Gjest søster Skrevet 12. oktober 2000 Del Skrevet 12. oktober 2000 Jeg har oppdaget at det i mandelen på den høyre siden av halsen min er hulrom der det danner seg hvit/gule illeluktende klumper som jeg føler gir dårlig ånde. Dette danner seg jevnlig da jeg går utifra at matrester presses inn og blir liggende og "råtne". Jeg prøver å "klemme" på siden av mandelen med en Q-tips og får da fjernet endel av dette, men ikke alt. Hva kan gjøres for å få bort dette. Det er flere hulrom (ca. 5 stk.) og da bare (tror jeg) på den ene siden. MEN til info er mandelen på den andre siden mye større så om den er "proppfull" med en åpning på baksiden eller lignende vet jeg ikke. Må jeg operere bort mandlene for å få bukt med dette problemet og vil man evt. få en slik operasjon på grunnlag av dette? Håper selvfølgelig det fins en annen måte å løse problemet på. Venter spent på svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/6467-hvite-klumper-i-halsend%C3%A5rlig-%C3%A5nde/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pål Sand, almenlege Skrevet 12. oktober 2000 Del Skrevet 12. oktober 2000 Kjære søster. Det er helt riktig det du forteller.I mandlene kan det være dype grøfter.I disse grøftene samler det seg døde celler fra munnslimhinnen sammen med matrester osv.Det beste forslaget er som du har gjort å presse ut de gulhvite proppene.Videre er det viktig med god munnhygiene selvom ikke dette i seg selv vil medføre at du blir kvitt plagene.Det er viktig å pusse tenner og tunge.Videre bør du bruke tanntråd.Du kan skylle munnen med feks.Hexidin.Hvis plagene er svært uttalt,kan det komme på tale med fjerning av mandlene.Du oppsøker da primært din faste lege som så evnt.vil henvise deg videre til en spesialist i øre-nese-halssykdommer. Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. Vennlig hilsen Paal Sand,lege. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/6467-hvite-klumper-i-halsend%C3%A5rlig-%C3%A5nde/#findComment-33018 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.