Gå til innhold

Seteleie/Vending av foster

Anbefalte innlegg

Janus1365380356

Hei.

Jeg er gravid i 31 uke og legen

min har konstantert at barnet

ligger i seteleie.Jeg har født 2 barn tidligere og er snart 34 år.

Dersom barnet fortsatt ligger i seteleie i 33 uke vil min lege sende meg til sykehuset for evt å prøve med ytre vending til hodeleie.

Jeg har lest mye om at dette er stressende for barnet og at det er vanlig med raskere hjertelyd etter en slik prosess. Det er heller ikke alle fødeavdelinger som gjennomfører ytre vending i dag. Desverre vet jeg også om to tilfeller der barnet døde i mors liv kort tid etter ytre vending var forsøkt. Selvfølgelig er det ingen bevis for at det var den ytre vendingen som var årsaken til disse tragiske hendelsene, men jeg gjør meg jo noen tanker...

Jeg ønsker kommentarer til dette fra noen som VET litt om emnet. Da begge mine tidligere fødsler viste at jeg ikke har pressrier og mitt siste barn var 4000g og ble født etter mange timer og hardt arbeid ser jeg meg nødt til å be om keisersnitt dersom barnet ikke snur seg selv. Keisersnitt er ikke ønskelig fra min side ,men jeg er livende redd for at barnet skal bli skadet ved setefødsel evt ytre vending.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/64507-seteleievending-av-foster/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Janus1365380356

Vil de virkelig prøve å snu barnet så tidlig som i uke 33? Ingen av mine barn(6 stk) har ligget i hodeleie så tidlig. Noen av dem har turnet rundt hele tiden, mens andre av dem har ligget i seteleie for så å snu seg mot slutten.

Det er nok mulig de venter med å snu til ytterligere noen uker er gått, men jeg skal ivertfall iflg min lege til sjekk dersom det ikke har skjedd noen endring av seg selv innen 1 August. Skal ytre vending foretast mener jeg å ha lest at det skal skje innen uke 36. Takk for tilbakemld.Det er alltid interessant å høre andres erfaring. Jeg venter med spenning på svaret angående vending av foster fra en fagperson.

Gjest Pathos

DA jeg ventet mitt første barn fikk vi vite hun lå i seteleie. I uke 35 ble vi sendt til snuing. Måtte være fastende, fikk CTG på og fikk Bricanyl-drypp for å roe ned evt. livmoraktiviteter.

Snuingen gikk ikke. Ingrid trivdes tydeligvis veldig godt i seteleie.

Jeg var 100% sikker på at jeg ikke ville ha en setefødsel.

3,5 uke før termin ble INgrid født ved keisersnitt etter at vannet gikk. Hun var stor og fin, selv om hun ble født for tidlig.

Lillesøster lå fint hele tiden og ble født vaginalt 5 uker før termin. Så om snuingsforsøket hadde noen innvirkning på fødselstidspunktet til nr. 1 vet jeg ikke. Kanskje hun hadde kommet da uansett.

Det er nok mulig de venter med å snu til ytterligere noen uker er gått, men jeg skal ivertfall iflg min lege til sjekk dersom det ikke har skjedd noen endring av seg selv innen 1 August. Skal ytre vending foretast mener jeg å ha lest at det skal skje innen uke 36. Takk for tilbakemld.Det er alltid interessant å høre andres erfaring. Jeg venter med spenning på svaret angående vending av foster fra en fagperson.

Hei

Jeg har lest en gang om en dame i Asker som driver med noe "mystisk" vending uten direkte inngrep. Husker ikke så mye om det desverre, men det var et alternativ til vendig på sykehus.

Åsa Prebensen, Jordmor

Jag beklagar att det dröjde innan du fick svar av mig, då det nya stystemet ännu är inte har kommit i gång riktigt.

Dina funderingar om sätesläge och vändning av barnet är ingen ovanlig frågeställning.I början av graviditeten, har barnet god plats inne i livmodern, och ligger då i många olika lägen, bla sätesläge . Vid fullgången tid av graviditeten , ligger dock bara ca 3% av alla barn i sätesläge.

Detta innebär att de flesta barn ändrar läge till huvud, av sig självt.

De få som inte gjör detta, kan erbjudas ett försök av yttre vändning på förlossningsavdelningen. Jag vet att detta erbjudande varierar från sjukhus till sjukhus. Ca 50% av alla vändningsförsök lyckas. De andra förblir sätesläge. Under vändningsförsöken har man alltid god registering av barnets fosterljud, både innan, under och efter försöket.Alla typer av ingrepp, innebär ofta någon liten risk för komplikationer. Vid vändningsförsök, är dock risken mycket liten. Jag tror att den vetenskapliga underlaget är sparsam och svårt att tolka.Erfarenheterna vid många sjukhus är så goda, att denna undersökning rekomenderas och utförs dagligen. (tex på det sjukhus jag arbetar på)

Anledningen till att många gjör ett vändningsförsök, är att denna risken anses mindre än risken vid kejsarsnitt, och att 50% får huvudläge efteråt, och kan föda vaginalt.

Angående sätesförlossning, har det i västvärlden skett en viss ändring av förlossningsmetod.I stora material(när man har undersökt välldigt många förlossningar) har det visat sig , vara lite bättre för barnen att födas med kejsarsnitt. Detta är dock i stora material. I enskilda fall efter utredning( viktskattning av barn och röntgen av mors bäcken), kan man fortfarande föda vaginalt. Under en sätesförlossning är man särskilt noga med att övervaka barnet och rieaktiviteten.

Idag vill man därför vid sätesändläge, ge en god information och föra samtal om val av förlossningsmetod (fördelar och nackdelar).

Parets egna synpunkter tar man stor hänsyn till i denna situationen.

I dag är det nog ingen som övertalar någon att föda sätesändläge vaginalt, om man inte önskar detta.

Jag tror att chansen är stor, att ditt barn har ändrat läge till huvud, innan termin. Skulle så inte vara fallet,är det bra att du har funderat runt detta och skrivit ned frågor till förlossningsdoktorn.

Det slutgiltiga valet om vidare handläggning och val av förlossningsmetod, kommer att ligga hos dig och din mann, efter god information av gynekologen.

Jag önskar er lycka till vidare!

• 7 måneder senere...

Annonse

Hei!

Gutten min lå i seteleie, og vi fikk time til ytre vending 4 uker før termin. Ser at noen har beskrevet i et innlegg lenger ned hvordan en slik vending foregår, så det hopper jeg bare over. Vil bare dele min opplevelse med deg.

Jeg syns selve snuingen av fosteret var litt ubehagelig, og noen ganger direkte vondt. Legen var ganske hardhendt (det må sikkert til for å klare å snu en baby på så liten plass...), men til slutt var ihvertfall babyen kommet riktig vei - rumpa opp og hodet ned. Men så skulle de sjekke fosterlyden, og den var VELDIG lav, jeg så selv på ultralydskjermen at det lille hjertet slo kjempesakte...

En annen lege ble tilkalt, og det ble besluttet å ta keisersnitt straks. Jeg rakk såvidt å bli redd, men det gikk ganske raskt - jeg ble kjørt inn på operasjonsstua og fikk narkose. Da jeg våknet flere timer etterpå hadde jeg fått en liten, men velskapt gutt :0)

I ettertid tror de det var morkaken som løsnet under snuingen (jeg tror det var det som gjorde at jeg kjente en intens smerte på et tidspunkt under snuingen, men jeg følte at legen ikke tok meg helt alvorlig da jeg sa ifra). Vi vet ikke 100% sikkert hva som skjedde, men det endte ihvertfall bra.

Jeg vil likevel ikke bli utsatt for et forsøk på å snu fosteret ved et senere svangerskap, da vil jeg be om planlagt keisersnitt...

Gutten vår fikk også epilepsi da han var 5 mndr, dette KAN komme av for lite oksygen under "fødselen", det gikk jo noen minutter der fosterlyden var lav og jeg måtte puste i oksygenmaske (jeg så at hjertet slo raskere hvar gang jeg trakk inn oksygen). Nå har han nettopp blitt "friskmeldt" for epilepsien, og skal slutte med medisinen. Vi kan heller ikke si sikkert at det var en konsekvens av snuingen, så det blir bare spekulasjoner.

Håper jeg ikke skremte deg, jeg ville bare fortelle deg om et tilfelle der alt ikke gikk som planlagt, men som tross alt endte bra. I følge legene er det ytterst sjelden at en ytre vending ender med haste-keisersnitt, ingen av de som behandlet meg hadde opplevd det i sin karriere. Så det er nok gode odds for at det skal gå bra med deg :o)

Lykke til!

Hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...