Gjest sir Skrevet 12. oktober 2000 Del Skrevet 12. oktober 2000 I sommer døde et nært og ungt familiemedlem plutselig av hjerneblødning. Min mann og jeg var tilstede da vedkommende ble syk. Dette ble starten på flere reaksjoner hos min mann og tilstanden i dag føles uholdbar. Reaksjonene kan oppsummeres slik: 1. Et par kraftige angstanfall kom etter få dager. Følte at ”nå skjer det med meg”. Flere tilløp til dette senere. Angsten ”tok tak” i nakken og spredte seg oppover i hodet. Han sliter ofte med innsovning, bråvåkner gjerne et par ganger hver kveld og har indre uro. 2. Vondt i kjeven. Han våknet en morgen med akutt smerte i kjeven. Den akutte smerten er nå mer eller mindre borte, men gapet er nå skjevt og kjeven har lite utslag på høyre side. Han har også et veldig ømt punkt i kjeven. Fysioterapeuten sier at kjeven er låst, men behandlinger har foreløpig ikke hjulpet. 3. Nakke- og hodesmerter. Disse smertene har oppstått etterhvert og forekommer daglig. Som regel blir det verre utover dagen. Det er et spesielt punkt øverst i høyre side av nakken som er ømt. Smertene går langs høyre side av hode og frem i tinningen. Han har også ømme punkter runt tinningen. Han har også hatt noe smerte i ansiktet. Det meste er konsentert om høyre side. 4. Den siste uka har han også hatt en uforklaring, snikende smerte helt nederst i ryggen (litt over halebeinet). Dette er egentlig ikke så plagsomt i seg selv, men er ikke noe hyggelig når det kommer i tillegg til alt annet. Kan også dette være muskelspenninger? Han har vært hos legen sin, men får liksom ikke noe konkret ut av det. Som sagt har han fått massasje av kjeve/nakke/hode, men det har ikke ført til bedring. Om tre uker skal vi reise halve jorda rundt for å hente vårt adoptivbarn og slik situasjonen er til tider nå så vet han ikke helt hvordan han skal makte dette. Videre er han spent i forhold til en så lang flyreise og dette virker jo ikke direkte muskelavslappende. Det haster virkelig med å få hjelp. Mitt egentlig spørsmål blir derfor: Er alt jeg har skrevet over normale reaksjoner og er det sannsynlig at det bare skyldes muskelspenninger. Bør han evt. be om grundige undersøkelser. Kan du anbefale noen behandling, f.eks kiropraktor? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/6465-normale-reaksjoner/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rolf Salvesen, spesialist i nevrologi Skrevet 12. oktober 2000 Del Skrevet 12. oktober 2000 Kjære sir ! Om slike reaksjoner skal kalles normale avhenger vel av hva man legger i begrepet normalt. Men at symptomene kan være en reaksjon på det som ble opplevd, og stå i sammenheng med muskelspeninger, tror jeg nok er sannsynlig. Hva med psykomotorisk fysioterapi ? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/6465-normale-reaksjoner/#findComment-33062 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.