Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Ved vanlig gynekologisk undersøkelse, undersøkes det da også om man eventuel har endometriose? (uten at man spør spesielt etter det).

Av og til (ofte) er jeg øm inni magen ved samleie. Kan det være tegn på at jeg har endometriose (eller en annen sykdom)?

Tror jeg har normal menstruasjon. Har smerter 1 menstruasjonsdag, litt andre dag. Ibux hjelper mot smertene.

Jeg blør mest 1-3 menstruasjonsdag, veldig lite 4-5 dag.

Har forsøkt å bli gravid 1 gang. Vi hadde samleie ved eggløsningen.

Ps. takk for hjelpen!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/64711-endometriose/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nullemor

For å kunne avdekke endometriose, må de inn i buken din med laparoskop. Det er ikke mulig å se endometriose på vanlig ultralyd eller gyn.undersøkelse.

Dersom du har smerter ved samleie, spesielt ved litt harde støt, kan dette tyde på endo. Meget sterke mens-smerter er også et tegn på endo.

Synes ikke ut ifra "symptomene" dine at det tyder på at du har endometriose. Men ikke alle har symptomer på det heller.

Selv har jeg så sterke endo-smerter at jeg har vært sykemeldt i 2 år pga. det.

Nå er jeg gravid og det sies at det skal ødelegge endometriosen. Så nå er det bare å håpe*s*

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/64711-endometriose/#findComment-290293
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Man kan bare påvise endometriose ved en kikkertundersøkelse (laparoskopi). Man kan iblant få mistanke om det ved en undersøkelse, dels ved at man kjenner knuter bak livmoren, dels ved ultralyd hvor man kan se cyster på eggstokken.

Smerter ved samleie kan være tegn på endmetriose, men det behøver ikke å bety at noe er galt. Smerter i ryggen kan også gi smerter ved samleie. Ved endometriose vil noen bare ha smerter i tiden før menstruasjon. Hvis du ikke har oppnådd graviditet etter et års forsøk, så kan du søke lege for utredning hvor man som regel vil utføre en laparoskopi. Selv med endometriose har 60-70 % normal fruktbarhet.

Les mer om endometriose i Helseleksikon.

Husk at du kan bli gravid i flere dager før eggløsningen. Lykke til.

Vennlig hilsen Mette H Moen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/64711-endometriose/#findComment-291015
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...