399-normalt-blodtrykk-etter-bypass/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Blubba.

Først ditt blodtrykk : Under forutsetning at du ikke er en kjempe på over 2 meter, er du vesentlig overvektig. For å ha normal vekt med 105 kilo måtte du ha en høyde på 2,09. Hvis du f.eks. er 1,80 m burde du veie ca. 77 kilo, hvis du er 1,90 m er din normalvekt ca. 86 kilo.

Det er hos mange nesten lineært forhold mellom vekt og blodtrykk. Første bud for deg må bli å legge om ditt kalori-inntak og øke ditt forbruk / trening, mosjon, slik at du får redusert vekten. Det vil høyst sannsynlig eliminere ditt behov for blodtrykksreduserende medisiner.

Kolesterolsenkende medisiner (såkalte statiner), hvortil Pravachol hører, kan gi lette bivirkninger i muskulatur. Ofte blir enkelte stoffer frigitt fra muskulaturen hvis slike bivirkninger foreligger. Ta dette opp med din lege. Det kan være aktuelt å bytte til et annet statin. Det er store individuelle forskjeller når det gjelder slike effekter. Imidlertid er det slett ikke sikkert at din prikking i bena er forårsaket av legemiddelet.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...