Gå til innhold

Mye vondt i tennene

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er en dame på snart 40 som de siste årene har slitt veldig med tennene mine. Jeg har hatt mer eller mindre tannverk de siste 3-4 årene. Og det ser ut til at det ingen ende tar. Det hele begynte med en tann jeg måtte rotfylle. Selv etter å ha blitt renset opp noen ganger, var tannen veldig vond, så tannlegen renset opp sikkert 7-8 ganger før den roet seg. (altså veldig dyr tann)

Etter noen få ukers fred og ro, begynte tannen bak. Tannlegen hadde min forrige tann friskt i minne og sendte meg denne gangen til en speialist. Denne tannen ble også rotfylt, uten at smertene avtok, snarere tvert i mot. Jeg kunne ikke tygge på tannen, jeg kjente pulsslagene i tannen hele tiden. Og mang en natt satt jeg med hodet i hendene og dyttet i meg smertestilende. Tannlegene fant ikke noe galt på røntgen men ga meg et par antibiotika kurer som ikke ga varig lindring. Jeg gikk med store smerter i over to år før jeg til syvende og sist måtte trekke tannen (den kostet med alt i alt nesten 6 tusen)

Å.. du kan tro det var en befrielse.

Men så begynte tann nr tre å krangle. Jeg byttet ut en amalganfylling og la inn en kledelig plastfylling i en tann med kun et lite hull (tabbe) Dette ga spenninger i tannen, tror jeg) I et år var den øm når jeg tygget på noe hardt. Jeg orket ikke å gjøre noe med det ( en ny tabbe) for den var ikke vond ellers. Så gikk den på for fult, med store smerter. Vel, en ny rotfylling, ( økonomisk, snart ruin) Denne roet seg heldigvis etter å ha blitt rotfylt. Men nå da.... våknet jeg i ferien med smerter i en tann som har vært rotfylt i 6 år.. uten problemer. Vel når den ble rotfylt var den allerede død, og betent. Det kom tydelig verk ut av tannen når den ble åpnet. Og den er helt svart å se på. Den roer seg hvis jeg lar den være, men det er nok å komme bort i den med tunga for at den skal gjøre vondt. Jeg har to spørsmål etter dette lange innlegget. ER det mulig at tannen kan bli så øm bare av for stort mellomrom mellom tennene? I det siste har jeg merket at mat , spesielt kjøtt setter seg fast i mellom denne tannen og tannen foran og begynner å sprenge. Jeg må alltid ha med meg tanntråd og tannpirker hvor jeg enn står og går.

Er det også mulig at selve tannen kan bli betent igjen, etter hele 6 år?

Det andre som jeg lurer på, er.... Jeg har ikke spesielt dype fyllinger, tannlegene sier jeg har god munnhygiene. Pusser tennene morgen og kveld. Bruker tanntråd, og tannpirker. På tross av dette svikter tann etter tann i munnen min. HVa kan dette komme av.. Jeg er dønn sliten, og skal jeg regne på hvor mye penger jeg har lagt ut på tennene i årenes løp, ja da kunne jeg nok ha kjøpt meg en bedre bil. DEt høre med til historien at jeg alt i alt i årenes løp har rotfylt 10 tenner. Jeg har to kroner pga at rotfylte tenner har blitt sprø og knekt tvert av.

Jeg er fortvilet og oppgitt, er det virkelig vanlig at vi skal slite slik når vi kommer opp i en viss alder. Mulig tenner faktisk har en holdbarhetsdato. Hva vet vel jeg.

Tyri

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/64709-mye-vondt-i-tennene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Erik Johannessen, Tannlege

Desverre har jeg ingen kloke, oppklarende ord å komme med.

Når du i din alder har såpass mange rotfyllinger og så mye problemer med tennene er det utenfor en fjern nett-tannleges mulighet å finne ut av årsakene til dette.

Jeg vil likevel gjøre oppmerksom på det stedet der det stadig setter seg mat. Årsaken er dårlig kontakt mellom fyllingene i disse tennene. Derfor setter det seg stadig mat der og dette gir øket bakterievekst og mulighet for en tannkjøttsbetennelse i dette området. En slik betennelse kan være ganske illsint når den er akutt.

Behandlingen går ut på å lage fyllinger som hinder dette.

Plastfyllinger kan være vanskelig å legge slik at de tilfredstiller kravene til god kontakt mellom nabotennene.

Lykke til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/64709-mye-vondt-i-tennene/#findComment-289858
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...