Gå til innhold

svangerskap utenfor livmoren/GU

Anbefalte innlegg

Gjest veldig redd

Dere som har hatt svangerskap utenfor livmoren,

vet dere om det pleier å se "normalt" ut på GU på forhånd? Spørsmålet er vel helst relevant når det blir oppdaget SENT, da...

Mener vel helst å spørre om man kan puste lettet ut dersom GU ser bra ut men HCG nivået har vært VELDIG mistenkelig...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/64049-svangerskap-utenfor-livmorengu/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest corsica

Det spørs vel hvor langt du er kommet.

Jeg var 5+5 da legen oppdaget en "oppfylling" på den ene siden, og det sammen med uklar graviditetstest gjorde at han la meg inn direkte.

Jeg var 9+1 når jeg hadde svangerskap utenfor livmor for 6-7 år siden.

Jeg hadde visst Hcg på 2000 tror jeg

Hilsen Corsica

Gjest veldig redd

Jeg var 9+1 når jeg hadde svangerskap utenfor livmor for 6-7 år siden.

Jeg hadde visst Hcg på 2000 tror jeg

Hilsen Corsica

Men hadde du hatt gynekologisk undersøkelse da? Og hvordan så det ut da? Vet at NOEN ganger ser det ikke "normalt gravid" ut, men kanskje gjør det det andre ganger?????

Gjest veldig redd

Hvis hcg-nivået er merkelig, bør de jo ta ultralyd på deg da?!! Ved ultralyd ser de som regel rimelig tidlig at det er utenfor livmoren. Men ved GU(=Gynekologisk undersøkelse) kan de nok ikke se det.

Be om ultralyd!

VET du det, eller tipper du?

Annonse

Gjest Nullemor

VET du det, eller tipper du?

Dette snakket jeg med 2-to-gynekologer om på tirsdag da jeg selv var inne til 1.ul. De har ingen sjans til å finne det ut uten ultralyd.

Det de gjør er å måle hcg, er den mistenkelig tar de UL, dersom de ikke ser noe foster i livmoren når de BURDE se det (rundt uke 6 OG samtidig hcg er mistenkelig), blir du straks lagt inn til laparoskopi. De ser ofte en forposning på egglederen og denne synes på ul.

Gjest Nullemor

Men hadde du hatt gynekologisk undersøkelse da? Og hvordan så det ut da? Vet at NOEN ganger ser det ikke "normalt gravid" ut, men kanskje gjør det det andre ganger?????

Vet du, veldig redd, siden du virker rimelig usikker og er redd for at det kan være utenfor livmoren, bør du ringe gynekologisk avdelig på sykehuset ved der du bor med en gang. Ikke vent på svar herifra. Ingen av oss kan si noe om du kan ha en slik graviditet eller ikke, og istedenfor å stole på, eller håpe på noe utifra våre svar, bør du heller sjekke det skikkelig!

Svangerskap utenfor livmoren kan være farlig, faktisk dødelig dersom det går lang tid før det blir oppdaget, eller dersom fosteret vokser seg stort nok og egglederen sprekker.

Dette er ikke ment som noen "preken", men som et alvorsord og et råd fra en som ikke ønsker deg noe vondt!

Lykke til, håper det viser seg at graviditeten er INNI livmoren.

Skrevet av: Mette Haase Moen, gynekolog

Latinsk/gresk betegnelse- Graviditas extrauterinae

Publikums betegnelse- Graviditet utenfor livmor

Årsaker :

Det befruktede egget fester seg i eggleder, eggstokk eller bukhule for videre vekst.

En spiral vil ikke hindre graviditet i en eggleder like effektivt som i livmoren, og ca 10% av graviditeter som inntrer hos spiralbrukere vil være utenfor livmoren.

Forekomst :

Inntrer i 1-2% av alle svangerskap

Sykdomsmekanisme

Hvis egglederen er skadet (etter infeksjon eller operasjon) kan egget feste seg i denne for videre vekst. Når graviditeten har nådd en viss størrelse kan egglederen sprekke og blodkar kan rives i stykker. Det vil gjerne skje i løpet av de første ukene av svangerskapet

Symptomer :

Vanlige graviditetssymptomer med positiv graviditetstest i urin.

Magesmerter (evt skuldersmerter)

Blødning fra skjeden, vanligvis moderat.

Sjokk ved stor innvending blødning

Hva kan du gjøre selv - når du er syk :

En kvinne bør tenke på svangerskap utenfor livmor ved blødning og smerter i tidlig graviditet, spesielt ved risikofaktorer som barnløshet, tidligere egglederbetennelse, spiral eller operasjon på eggleder.

Når søke lege :

Ved minste mistanke bør man søke lege.

Hva kan legen gjøre :

Foreta en gynekologisk undersøkelse

Ta blodprøver for å måle mengden av svangerskapshormonet HCG som ikke vil øke på samme måte som i en normal graviditet.

Foreta en ultralydundersøkelse som kan avgjøre plassering av graviditeten.

Behandling og bivirkninger :

I de fleste tilfeller vil man foreta operasjon ved laparoskopi ("kikkhulklsoperasjon") hvor man enten åpner og fjerner graviditeten fra egglederen eller hvor man fjerner hele egglederen.

I noen tilfeller hvor det foreligger større innvendig blødning, kan det være aktuelt med åpen operasjon.

I sjeldne tilfeller kan man ødelegge graviditeten med cellegift.

Forløp :

Ubehandlet kan graviditeten i noen tilfeller gå tilbake av seg selv.

Hvis egglederen sprekker kan det oppstå stor innvendig blødning som kan være livsfarlig

Komplikasjoner :

Det er fare for at det kan gjenta seg i et senere svangerskap hvis egglederen ikke fjernes.

Hva kan du gjøre selv - forebyggende

P-pille, pessar og kondom vil forebygge.

Forebyggelse av underlivsinfeksjoner ved chlamydiatesting

--------------

Håper du får klarhet i det snart. Skjønner du er redd.... Ønsker deg lykke til!

Klem fra

Jeg har vært gravid på utsiden av livmoren tre ganger. Første gangen hadde jeg stikkinger i siden samt noe brunaktig utflod. Var hos legen som sendte meg på SIA for UL. De var veldig usikre på om de så noe i livmoren eller ikke. De valgte å vente å se.... Tok HCG over en periode og den var kun svakt stigende. Alikavel valgte SIA å vente. Var inne flere ganger i uken helt til jeg var i uke 13. Da fikk jeg så helt for J..... vondt i magen og ble lagt inn på øyeblikkelig hjelp. Når de da opererte viste det seg å være på utsiden. Da var det for sent å redde egglederen. De to andre gangene har vært i uke 6 og uke 8. Samme symptomer men legene har ventet og ventet og ventet. Måtte til slutt ta den andre egglederen også. Så for din egen del, stå på og forlang at de finner ut av det. Er ikke lett i en verden av enormt mange arrogante leger som ikke virker interresert i å hjepe (har ihvertfall hvert sånn i mine tilfeller). Lykke til ihvertfall

Gjest veldig redd

Jeg har vært gravid på utsiden av livmoren tre ganger. Første gangen hadde jeg stikkinger i siden samt noe brunaktig utflod. Var hos legen som sendte meg på SIA for UL. De var veldig usikre på om de så noe i livmoren eller ikke. De valgte å vente å se.... Tok HCG over en periode og den var kun svakt stigende. Alikavel valgte SIA å vente. Var inne flere ganger i uken helt til jeg var i uke 13. Da fikk jeg så helt for J..... vondt i magen og ble lagt inn på øyeblikkelig hjelp. Når de da opererte viste det seg å være på utsiden. Da var det for sent å redde egglederen. De to andre gangene har vært i uke 6 og uke 8. Samme symptomer men legene har ventet og ventet og ventet. Måtte til slutt ta den andre egglederen også. Så for din egen del, stå på og forlang at de finner ut av det. Er ikke lett i en verden av enormt mange arrogante leger som ikke virker interresert i å hjepe (har ihvertfall hvert sånn i mine tilfeller). Lykke til ihvertfall

Takk for svar (alle sammen!). Skal få UL på mandag. Har ingen smerter, så da får jeg vel smøre meg med tålmodighet, men det var jo HCG nivået som var så mistenkelig da.

Det var da rart at UL ikke kunne si om det var svangerskap utenfor livmoren hos deg?

Og til det jeg EGENTLIG spurte om, som ingen har kunnet gitt et godt svar på:

Kan det være svangerskap utenfor livmoren selv om det ser normalt ut ved GU?

Konkret i ditt tilfelle, særlig da det gikk lengst: så GU normal ut? Dvs var livmoren så stor som den skulle være, riktig farge osv.

Vet at den ofte IKKE gjør det ved svangerskap utenfor livmoren, men det finnes muligens unntak...

Håper at det har gått bra med deg siden?

Gjest corsica

Jeg hadde brunlig småblødninger i flere uker i perioder med småvondt. Hadde ikke hatt undersøkelse. Dette var i Sverige, og der tok de bare en vanlig graviditetstest. Jeg var ikke kvalm men tester slo ut. Jeg ble operert (kikkehulsoperation), der de fjernet en bit på 4 cm av egglederen. Etter dette vil jeg be om UL i tidlig. Etter 5 uker skal de kunne se hvor leieboeren har slått rot.

Hilsen Corsica

Annonse

Jeg hadde tre ganger sv. u. livmor. Livmoren var ikke som den skulle være. Hvor mye hadde du HSG? En gang hadde jeg 20 andre gang 2000. Høy HSG er ikke bra (2000). Jeg har blitt operert 3 ganger.

Det går vel ikke an å si at høy hcg (og det eksakte tallet 2000) ikke er bra?!

Det kommer vel an på hvor i svangerskapet en er?

Og, det er vel helst blæremola en frykter, når en gravid har kjempehøy hcg, -i forhold til svangerskapsukene.

Tror jeg.

Lavt HSG betyr ikke svangerskap utenfor livmoren.

Vond i skulderen hadde jeg alltid. Det betyr indre blødning.Hadde masse skremende vond i lang tid.

Lavt HCG i forhold til hvor langt en er på vei kan OFTE bety svangerskap utenfor livmoren, eller at noe annet er galt. Men forhåpentligvis går det bra likevel for NOEN...

Gjest vigdis

Jeg hadde tre ganger sv. u. livmor. Livmoren var ikke som den skulle være. Hvor mye hadde du HSG? En gang hadde jeg 20 andre gang 2000. Høy HSG er ikke bra (2000). Jeg har blitt operert 3 ganger.

Som Borealis sier, så er det i forhold til hvor langt en er på vei. Etterhvert SKAL verdiene ligge LANGT LANGT over 2000!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...